Brev:
Trivsel - 6 mdr.
3. december 2018
Alder:
6 mdr.
Trivsel - 6 mdr.
Kære Helen
Jeg har også et andet spørgsmål ift. min søns trivsel.
Han er inde i en lidt svær periode ift. sit humør. Jeg har svært ved at vurdere grunden, men der sker meget for tiden. Vi er som du ved flyttet for nogle uger siden, så omgivelserne og selvfølgelig stadig meget nye. Han udviser tegn på en begyndende separationsfase, han har stor motorisk uro, og man kan yderligere ane hans første to tænder. Hvor vi tidligere har oplevet, at han smilede til alle og enhver og ikke havde problemer med fremmede, er han nu noget mere forbeholden. Hans humør svinger meget, og han har virkelig fået et temperament, der vil noget.
Lad mig sige det sådan: vi er aldrig i tvivl om hans grænser. Vi har fået passet ham et par gange inden for de sidste to uger (blot et par timer), og det er gået helt galt. Han er pludselig blevet meget ked af det og været fuldstændig utrøstelig, indtil enten jeg eller min mand er kommet. Min man kan sagtens berolige ham, men oftest er det mig, der virker bedst. Det betyder også, at jeg i løbet af dagen nærmest ikke kan lægge ham fra mig. I hvert fald ikke mere end 5-10 minutter ad gangen. Familien er begyndt at komme med stikpiller, om at vi nok er for hurtige til at reagere, og at han godt kan tåle at ligge og brokke sig. De synes også, det er noget pjat, at vi (efter de dårlige oplever med pasning) har bestemt, at han ikke skal passes før, at han bliver lidt mere tryg igen.
Jeg har forsøgt at lade ham ligge lidt, selvom han brokker sig, men det kan ende med, at han meget hurtigt skifter over til gråd og han kan finde på at ligge og kalde (når det er rigtig slemt siger han faktisk 'mam' grædende - hvilket han også kan finde på fra sin høje stol, når han utålmodigt venter på, at jeg kommer med mad). Det hjælper med det samme, jeg tager ham op og krammer ham, og han viser tydelig tegn for behovet for omsorg. Han putter sig ind til mig og min mand og kører sit hoved rundt i mit hoved, når han virkelig trænger til kærtegn.
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg skal stille op. Jeg bliver lidt træt af at høre på folks kommentarer, for jeg forestiller mig, at han reagerer, som han pludselig gør, fordi han faktisk trænger til omsorgen og nærheden. Derfor har vi heller ikke flyttet ham på eget værelse endnu, som vi ellers havde tænkt os. Han ligger i sin egen seng i vores soveværelse, og vi tager ham først op der omkring kl. 4-6, når han efterspørger mad.
Jeg synes også, at det siger lidt, at han sover som en sten imellem os derefter og indtil omkring kl. 7. Han vågner ikke engang, når min mand står op omkring kl. 6, og min mand siger, at han tydeligt ligger trygt og rart tæt op ad sin mor.
En anden problematik i samme forbindelse er, at han virker meget frustreret rent motorisk. Hans arme og ben kører konstant. Heldigvis påvirker det ikke hans nattesøvn, og han har ingen problemer med at falde i søvn. Det sidste nye er, at han hele tiden vinker med hænderne, kører sine håndled rundt og virer med hovedet fra side til side. Han forsøger også at rejse sig i sin stol. Nogle gang er det som om, at han nærmest ikke kan være i sin egen krop. Fx når han ligger på maven og gerne vil frem. Han kan dreje om sin egen akse, trille og også krybe baglæns, men forlæns har han endnu ikke fundet ud af. Det frustrerer ham helt ekstremt, og han ligger ofte grædende hævet op på armene og kan slet ikke være i sig selv. Her ser vi virkelig hans store temperament komme til udtryk og først, når jeg tager ham op og ind til mig, finder han ro.
Jeg vil virkelig gerne høre dine tanker om, hvordan jeg bedst muligt kan hjælpe vores søn med det alt det, han går igennem for tiden.
På forhånd mange tak.