Brev:
Øge mælkeproduktion
29. november 2018
Alder:
0 mdr.
Øge mælkeproduktion
Kære Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse.
Jeg er mor til en 2 ½ ugers gammel dreng. Da vi var på hospitalet gik amningen fint – men da vi kom hjem, begyndte han at ville ligge ved brystet hele tiden, Da han var 9 dage gammel, var vi til kontrol på hospitalet, hvor det viste sig, at han ikke havde taget nok på. Børnelægen mente, at jeg ikke havde mælk nok og rådede mig til, at give ham tilskud i form af modermælkserstatning, hvilket jeg har gjort siden og han tager nu fint på.
Hans vægtforløb ser således ud:
Fødselsvægt 3.230 kg
1 dag gammel: 3.000 kg
2 dage gammel 3.035 kg
9 dage gammel 3.080 kg
14 dage gammel 3.330 kg
Efter henvisning fra børnelægen, ammer jeg ham altid først, ca. 15 min. ved hvert bryst, derefter får han modermælkserstatning på mellem 40-60ml (ca. 8 gange om dagen). Ofte ammer jeg lidt flere gange, hvis han er sulten.
Efter at jeg er begyndt at supplere med modermælkserstatning, har jeg fået en hel anden dreng, han sover bedre og har vågne perioder, hvor han pludrer og er veltilfreds. Før jeg begyndte med tilskud ville han ikke væk fra brystet og var altid sulten, han var urolig og grædende mellem måltiderne. Jeg fik små sår på brystvorterne, fordi han hele tiden ville ligge ved brystet og jeg kunne ikke nå at få fyldt mælkedepoterne op inden næste måltid.
Det er selvfølgelig dejligt, at han har taget på og vigtigst af alt, at han får det han har brug for. Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at få amningen til at fungere og amme 100%.
Kan jeg gøre noget for at øge mælkeproduktionen?
Med venlig hilsen
Heidi en lidt frustreret førstegangsmor
Ps. Jeg er bosiddende i udlandet, hvor det er normalt at tage til kontrol på sygehuset efter 9/10 dage.