Svar: 3 til 2 lure

25. november 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur der ligger sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Men i 6-7 måneders alderen begynder mange børn at kunne springe den sidste powernap over og går således over til at sove to lure dagligt. Det afhænger dog af, hvor tidligt barnet står op, og hvor lange lurene er. Jo tidligere barnet starter dagen og jo kortere lure, jo længere tid vil der naturligt være behov for en 3. lur sidst på dagen, og derfor vil nogle børn fortsat have behov for dette i 8-9 måneders alderen.

Det lyder som om, at din dreng måske begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, men at det stadig er lidt for svært for ham, fordi eftermiddagen bliver for lang, og han ender med at blive overtræt. Hvis det er meget svært at putte ham til en powernap sidst på dagen, vil det være en god idé, at du forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor han middagslur kommer til at ligge lidt senere. Når han står senere op fra den, så vil han bedre kunne være aktiv og have overskud om ...

Annonce

... eftermiddagen og vil så kunne klare at holde sig vågen indtil han så puttes om aftenen.

Du kan f.eks. hjælpe ham lidt på vej ved at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, så du forlænger han vågenperiode her lidt og hjælper ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Du kan også hjælpe ham ved at trille ham en tur, når han puttes, eller ved at lægge dig med ham midt på dagen, for på den måde at holde ham sovende, så han sover et lidt længere søvnstræk og samlet stadig får den søvn, han har behov for, men nu dækket via 2 lure i stedet for via 3...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det så er sagt, så er det helt natuligt, at han i en overgangsperiode nogle dage stadig vil have behov for 3 lure og andre dage trives med 2 lure dagligt. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan være lidt fleksibel og forsøge at følge hans behov. Det samme gælder, når han begynder at gå fra 2 til en lur - her vil han også nogle dage have behov for at sove en ekstra lur og andre dage kunne springe en lur over. Det er helt okay, at der netop er disse overgange :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder