Svar: Vågner om natten og mælkebehov

23. november 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til tre

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint, at jeres datter selv har valgt flasken fra, og det er rigtig godt, hvis I kan bibeholde grøden om aftenen, meget gerne sammen med lidt mme af en kop. Det sikrer hende lidt ekstra mælk, og samtidig også ekstra mæthed til natten, så du på den måde sikrer dig, at hun ikke vågner midt nat, fordi hun er reelt sulten/tørstig og har behov for sin flaske.

Det lyder også rigtig fint, at I fortsat tilbyder hende to lure dagligt. Hun starter ofte dagen tidligt, og har naturligt derfor behov for lidt ekstra dagssøvn, og samtidig er de fleste børn mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen. Så der er tid endnu, før dette skal ændres.

Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at du er opmærksom på, at hun ikke bør sove for sent om eftermiddagen og at hun bør stå op af sin middagslur senest kl 16, fordi det ellers kan være forklaringen på, hvorfor hun vågner midt nat og der tydeligt virker vågen og parat til at lege. Med den alder hun har, så kan søvn der ligger efter kl 16 godt "æde" af nattesøvnen og derfor gøre, at hun enten bliver svær at putte i seng, vågner meget tidligt eller netop får en vågenperiode midt nat. I skal særligt være opmærksomme de dage, hvor hun sover en lang formiddagslur og har brug for en powernap sidst på dagen - sikre jer, at denne ikke kommer til at ligge for sent :)

Derudover skal man naturligvis se på, hvor meget hun generelt sover. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 1 år er 13.5-14 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at barnet sover ca. 11 timer om natten og 2.5-3 timer samlet i løbet af dagen.
Du fortæller, at jeres datter ofte starter dagen omkring kl 06-06.30 og det betyder, at hun vil skulle puttes omkring kl 19-19.30 om aftenen - vel at mærke, hvis hun sover 2.5-3 timer i løbet af dagen. Sover hun længere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere, og så skal hun evt. puttes lidt senere i seng - for netop ikke at vågne midt nat. Så hendes nattesøvn stadig er i et stræk og ikke afbrudt af en vågenperiode, fordi ...

Annonce

... hun reelt ikke kan sove mere end hun gør... Du skal derfor også se på hendes samlede søvnbehov, når du vurdere, hvorfor hun vågner om natten :)

Vær opmærksom på, hvad I laver om natten, når hun vågner. Det er vigtigt, at du med dit kropssprog og dine handlinger signalerer, at det er sovetid og derfor forsøger at hjælpe hende til at sove - og ikke begynder at gå rundt med hende, sætter dig med hende i stuen, tænder lys, pludrer osv. Prøv om du kan hjælpe hende videre i egen seng eller læg dig evt. med hende, så hun kan få din nærhed, fornemme at du er der, passer på hende, men samtidig se, at du sover, og at det derfor er dette, I skal nu :) Hun bliver naturligt mere og mere bevidst, så hvis du begynder at gå rundt med hende om natten for at få hende til at sove, så kan hun hurtigt vænnes til netop denne rutine, og det dur naturligt ikke på sigt :)

Med hensyn til hendes mælkeindtag, så anbefales det, at hun tilbydes 350 til max 500 ml mælk dagligt. Det bør stadig være mme, men gradvist kan hun begynde at få lidt mere letmælk, ligesom hun også gerne må få lidt neutrale surmælksprodukter. I de 350 ml indgår mme, letmælk og surmælksprodukter - det hele tæller med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der bør også være mme i hendes grød og mos, så hun sikres lidt ekstra mælk den vej igennem, men får hun samlet 350 ml mælk dagligt, så sikres hendes indtag f.eks. kalk rigtig godt. Der bør max gives 100 ml letmælk ved 1 års alderen og surmælksprodukter med frugt bør undgås - giv i stedet neutrale produkter og tilsæt selv frugtmos, revet frugt og bær.

Ost er også en vigtig kilde til kalk, så du kan også med fordel give hende ost i hverdagen. Det kan være smøreost, skæreost, ost som du river hen over den varme mad, ostesovs osv. Der er også kalk i de grove grønne grøntsager som broccoli, grønkål og bønner, ligesom mandler, sesamfrø og hørfrø indeholder kalk. Jo mere varieret du kan få hende til at spise, jo bedre vil hun blive dækket ind - mandler og nødder skal hakkes meget fint, grøntsager stadig koges eller bages i ovnen :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2