Svar: Står tidligt op mellem 04 og 05
29. november 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres datter udvikler sig i rigtig god og sund retning - hun spiser, leger, er glad - rimelig let at aflæse og god til at give udtryk for sine behov :) Det er rigtig dejligt.
Du beskriver også en pige, som er god til at falde i søvn på egen hånd, men nogle gange har brug for hjælp til at koble lidt fra, lukke af for nogle af alle oplevelserne og dagens forskellige stimuli - og måske også motorisk er ved at være rigtig godt igang, så hun måske har en rastløshed i kroppen og derfor svært ved at finde fysisk ro, når hun skal sove... Det er helt okay og hører alderen til.
Det er rigtig fint, at I forsøger at holde nogenlunde fast i dagsrytmen - så hendes stå op tidspunkt ligger nogenlunde ens og hendes puttetidspunkt om aftenen det samme. Og så må lurene om dagen stadig gerne variere, så hun nogle gange sover længere om formiddagen og kortere middagslur - og omvendt - og nogle dage fortsat kan have behov for 3 lure dagligt. I er nødt til at være lidt fleksible her, så længe hun ikke er ældre....
Det lyder for mig som om, at jeres datter vågner tidligt, fordi hun der vækkes af drømme og motorisk uro - og jeg tænker, at det er rigtig godt, hvis I fortsat kan tage hende ind til jer i dobbeltsengen og med amning og fysisk nærhed hjælpe hende videre i søvnen, så hun vænnes til, at hun ikke skal starte dagen allerede der... Det er meget fint, hvis I kan forsøge at strække hendes stå op tidspunkt om morgenen på denne måde.
Du skriver, at jeres datter ikke er et ammebarn i den forstand, at hun bare lægger sig til. Hun afviser tit brystet og spiser kun, når hun virkelig er sulten. Hun ammes dog en del - i følge din dagsplan når hun op på 8 amninger i døgnet - og det må hun meget gerne få, men nogle gange kan det være en idé at skære lidt ned i antallet af amninger nu.. både fordi det giver plads til mere skemad, men også fordi hun så måske vil tage bedre fra ved brystet, når det er ammetid.. Og jeg vil derfor foreslå jer, at du forsøger at trappe ud af amningen kl 02/03 og i stedet ammer hende kl 04/05, fordi hun så der måske vil tage bedre imod brystet, og du så netop derfor via brystet kan få hende til at sove længere.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9 som nu...
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos, ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. ammes også stadig gerne om eftermiddagen.
Sover måske en 3. lur - eller den springes over, alt efter hvornår hun har sovet middagslur, og hvor lang den er...
Aften 18: Grøntsagsmos, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 (tidspunktet kan dog variere efter hvorvidt hun har sovet 3. lur og hvor lang denne er- forklaring følger)
Sen aften 23: Ammes
Nat - amningen midt nat trappes stille og roligt ud...
Når hun vågner midt nat og søger brystet, så skal du stille og roligt afkorte amningen mere og mere. Det gør du ved at lirke brystet ud af munden på hende, så hun ikke fylder sig med mælk. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt fint. Stille og roligt skulle hun så gerne begynde at acceptere, at hun ikke længere behøver brystet i munden for at sove videre om natten og når hun så vågner igen tidlig morgen, så ammer du hende der og her kan hun så tage lidt bedre fra og derfor sove videre...:)
Du må meget gerne berolige hende med dine hænder og nærhed. Måske en klud der dufter af dig - det er her vigtigt, at du forsøger at gentage de samme ting, som du også bruger, når du putter hende i egen seng om aftenen. Hjælpe hende med at blive lagt rigtigt, få dynen på, kærtegne hende, berolige med små ord, putte med klud osv. så hun fremadretttet kan hjælpes videre i søvnen med dette i sengen, og uden at hun behøver komme op i favn, og uden at hun behøver brystet, når klokken er 02/03...
Som du kan se, er der i min dagsplan flere måltider og i takt med at hun begynder at spise mere skemad og drikker vand af kop, så vil hendes behov for brystet om natten naturligt også dale - på den måde hænger dag og nat naturligt sammen :)
Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også se på, hvor meget hun samlet sover. Det lyder som om, at hun nogle gange ender med at sove ret meget om dagen, i hvert fald fortæller du, at hun nogle gange kan sove 3x2 timer i løbet af dagen. Andre gange bliver det så kun til 3x45 minutter....
Hun er som sagt stadig så lille, at du er nødt til at være lidt fleksibel omkring hendes søvn, og hvis hun nogle dage sover rigtig meget om dagen, så er du nødt til at ændre på hendes puttetidspunkt om aftenen. Også selvom det som udgangspunkt er godt at holde fast i stå op tidspunkt og puttetidspunkt (altså de to ydertidspunkter).
Hvis hun nogle dage sover 5-6 timers dagssøvn eller tager en meget lang 3. lur, - du fortæller, at hun nogle gange kan tage en 2 timers lur omkring kl 16 - så vil du naturligt ofte være nødt til at putte hende senere i seng, så nattesøvnen naturligt bliver det kortere, men så fordelingen mellem dagssøvn og nattesøvn samlet stadig giver hende den søvn, som hun har behov for. Det kan igen betyde, at hun så måske vil stå lidt senere op, men det afhænger helt af, hvor meget hun samlet når op på at sove og hvad tid hendes lure om dagen ligger... :)
Generelt vil børn i denne alder have behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer samlet om dagen... Hvis jeres datter sover f.eks. 5 time om dagen, så vil hendes nattesøvn naturligt kun være ca. 9.5 time lang - det betyder, at hvis hun her så puttes kl. 19.30, så kan hun naturligt ikke sove til mere end klokken 05...
For at vurdere om det er et reelt behov for hende at vågne allerede kl 04/05, er I derfor nødt til også at se på, hvor meget hun samlet har sovet :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske