Svar: Søvn kom igen
10. december 2018
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Med hensyn til at trappe ud af natflasken, så jeres dreng nu "kun" tilbydes 2 flasker i døgnet - aften og sen aften, så er det flasken kl 02, som I skal forsøge at trappe ud af først. Hvis I begynder at indføre en godnatgrød om aftenen og er opmærksomme på at sikre ham tilstrækkeligt med både mad og vand dagen igennem, så tænker jeg, at I vil kunne trappe ud af natflasken inden for 10-14 dage...
Når han vågner allerede kl 04 og her tydeligt virker frisk og parat til at starte dagen, så hænger dette sandsynligvis sammen med hans dagsrytme - altså hvornår han sover, er aktiv, spiser osv. i løbet af dagen. Og som det er lige nu, så lyder det som om, at han starter dagen senere end han ellers har gjort. I hvert fald putter du ham kl 05.30, hvorefter han sover 2-3 timer.. og det betyder, at han faktisk ofte først står op og starter dagen, når klokken er 7.30-8.30....
Jeg forstår godt dine bevæggrunde for at putte ham igen, når han vågner så tidligt og også lade ham sove det længere - men det er naturligt med til at rykke på hele dagens rytme og det kan nogle gange gøre, at hans søvn hele dagen kommer til at ligge lidt for sent og samlet måske også får en del dagssøvn - og så vil dette forklare, hvorfor han pludselig vågner kl 04 og er frisk... Det kan derfor være en overvejelse værd, om du i løbet af dagen skal forsøge at hjælpe ham til en lidt anden rytme, hvor han stadig får sit søvnbehov dækket, men hvor fordelen mellem dagssøvn og nattesøvn måske ser lidt anderledes ud, så han igen begynder at kunne vente med at starte dagen til klokken måske er 06 og ikke allerede kl 04...
Jeg vil naturligvis gerne hjælpe dig med dette, men så har jeg brug for lidt flere tidspunkter for hans dagsrytme, spisertider, søvn osv. dagen igennem og den rytme, som han forventes at skulle følge i dagplejen :)
Der er ingen tvivl om at dagsplejestart og medfølgende sygdom naturligt spiller ind på hans søvn og forklarer, hvorfor han har sovet så dårligt det sidste stykke tid. Der er heller ikke tvivl om at sygdom kan være en del af forklaringen på hans pludselige skift fra tynd til hård mave - og de maveproblemer du også oplever hos ham. Du kan overveje om han vil have glæde af at få lidt mælkesyrebakterier til at stabilisere maven lidt...
Det kan også tænkes, at han har fået noget andet at spise end han plejer, fordi han har været i gæstedagpleje og i det hele taget har hans omgivelser, miljø og hverdag jo ændret sig - og det kan godt slå en lille dreng ud :) Samtidig med alt det nye, er han jo også i separationsfasen og har derfor naturligt svært ved at være adskilt fra dig - og det gør ikke hans overskud bedre.. så ja - jeg tænker, at der sagtens kan være "eftervirkninger" nu - ikke kun efter omgangssyge, men også i forhold til adskillelse fra mor, vænne sig til den nye verden som dagsplejen er, gæstedagspleje, nye børn, nye voksne, nye rutiner...
På den måde er der naturligvis tale om en periode - jo mere han vænner sig til dagplejens hverdag, jo mere han kommer ind i den nye rutine og også bliver ældre - jo mere ro vil der naturligt komme og jo mere overskud vil han få - og derfor også sove bedre end han gør lige nu. MEN, det betyder dog ikke, at du bare skal se tiden an og regne med at alt løser sig af sig selv... Det vil stadig være rigtig godt, at du forsøger at skabe nogle gode faste putteritualer og vaner, at du er opmærksom på hans indtag af mad og vand i løbet af dagen, arbejder bevidst på at hjælpe ham til en rytme, som kan fungere både derhjemme og i dagplejen osv.
Selvom han i sygdomsperioder naturligt har brug for ekstra nærhed, tæt kontakt og omsorg - og derfor også kan søge flasken ekstra - så er det vigtigt, at du stadig forsøger at finde balancen mellem at være der for ham, give ham den tryghed, som han naturligt viser behov for og også tilbyder ham mælk/flaske, samtidig med at du sikrer dig, at han ikke sætter sit mælkebehov unødigt op og eller pludselig bliver uhensigtmæssigt afhængig af sin flaske :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Rigtig god jul til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske