Brev:
Lillebrors søvn - 2 år, 4 mdr.
11. december 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Lillebrors søvn - 2 år, 4 mdr.
Kære Helen
Endnu engang tak for gode svar og sparring. Det er altid meget brugbart og virkelig rart med andre og meget kyndige øjne på.
Lillebror sover nu endelig igennem. Sådan rigtigt – 9 til 10 timer hver nat uden brug for mor eller fars hjælp. Han falder i søvn i sin seng og vågner i sin seng om morgenen, og det fungerer virkelig godt for hele familien. Dog bliver vi stadig siddende på værelset – det har begge børn det fortsat bedst med.
Storesøster på 5 ½ år nyder at have mor siddende, til hun sover, og hun er helt med på, at jeg/vi går og hun sover alene resten af natten.
Far sidder typisk i lænestolen på lillebrors værelse, han synger to sange for lillebror og bliver siddende, til han sover.
Vores eneste anke går på, at lillebror fortsat først sover omkring kl. 21.30/22. Om morgenen vækker vi ham kl. 7/7.15, og så sover han typisk omkring to timer i vuggestuen. Det virker umiddelbart som om, han trives med det.
I en periode puttede vi i 1-2 timer, men efter vi har accepeteret, at han ganske enkelt ikke er træt kl. 20, er vi begyndt at putte senere. Og nu er han gerne 15/30 minutter om at falde i søvn.
Så nu går mit spørgsmål på, om det lyder rigtigt i dine ører?
Vi er heldige, at vi er fleksible, og jeg afleverer typisk omkring kl. 8.30. Men tidlige møder kan betyde, at vi må aflevere før, og det er ualmindelig svært at få ham/dem op før kl. 7.
Pædagogernes oplevelse er, at han er glad og trives, og at han bestemt ikke kan undvære sin middagslur. Nogen gange har de prøve at flytte ham (han ligger på en lille feltmadras på en sovestue sammen med de andre store vuggestuebørn), og han vågner ikke, selvom de flytter ham eller de andre børn larmer. Så han har åbenlyst brug for hvile, og det er også vores oplevelse i weekenderne.
Hvad tænker du?
Kærlig hilsen
L