Svar: Dagsplan og søvnmønster

3. december 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :) Og hvor dejligt at høre, at det er gået godt med at flytte i hus, og at I alle sammen nyder, at jeres dreng nu har en have, hvor han kan sove sine lure i barnevogn - dejligt!

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng sover en meget lang nattesøvn og derfor naturligt ikke kan sove mere end han gør om dagen. Det samlede søvnbehov er gennemsnitligt 14.5 times søvn i døgnet med den alder han har nu, og hvis han ofte sover 12-13 timer om natten, så er der naturligt ikke mere end 1.5-2 timer at gøre godt med i dagtimerne. Om dette er okay afhænger helt af, hvordan du oplever ham i løbet af dagen.

Man kan sige, at han jo som udgangspunkt får den mængde søvn, som han har behov for - og det er godt. Men nogle gange kan det være nødvendigt at afkorte nattesøvnen og forlænge dagssøvnen - det er nødvendigt, hvis han ikke trives med så kort søvn om dagen og viser behov for længere lure eller måske en ekstra lur. Derfor er du nødt til at se på, hvordan han virker, når han vågner om dagen - vågner han op, virker glad, frisk, veludhvilet og parat til at møde verden, har overskud til at lege, bruge sig selv både motorisk og mentalt og holder sig fint vågen og aktiv indtil han puttes igen - så trives han med de korte lure. Men hvis han vågner, græder, hurtigt virker ked af det, hurtigt bliver pylret, mangler overskud, let mister lysten til at lege og bruge sig selv, fordi han virker træt, så har han brug for at sove mere om dagen, og så vil det være rigtig godt, at du bevidst arbejder med at forlænge søvnen om dagen og afkorter nattesøvnen eller måske tilbyder ham en 3. lur om eftermiddagen...

Som jeg læser dit brev, så fungerer det for jer lige nu og du nyder selv at kunne få en længere nattesøvn, ligsom jeres dreng sover igennem om natten og kun ammes aften og tidlig morgen. Og du skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer for alle - men du skal være opmærksom på, at det godt kan ændre sig i takt med, at han bliver ældre, udvikler sig mere, spiser mere skemad dagen igennem osv. Der sker mange ting som naturligt kan ændre på hans nuværende rytme - så du må også se, hvad tiden bringer...

Det lyder fint med 5 amninger i løbet af et døgn, og det lyder også rigtig fint med skemad morgen, frokost og aften - og derudover introduktion af mellemmåltider. Han må gerne tilbydes større mængder skemad, hvis han kan spise det, men da han sover så lang en nattesøvn og sover igennem uden mælk sen aften, vil han naturligt have behov for at få lidt ekstra mælk i løbet af dagen. Derfor er det vigtigt, at du giver plads til mælk i maven og ikke serverer så store mængder skemad, at det fjerner plads til mælken. Når dette er sagt, vil det ofte være sådan, at han vil begynde at få behov for en amning sen aften, fordi skemaden om dagen fylder mere og mere - og begynder han derfor at vågne op sen aften og søge ...

Annonce

... efter brystet, så er det vigtigt, at du tilbyder ham dette og derefter lader ham sove videre. Igen må du se, hvad tiden bringer, fordi det som sagt godt kan ændre sig i løbet af de næste uger...

Lige nu kunne en dagsplan se således ud:

Tidlig morgen 04/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos - og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes evt. og puttes evt. til en powernap - hvilket vil rykke puttetidspunktet til senere - og kan han ikke sove 3 lure, så springes denne over og han puttes tidligere...

Aften 17.30: Grøntsagsmos og også her begyndes der med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 18.30 - måske senere, hvis han har fået en 3. lur....

Sen aften: Ammes hvis han vågner og viser behov og ellers er det fint, at du lige nu lader ham sove igennem og tilbyder ham, når han selv melder sig...

Det er først i 7 måneders alderen at skemaden begynder at fylde så meget, at det erstatter en amning og derfor først i 7 måneders alderen at amning formiddag og eftermiddag ofte forsvinder. Det betyder dog også, at hans mælkebehov skal stilles på andre tidspunkter og derfor vil det ofte være sådan, at han her begynder at have ekstra behov for amningen sen aften - så de fire amninger, som han har behov for, når han bliver 7 måneder ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.

Lige nu vil det være fint med ca. 1/2 dl. frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gnave i selv. Hvor meget børn spiser varierer meget, for nogle børn er en normal portion 3/4-1 dl. og andre børn kan fint spise 2 dl. grød eller mos uden problemer. Mellemmåltider vil naturligt ofte være mindre end hovedmåltierne og da jeres dreng ofte spise ca. 1 dl. af gangen, så tænker jeg at 1/2 dl. frugtmos nok vil være passende for ham :)

Med hensyn til modermælkserstatning, så skal du bruge dette i hans hjemmelavede grød og mos indtil han bliver 12 måneder gammel. Det er med til at energiberige hans mad, ligesom du også bør tilsætte fedtstof til hver portion - med mindre du laver det udelukkende på mme. Du bør tilbyde ham vand af kop til alle måltider og også som tørstslukker imellem måltiderne - vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt, at han lærer at drikke vand. Hans behov for mælk stilles via de 5 amninger, som du tilbyder ham i døgnet og han behøver således ikke mme af kop ved siden af.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.