Øge mælkeproduktion

29. november 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Øge mælkeproduktion

Kære Helen,

Tak for en rigtig god brevkasse.

Jeg er mor til en 2 ½ ugers gammel dreng. Da vi var på hospitalet gik amningen fint – men da vi kom hjem, begyndte han at ville ligge ved brystet hele tiden, Da han var 9 dage gammel, var vi til kontrol på hospitalet, hvor det viste sig, at han ikke havde taget nok på. Børnelægen mente, at jeg ikke havde mælk nok og rådede mig til, at give ham tilskud i form af modermælkserstatning, hvilket jeg har gjort siden og han tager nu fint på.

Hans vægtforløb ser således ud:

Fødselsvægt 3.230 kg
1 dag gammel: 3.000 kg
2 dage gammel 3.035 kg
9 dage gammel 3.080 kg
14 dage gammel 3.330 kg

Efter henvisning fra børnelægen, ammer jeg ham altid først, ca. 15 min. ved hvert bryst, derefter får han modermælkserstatning på mellem 40-60ml (ca. 8 gange om dagen). Ofte ammer jeg lidt flere gange, hvis han er ...

Annonce

... sulten.

Efter at jeg er begyndt at supplere med modermælkserstatning, har jeg fået en hel anden dreng, han sover bedre og har vågne perioder, hvor han pludrer og er veltilfreds. Før jeg begyndte med tilskud ville han ikke væk fra brystet og var altid sulten, han var urolig og grædende mellem måltiderne. Jeg fik små sår på brystvorterne, fordi han hele tiden ville ligge ved brystet og jeg kunne ikke nå at få fyldt mælkedepoterne op inden næste måltid.

Det er selvfølgelig dejligt, at han har taget på og vigtigst af alt, at han får det han har brug for. Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at få amningen til at fungere og amme 100%.

Kan jeg gøre noget for at øge mælkeproduktionen?

Med venlig hilsen
Heidi en lidt frustreret førstegangsmor

Ps. Jeg er bosiddende i udlandet, hvor det er normalt at tage til kontrol på sygehuset efter 9/10 dage.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder