Svar: 3 til 2 lure
25. november 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur der ligger sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Men i 6-7 måneders alderen begynder mange børn at kunne springe den sidste powernap over og går således over til at sove to lure dagligt. Det afhænger dog af, hvor tidligt barnet står op, og hvor lange lurene er. Jo tidligere barnet starter dagen og jo kortere lure, jo længere tid vil der naturligt være behov for en 3. lur sidst på dagen, og derfor vil nogle børn fortsat have behov for dette i 8-9 måneders alderen.
Det lyder som om, at din dreng måske begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, men at det stadig er lidt for svært for ham, fordi eftermiddagen bliver for lang, og han ender med at blive overtræt. Hvis det er meget svært at putte ham til en powernap sidst på dagen, vil det være en god idé, at du forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor han middagslur kommer til at ligge lidt senere. Når han står senere op fra den, så vil han bedre kunne være aktiv og have overskud om eftermiddagen og vil så kunne klare at holde sig vågen indtil han så puttes om aftenen.
Du kan f.eks. hjælpe ham lidt på vej ved at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, så du forlænger han vågenperiode her lidt og hjælper ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Du kan også hjælpe ham ved at trille ham en tur, når han puttes, eller ved at lægge dig med ham midt på dagen, for på den måde at holde ham sovende, så han sover et lidt længere søvnstræk og samlet stadig får den søvn, han har behov for, men nu dækket via 2 lure i stedet for via 3...
Når det så er sagt, så er det helt natuligt, at han i en overgangsperiode nogle dage stadig vil have behov for 3 lure og andre dage trives med 2 lure dagligt. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan være lidt fleksibel og forsøge at følge hans behov. Det samme gælder, når han begynder at gå fra 2 til en lur - her vil han også nogle dage have behov for at sove en ekstra lur og andre dage kunne springe en lur over. Det er helt okay, at der netop er disse overgange :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske