Lillebrors søvn - 2 år, 4 mdr.

11. december 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Lillebrors søvn - 2 år, 4 mdr.

Kære Helen

Endnu engang tak for gode svar og sparring. Det er altid meget brugbart og virkelig rart med andre og meget kyndige øjne på.

Lillebror sover nu endelig igennem. Sådan rigtigt – 9 til 10 timer hver nat uden brug for mor eller fars hjælp. Han falder i søvn i sin seng og vågner i sin seng om morgenen, og det fungerer virkelig godt for hele familien. Dog bliver vi stadig siddende på værelset – det har begge børn det fortsat bedst med.

Storesøster på 5 ½ år nyder at have mor siddende, til hun sover, og hun er helt med på, at jeg/vi går og hun sover alene resten af natten.

Far sidder typisk i lænestolen på lillebrors værelse, han synger to sange for lillebror og bliver siddende, til han sover.

Vores eneste anke går på, at lillebror fortsat først sover omkring kl. 21.30/22. Om morgenen vækker vi ham kl. 7/7.15, og så sover han typisk omkring to timer i vuggestuen. Det virker ...

Annonce

... umiddelbart som om, han trives med det.

I en periode puttede vi i 1-2 timer, men efter vi har accepeteret, at han ganske enkelt ikke er træt kl. 20, er vi begyndt at putte senere. Og nu er han gerne 15/30 minutter om at falde i søvn.
Så nu går mit spørgsmål på, om det lyder rigtigt i dine ører?

Vi er heldige, at vi er fleksible, og jeg afleverer typisk omkring kl. 8.30. Men tidlige møder kan betyde, at vi må aflevere før, og det er ualmindelig svært at få ham/dem op før kl. 7.

Pædagogernes oplevelse er, at han er glad og trives, og at han bestemt ikke kan undvære sin middagslur. Nogen gange har de prøve at flytte ham (han ligger på en lille feltmadras på en sovestue sammen med de andre store vuggestuebørn), og han vågner ikke, selvom de flytter ham eller de andre børn larmer. Så han har åbenlyst brug for hvile, og det er også vores oplevelse i weekenderne.

Hvad tænker du?

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.