Svar: Øge mælkeproduktion

29. november 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Heidi

Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Det er rigtig godt, at du har talt med børnelægen og følger lægens anbefaling om at amme først og derefter supplere. På den måde viser du din krop, at din dreng stadig ammes og derfor har brug for din mælk - han får mulighed for at stimulere dig og får så lidt ekstra efterfølgende - og du kan mærke, at han nu trives rigtig godt, han er langt mere smilende, pludrende, glad :) Dejligt!

Jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med dig omkring amning og du nævner kort, at du har fået sår på brysterne, fordi han har ville die hos dig hele tiden.... Men det er ikke nødvendigvis hele forklaringen, og det er vigtigt at finde ud af, hvorfor du får sår. Hvis han ikke kan die korrekt ved brystet, ikke bruger korrekt teknik, så kan han ikke stimulere dig, og så bliver det svært for dig at producere mælk nok... Derfor er det vigtigt at sikre sig, at han har rigtig fat, når han dier hos dig - og at han f.eks. ikke har problemer med kort tungebånd, som kan gøre det svært for ham at svøbe omkring dine vorter...

Sår giver også indgangsport for bakterier og dermed risiko for infektion - og det kan også være med til at nedsætte din mælkeproduktion. Hos de fleste vil mælkeproduktionen øges, når infektionen er overstået, og barnet dier hyppigt, hos andre kan det være nødvendigt at stimulere til ekstra mælk - både ved at lægge ham hyppigere til brystet og også via udmalkning.

Det er hyppigheden af amning som øger din mælkeproduktion. Det vil sige, at det giver mere mælk, at du ammer hver anden time i stedet for hver fjerde time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk, at du ammer i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.. Hvis du gerne vil øge din mælkeproduktion, vil det derfor være en god idé, at du lægger din dreng hyppigere til brystet, eller at du begynder at malke ud. Den udmalkede mælk kan din dreng få på flaske - den kan også gemmes i køleskabet eller fryses ned, så han kan få den senere...

Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere - det handler om udbud og efterspørgsel. Derfor er det rigtige godt, at du starter med at lægge ham til brystet og derefter supplerer - hvis du begynder at erstatte en amning med flaske vil din mælkeproduktion blive sat ret hurtigt ned.

Det er også sådan, at din dreng er den bedste til at stimulere dig (hvis hans sutteteknik i øvrigt i er orden), og du vil ikke kunne stimulere på samme måde med en brystpumpe. Derfor er det vigtigt, at du bliver ved med at lægge ham til, hvis du gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt :)

Da det kan være meget tidskrævende både at amme, malke ud og give flaske - og du samtidig gerne vil vænne ham til at tage hele sit måltid ved brystet, så kan du måske have glæde af det der kaldes et "hjælpebryst" eller "lact-aid system". Det fungerer sådan, at du placerer en lille sonde ved din brystvorte. Spidsen af sonden stikker få millimeter ud over spidsen af din brystvorte. Den modsatte ende af sonden går hen i en flaske, hvori der er udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Når din dreng så dier ved dit bryst, så vil han samtidig trække mælk op af flasken. Han spiser selv og styrer selv, samtidig med at han ligger og stimulerer dit bryst.

Hans mælkebehov er ca 170 ml pr kg i døgnet. Det betyder, at hvis han lige nu vejer 3350 gram, så er hans døgnbehov ca 570 ml. Fordelt på 8 måltider betyder det, at han skal have ca. 70-75 ml hver gang - og i takt med at han tager mere og mere på, så vil dette behov naturligt blive større...

Du skriver, at han ofte drikker mellem 40-60 ml af flasken hver gang - hvilket ...

Annonce

... lyder til at være en ret stor del af hans behov. Der skal her tages hensyn til, at han måske spiser lidt mere af flasken, fordi mælken flyder lettere til ham, så han kan godt have indtaget mere end du lige regner med hos dig... Det lyder dog stadig som et reelt behov at tilbyde ham ekstra mælk.

Hvis du gerne vil forsøge at stimulere til ekstra mælkeproduktion, vil jeg anbefale dig, at du forsøger at malke ud, når din dreng sover. Så du på den måde viser din krop, at der er behov for ekstra mælk, og produktionen derved sættes op. Du kan også gøre det, at du forsøger at malke ud samtidig med at du ammer. Når du stimulerer begge bryster samtidig - din dreng på det ene bryst og brystpumpen på det andet bryst, så kan din mælkeproduktion øges ekstra.

Din mælkeproduktion vil normalt komme hurtigt op igen. Man siger normalt, at efter ca 1 time er 45% af mælken dannet igen, efter 2 timer ca. 70%, efter 3 timer ca. 90 %, og efter 4 timer er 100% mælk dannet igen. Hvis du således begynder at opleve, at din dreng begynder at tage et lidt længere søvnstræk i løbet af dagen, så kan det være en god idé, at du her begynder at stimulere og malke ud med en brystpumpe.. og der vil så stadig være noget at komme efter, når han så vågner måske 1.5-2 timer efter og gerne vil have mælk igen...

Det er også vigtigt for din mælkeproduktion, at du ikke stresser, men slapper af i løbet af dagen, ligesom det er vigtigt, at du husker at spise, drikke - får små måltider dagen igennem - så du populært sagt har noget at lave mælk af. Vær også opmærksom på at du ikke må blive kold på hænder og fødder, og at du skal undgå træt. Sørg for at bruge uldne store ammeindlæg og husk hjemmesko på fødderne...

Man kan også behandle medicinsk, hvis det skønnes nødvendigt... Hvis man har brug for hjælp til at øge mælkeproduktionen kan man tage f.eks. Primperan eller Emperal. Der gives 10 mg tabletter 3 gange dagligt og kun i 5-7 dage. Hos ca. halvdelen af kvinderne vil mælkeproduktionen øges og forblive høj selvom behandlingen stoppes. Hvis der ikke er effekt indenfor 7 dage, vil der ikke komme effekt - heller ikke selvom behandlingen forlænges.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt, at du ikke tager Emperal eller Primperan, hvis du har haft en depression inden for det seneste år, eller hvis du er i behandling for en depression eller tager antipsykotika. Det er også vigtigt, at du ikke tager emperal/primperan, hvis du har fået lavet en brystreduktion. Hvilket i øvrigt også kan være en forklaring på, hvorfor du kan have svært ved at danne tilstrækkeligt med mælk... :)

Man kan også give Domperidon, som hjælp til at øge mælkeproduktionen. Der skulle være færre bivirkninger ved at tage Domperiodon. Hverken Emperal/Primperan eller Domperidon er dog godkendt af Sundhedsstyrelsen i Danmark til behandlling af ammeinsufficiens - men det kan godt være godkendt, hvor du bor - det ved jeg desværre ikke... Jeg vil anbefale dig, at du taler med din læge om fordele og ulemper, det er også lægen, som skal udskrive evt. medicin.

Og så er det som sagt vigtigt, at det bliver tjekket, hvordan din dreng dier hos dig, om han har rigtig fat, dier med korrekt teknik og derfor få stimuleret dit bryst tilstrækkeligt.

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning og Flaske". Derudover vil det være en god idé, hvis du kan finde en privat ammevejleder i området, hvor du bor, som kan guide og hjælpe dig. Du kan evt. tale med lægen om, hvad muligheder der er...

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med den lille - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine