Svar: Lillebrors søvn - 2 år, 4 mdr.

11. december 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Det er simpelthen så dejligt at høre, at jeres børn nu sover betydeligt bedre, end de har gjort igennem måneder, ja næsten år! Og jeg håber ikke, at jeg kommer til at jinx´e noget ved at skrive det... :)

Jeg synes det er en rigtig god prioritering, at I vælger at sidde hos børnene om aftenen. Det lyder som om, at de begge har brug for den nærhed og hjælp til at koble fra dagen - og ikke som om, at de er uhensigtsmæssigt afhængige af jeres tilstedeværelse, fordi de er i stand til at sove igennem efterfølgende. Når de sover, så sover de nu ret stabilt og vågner ikke op og søger jer igen og igen om natten.

Jeg er helt med på, at det på sigt kan være lidt frustrerende for forældre at skulle sidde ved sengekanten hver aften, og jeg tænker også, at det naturligt kan ændre sig med tiden. Men med den baggrundshistorie I har med jer, så er det meget store fremskridt, der er sket med søvnen hos jer - og jeg synes det vil være problematisk på nuværende tidspunkt at ændre for meget.. I risikerer, at det går den forkerte vej..

I skal naturligvis være opmærksomme på, om I stille og roligt kan begynde at gå kortvarigt fra dem - gerne med et formål, som ikke handler om, at de skal lægge sig til at sove, men som handler om, at I lige skal hente noget eller er nødt til at lave noget praktisk, før I så vender tilbage. Det er bedre at sige "jeg går lige ud og henter min computer, så kommer jeg igen", gå være kortvarigt væk og komme tilbage - end at sige "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg ind og tjekker til dig igen om lidt". Det er vigtigt at undgå følelsen af pres "jeg skal sove nu", som de naturligt let vil kunne protestere over og netop blive presset af, hvorfor de så ikke vil kunne sove.

I skal også være opmærksomme på, om jeres tilstedeværelse om aftenen kan begynde at gøre, at de ikke lægger sig til at sove. Nogle børn begynder at ligge og kæmpe mod søvnen, fordi de er utrygge ved at vi går - så de ligger med lukkede øjne, men kikker en gang imellem for at sikre, at vi stadig er der - og på den måde trækker tiden mere og mere ud og protesterne, når I så forsøger at gå bliver større. Tiden hvor I sidder der skal derfor helst ikke blive forlænget og skal helst ikke være så lang, at I begynder at blive irriterede over at skulle bruge tid ved sengekanten...

Jeg tænker også, at jeres lillebror nok er det man kalder for en ugle - det vil sige, at han egentlig har en lidt sen søvnrytme og trives bedst med at sove længe og gå sent i seng. Og det er naturligvis helt okay - men det kan være svært at passe ind med en hverdag, hvor familien skal tidligt op, være i institution senest kl 8 osv. Lige nu lyder ...

Annonce

... det dog som om, at det fungerer - og den søvn han mangler om aftenen, fordi han sover sent, tager han så i løbet af dagen, så selvom han samlet ikke når op på det gennemsnitlige søvnbehov, når man tæller timerne sammen, så lyder det til at fungere. Han trives, er glad, har overskud til dagen og alle oplevelserne og udvikler sig som han skal. Og han lyder ikke til at mangle søvn.

Det er naturligt ekstra svært for ham at komme op om morgenen i øjeblikket. Både fordi han generelt nok vil trives bedst med at "sove længe", og også fordi det er mørkt udenfor og dagslyset derfor ikke kan hjælpe med at fortælle hans indre ur, at det er tid til at starte dagen... Det bliver derfor naturligt lettere i takt med at han bliver ældre, men også i takt med at årstiderne skifter og vi går mod lysere tider :) På den måde arbejder tiden også for jer.

Og det tænker jeg også vil ske i forhold til hans puttetidspunkt. Det er rigtig godt, at han får lov til at sove om dagen, for dagssøvnen er vigtig og giver ham en masse gode ting ,som han ikke får på samme måde om natten. Og rigtig mange børn har brug for en middagslur op i 3 års alderen. Faktisk siger man, at ca 60% af de 3 årige kunne have glæde af en middagslur, desværre er der ikke mulighed for at børn kan sove til middag i alle børnehaver, så derfor springes luren om dagen ofte over.. men behovet kan sagtens være der. Og så længe jeres dreng går sent i seng, så vil behovet for et afbræk midt på dagen naturligt være større.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker dog, at I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt begynde at kunne holde sig mere vågen om dagen eller vil måske af sig selv begynde at afkorte dagssøvnen fordi der udviklingsmæssigt sker meget med ham - og så vil hans puttetidspunkt om aftenen også kunne rykkes frem. Igen vil tiden arbejde for jer her.

Det vigtigste lige nu er, at I forsøger at holde fast i de gode rutiner I har omkring putning og søvn, så det er trygt og dejligt at komme i seng, så puttetiden forbindes med noget dejligt og er en stund, som man ser frem til. For det er en vigtig base for gode søvnvaner senere hen, at man synes det er dejligt at komme i seng og forbinder det at skulle sove med noget hyggeligt og rart. Men I skal naturligvis finde balancen mellem at være der og at kunne gå til og fra - så I ikke ender med at sidde der i så lang tid, at det kommer til at blive et irritationspunkt, for det vil jeres børn naturligt også mærke - og så er det igen ikke rart at skulle overgive sig til søvnen :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor