Svar: Søvn - uro om aftenen/natten og ændret afføringsmønster

30. november 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære N

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har haft så stor glæde af mit sidste svar. Og ja - det lyder virkelig som om, at lillepigen har fundet ud af at køreposen er et trygt og dejligt sted at være og at hun nu forbinder netop det at blive puttet i den med at skulle overgive sig til søvnen - det er så fint :) Og at hun også har lært at tage længere lure i barnevognen nu - det er bare helt perfekt! Hold endelig fast i de nye gode rutiner og vaner :)

Med hensyn til mælkeproduktion og øget behov for mælk, så lyder det helt rigtigt, at der kan være tale om dette nu. Hun er fysisk ved at være så stor, at hun har behov for mere mælk, og netop ved at melde sig hyppigere om natten, så øges din mælkeproduktion ekstra. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.

Samtidig sker der ofte også det, at hun i løbet af dagen er meget bevidst om, hvad der sker omkring jer og derfor lader sig forstyrre, når hun spiser. Hun dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og pludrer med dig, spiser lidt hos dig igen, far kommer ind i stuen og pludselig er det mere sjovt at kikke efter far end at spise hos dig...

Det betyder, at man nogle gange kommer ind i en rytme, hvor hun begynder at "slatspise" lidt for meget i løbet af dagen og for at få sit behov dækket, så søger hun naturligt brystet ekstra om natten. Derfor er det vigtigt, at du om dagen er opmærksom på, at hun skal spise effektivt og tage godt fra - og nogle gange kan det være en fordel netop at amme hende af to omgange mellem hver lur. Både fordi det fylder hende ekstra op men også fordi det vil være med til at øge din mælkeproduktion lidt ekstra.

Hvis det ikke viser sig tilstrækkeligt med ekstra amning og fokus på øgning af mælkeproduktion og mælkeindtag, så kan hendes opvågninger om natten også være tegn på, at hun måske begynder at være parat til lidt skemad. I starten vil jeg anbefale, at du giver lidt smagsprøver til frokost. Det skal være ganske lidt og kun en gang dagligt og så skal du gå langsomt frem. når hun kan spise ½ dl. grød og maven følger godt med og fungerer, så kan du begynde at tilbyde lidt mos om aftenen, så hun får ½ dl. 2 gange dagligt. Skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk.

Du har helt ret i, at der udviklingsmæssigt sker meget i denne alder - og som tidligere nævnt også med hendes søvn. Det betyder, at hun vil drømme mere, og derfor godt kan sove mere uroligt, ligesom hun begynder at kunne have behov for at flytte lidt på sig under søvn, gerne vil skifte stilling osv. Og så får hun ofte også tendens til at ville vågne op efter kortere søvn - ikke fordi hun ikke har behov for søvnen, men fordi det er svært for hende at komme fra et søvnstadie til et andet og derfor vågner hun op... Det er derfor rigtig godt, at du fortsat hjælper hende med at sove lidt længere lure om dagen ved at trille hende tur eller lægge dig med hende og amme hende i din seng :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 1 års alderen og selvom hun fysisk kan være en stor pige, så er det for tidligt med så stor en dyne. Det handler om, at hun skal kunne sparke den af og ikke må kunne få den over hovedet i søvne... giv hende i stedet nattøj af uld evt. uld/silke/bomuld på, så hun stadig holdes varm, når hun sover og får viklet sig ud af babydynen, og hjælp hende med stillingskift om natten, når hun ikke kan klare det selv:)

Nogle børn har glæde af at blive puttet i deres kørepose om natten - og du skal her naturligvis tilpasse hende påklædning og lade temperaturen i værelset være kølig, så hun ikke får det for varmt. Andre børn bliver irriterede over, at de ikke kan flytte på sig og har netop ...

Annonce

... brug for i denne alder at kunne ændre stilling selv - også selvom de ikke kan flytte sig tilbage endnu, men har brug for mors eller fars hjælp til det :) Du må derfor prøve at vurdere, hvad jeres datter vil trives bedst med lige nu...

Ja, en vågenperiode kan godt blive for lang og det kan være rigtig svært at finde ud af, hvornår hun egentlig er parat til at skulle sove. Nogle gange vil hun måske kun kunne holde sig vågen i 1 time, andre gange går det fint med 2.5 time... og nogle gange måske længere tid - det kan variere... Det handler om at "springe på søvntoget, når det holder ved perron".

Søvntoget er et billede på, hvornår vi er parate til at sove. Du skal forestille dig, at der kommer et tog kørende med vores søvnhormoner og når toget kommer, så er vi parate til at sove. Hvis vi kommer for tidligt til toget, så ligger vi og venter, drejer os, bliver frustrerede og utålmodige, fordi vi ikke er trætte nok og skal vente på at søvntoget kommer. Hvis vi kommer for sent, så ligger vi igen frustreret i sengen og bliver utålmodige af at vente på det næste tog - og søvntoget skal rammes, når det er der.

Når hun lige nu har ekstra svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen, så skyldes det sandsynligvis, at hun nu begynder at opleve verden meget mere bevidst og får mange flere stimuli og indtryk dagen igennem. Hun har en alder nu, hvor hun tydligt skelner mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed. Hun kan reagerer voldsomt overfor bedsteforældre eller andre som vil holde hende, hun kan begynde at græde, hvis nogen kikker lidt for meget på hende eller kræver for meget af hendes kontakt... Og jo flere oplevelser hun får, jo sværere er det naturligt ofte at koble fra, når man skal sove. Det er svært at slippe dagen, give slip og overgive sig til søvnen - og så græder hun.. eller falder i søvn, vågner og græder, fordi hun drømmer og forsøger at bearbejde noget af alt det hun oplever :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at jeres datter har fået en maveinfektion, som giver hende mavekneb og som lige nu kan være forklaringen på, hvorfor hun vågner, græder, sover ekstra uroligt... Hvis det fortsætter kan du tale med lægen omkring det og evt. medbringe en afføringsprøve fra bleen.

Børn der ammes vil ofte have tendens til lidt mere vandige afføringer end børn der tilbydes modermælkserstatning.Frem mod ca. 8 ugers alderen vil de fleste børn have gule afføringer, men derefter vil ca ⅓ af alle børn få grønne eller grønlige afføringer. Farven på afføringen afhænger af hvad barnet spiser og også af bakteriefloraen. F.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.

Når afføringen bliver grøn, så kan den grønne farve variere og have forskellige grønne nuancer. Den kan være helt lys grøn, den kan være græsgrøn, som du skriver, og den kan også ligne pesto, - det er alt sammen normalt. Den grønne farve skyldes først og fremmest, at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Du skal naturligt medtænke, om hendes maveuro skyldes en infektion, og du derfor skal drøfte det med lægen. Hvis hun i øvrigt virker upåvirket og glad, spiser, trives, sover, pludrer og hygger sig som hun plejer, så er det fint at se tiden lidt an, så kan der sagtens være tale om en naturlig mave-tarmudvikling :) Men hvis hun virker til at have smerter, græder mere, begynder at virke sløv, får feber, har svært ved at spise, sove osv. så skal du naturligvis kontakte jeres læge og lige få hende tjekket igennem en ekstra gang :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:) Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte