Står tidligt op mellem 04 og 05

29. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Står tidligt op mellem 04 og 05

Kære Helen

Vi har en pige på 6 måneder om en uge, som generelt er i god trivsel. Hun er glad og smiler og griner det meste af dagen, og samtidig er hun god til at give udtryk for sine behov. Vi render yderst sjældent rundt med en utilfreds pige, hvor vi ikke ved, hvad der er galt.

Men vi har én udfordring, og det er hendes meget tidlige morgener. Hun vågner nemlig pludselig mellem 4 og 5 og er ikke til at få til at sove igen. Det har stået på i en god måned nu.

Hun er generelt god til at falde i søvn: Hun falder selv i søvn i barnevognen om dagen (med mindre hun får en 3. lur sidst på dagen, så bliver hun slynget lidt i voksiposen) og hun falder nu også selv i søvn i sin seng om aftenen. Hun må nogle gange tages op og hoppes til ro (ikke i søvn) på pilatesbolden én eller to gange, men det tager som hovedregel kun 15-30 min at putte hende. Indtil for et par uger siden blev hun puttet i slyngevuggen og lagt over i sin seng, når hun var faldet i søvn, så vi er glade for, at hun nu puttes i egen seng.

Hun sover i øvrigt på eget værelse ved siden af vores værelse og har gjort det i to måneder, da hun var enormt lydfølsom inde hos os og vågnede hver eneste gang nogen vendte sig. Efter hun er rykket på eget værelse sover hun op til 4 timer af gangen og alle trives bedre. Hun er altid glad når hun vågner og glad for sin seng om aftenen, og hun blev ikke utilfreds i processen, da vi flyttede hende. Hendes værelse er også puslerum og hun er allergladest på sit puslebord, så jeg tror hun er meget tryg i det rum.

Hun får mellem 2 og 3 lure dagligt afhængig af, hvor længe hun sover. Vi prøver at gå efter følgende døgnrytme:

04/05 - Tages med ind i mors og fars seng, ammes og forsøger at sove videre hos mor

Annonce

... Står op og tilbydes amning

08 - Morgengrød m vand i kop

09 - Tilbydes amning og puttes til formiddagslur

11.00 - Vågner og ammes

11.30/12 - Formiddagsgrød m vand i kop

13/14 - Tilbydes amning og puttes til eftermiddagslur

16.00 - Puttes evt til sidste lur, med mindre hun fx har sovet fra 14-16

18.00 - Grøntsagsmos og vand i kop

19.30 - Ammes og puttes for natten

22/23 - Drømmemåltid

02/03 - Ammes

Vi afviger ganske tit fra ovenstående efter kl 12, fordi der ikke er rytme i, hvor længe hun sover. Som regel sover hun to timer i yder-lurerne og max en time midt på dagen. Men nogle gange er det omvendt, nogle gange sover hun 3x45 min og nogle gange sover hun 3x2timer....
Det giver jo så også især udfordringer lige nu, hvor vi tit er nødsaget til at stå op med hende omkring 5.30 efter en kamp for at få hende til at sove. Og så puttes hun jo tidligt til morgenlur igen.

Når hun puttes til en tredje lur kl 16 sover hun gerne op mod 2 timer, hvilket jo er virkelig uhensigtsmæssigt, men omvendt kan hun jo ikke holde sig vågen hele aftenen, hvis hun fx sover middagslur fra 13-14.

Vores datter er ikke et amme-barn i den forstand, at hun bare lægger sig til. Hun afviser tit brystet og spiser kun, når hun virkelig er sulten. Derfor er hun heller ikke pjattet med at blive ammet i sengen om morgenen, og derfor er det svært at lulle hende i søvn den vej rundt. Om natten spiser hun mest og bedst.

Sikke en lang smøre. Jeg håber, at du kan hjælpe os til at se, hvorfor hun nu står så tidligt op. Det er meget hårdt for forældrene, som pt. skiftes til at tage morgenvagten. Det skal siges, at det virker som om, at det fungerer helt fint for en meget glad lille pige at stå op kl 4/5!

Mange hilsner fra
Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.