Søvn - uro om aftenen/natten og ændret afføringsmønster

30. november 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn - uro om aftenen/natten og ændret afføringsmønster

Hej Helen,

Mange tak for dit svar og dine tanker omkring at vi bare skal følge den rutine vi allerede har.

Dit tip omkring at amme min datter mens hun ligger i kørepose og før hun bliver lagt i barnevogn til lur har været guld værd! Jeg prøvede det dagen efter jeg havde læst din besked og det fungerede! Indtil da var det som tidligere skrevet altid en kamp at få min datter til at falde til ro i barnevogn uden at det var forbundet med ked-af-det-hed og oftest også en hysterisk skrigetur, samt pauser i gåturen hvor jeg skulle tage hende op for at berolige hende. Hun var på ingen måde vild med at blive lagt i køreposen hvor hun ikke kunne bevæge sig. Og vågnede af den grund oftest op igen efter at amningen havde gjort hende døsig.

Faktisk har dit tip fungeret så godt, at det kun de første 2-3 gange var nødvendigt at amme hende mens hun lå i køreposen. Siden da kan jeg amme hende og derefter lægge hende i køreposen med nusseklud over øjnene og hun falder i søvn med det samme. Det er som om at hun nu har forstået at køreposen er rart og betyder lur. Du foreslog at jeg bare skulle trille lidt med hende. Jeg gik de første dage en tur på 25-35 minutter med hende, og satte barnevognen derefter på svalegangen. Hun vågnede dog efter 30-40 minutter. Det lykkes mig ikke at ”fange” hende inden hun vågnede helt op og få hende til at falde hen igen. Jeg prøvede derfor at gå en tur på en 1 time for derigennem at hjælpe hende videre i søvnen og ramme det tidspunkt hun plejede at vågne op igen. Nussekluden skulle blive liggende på hendes øjne i det ”kritiske tidsrum”.

Det at vi kom over 55-60 minutter, gjorde faktisk, at jeg derefter kunne stille barnevognen og alt efter hvor meget søvn hun havde brug for, kunne hun tage en lang lur. Det er som om at hun nu har forstået at hun også må tage lange lure i barnevognen og det er ikke længere nødvendigt at trille hende. Alt dette skete faktisk bare på en uge! Jeg kan ikke helt forstå det endnu. Fx i dag og i går har hun taget alle 3 lure i barnevognen og de fleste gange skulle jeg bare lægge hende, måske lige trille hende 1 minut langs svalegangen. Hun kan sove alt fra 1-3 timer i barnevognen nu.
Jeg ser frem til den frihed det vil frigive på sigt.

Nattesøvnen er dog desværre begyndt at have ændret sig. Dagene op til at jeg skrev til dig sidst, vågnede min datter en del gange og hendes lange søvnstræk på 6-7,5 timer gik ned til 4 timer fra kl 20.00 hvorefter hun vågnede hver time og bad om mad. Hun kunne ikke beroliges af nus eller shhshhshh lyde, som hun normalt kan, men blev først tilfreds da hun fik bryst. Jeg nævnte det ikke i den sidste besked, da jeg regnede med at det bare lige var 1-2 dage og nok skulle gå over igen. Det er det dog desværre ikke, men har i stedet stået på i 2-3 uger. I starten troede jeg at det handlede om at min datter var i gang med at sætte mælkeproduktionen op. Og det har hun måske også. Det er nemlig blevet en lille smule bedre og i stedet for at jeg ammer hende 5 gange på en nat som for 2,5 uge siden, så er jeg nede på 2-3 gange. Jeg har ikke ændret på vores rutine i løbet af dagen. Søvnstrækkene er dog slet ikke længere så lange som de var måneden forinden. Samtidig tænker jeg at der sker rigtig meget med hende lige nu, så uroen kan måske også være resultat af det?

Du skrev også i din besked at hendes søvn begynder at ændre sig omkring 4 måneder, så måske er det også resultat af de ændringer?

Samtidig tror jeg også at hun nogle gange kommer til at vække sig selv om natten fordi hun er begyndt at bevæge sig en del. Og her sover hun jo ikke i en sovepose som i barnevognen der holder lidt ...

Annonce

... styr på hende. Hun kan fx få dynen sparket ned eller op over hovedet. Eller slå armene ind i ansigtet. Her i starten af ugen er hun begyndt at kunne trille rundt fra ryg til mave, så det kommer hun nogle gange også til at gøre om natten. Som du kan høre, sker der virkelig meget på den motoriske front lige nu. Jeg har overvejet om en juniordyne kan hjælpe i forhold til at hun ikke sparker den af? For sleepbag kommer til at være for varm for hende. Hun er ret varm om natten.

Den primære årsag til at jeg skriver til dig nu er at min datter har været meget urolig mod aftenen her de sidste 3-4 dage. I løbet af dagen er det som sagt blevet ret ”nemt” at putte hende med amning, nussklud og sovepose som hjælp. Om aftenen kæmper min datter dog imod og når hun fx falder i søvn omkring kl 21.30, så kan hun godt vågne op igen efter 30-40 minutter og hverken bryst eller nus kan få hende til at sove videre. Hun bliver hysterisk når vi prøver at få hende til at sove videre og bliver først glad når lyset bliver tændt og hun får lov til at få noget vågentid. Det har dog betydet at hun de sidste dage alt i alt kun har sovet 13 timer frem for de 14,5-15 timer som hun normalt tager.

Jeg har ikke ændret på vores dagsrutine og min datter sover ikke flere timer i løbet af dagen end hvad hun tidligere har gjort i vikle (ca. 5 timer, da dagen slutter 20.30 og starter 6.30 – plus/minus en halv time). I hendes vågenperiode er hun vågen omkring 2 timer og vi aktiverer hende. I går mod aftenen prøvede vi at holde hende vågen i 3 timer og give hende et bad i håb om at det ville være nemmere for hende at overgive sig til søvnen og sove videre ligesom hun nu har lært at kunne i løbet af dagen og også gør om natten når hun først sover. Det er nemlig ikke noget problem om natten når hun vågner og bliver ammet i mørke. Her kan hun godt sove videre, men skal nusses et godt stykke tid fordi hun bliver urolig (det har heller ikke været sådan før). Det virkede dog ikke med bad og længere vågenperiode i går.

Kan en vågenperiode blive for lang og gøre at hun kommer over punktet og får svært ved at sove af den grund? De sidste dage er der først rigtig faldet ro over hjemmet kl 23.30 og min datter har så indhentet nattesøvnen ved at dagen startede senere. Jeg ønsker dog ikke at det hele bliver skubbet og det er mig stadig en gåde hvad der sker lige for tiden hen imod aftenen.

De sidste dage er min datter begyndt at have en del afførings bleer, også mod aftenen. Så jeg har også tænkt om maven mon driller lidt og hun af den grund bliver forstyrret i hendes søvn. Eller om hun er sulten mod aftenen og det ikke længere er nok med bare modermælk?

Da min datter var 6 uger gammel, begyndte hendes afføringsmønster at ændre sig fra at der var lort i hver ble, til kun en lorteble en gang dagligt eller nogle gange gik der også 2-3 dage imellem. Jeg har fået at vide at dette er meget normalt for ammebørn. Her den sidste uges tid har det dog ændret sig igen. Afføringen er meget mere tynd end hvad det har været måneden forinden. Men det forklarer jeg med at hun lige nu laver 2-3 bleer om dagen i stedet for at der går 1-3 dage imellem. Det som er nyt er dog også at afføringen er blevet græsgrøn og ikke længere er karrygul. I perioder kunne der godt være et grønt skær i. Men lige nu er det virkelig grønt som græs. Og jeg har ikke lavet om på min kost. Så det er heller ikke det der kan give en forklaring. Eller kan det -kan jeg fx have mangel på noget, som kan have indvirkning på hvad min datter får igennem mælken?

Mon du sidder med nogle fif eller tips til vores aftener? Og har hørt om græs grønne bleer?

Hilsen N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder