Svar: Sutten er blevet et problem til dyb søvn

19. november 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar - og at I også er begyndt med skemad med hjælp fra min bog om børn og mad - dejligt, at I er glade for den, tak :)

Det er rigtig godt, at du er blevet opmærksom på problematikken omkring sutten. Jeg kalder det for vanebetinget afbrudt søvn - og det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at ændre på dette nu, før jeres datter bliver ældre... Hun skal være mindst 10 måneder, før hun selv kan begynde at finde sin sut rigtigt om natten, så det bliver nogle svære nætter for jer det næste halve år, hvis ikke I ændrer rutiner lidt nu... (så er du forberedt;))

Det er helt naturligt, at jeres datter stadig har brug for at mærke jer og brug for tryghed, når hun skal sove. Og sutten hjælper hende til at finde ro - og det er okay, at sutten er en del af hendes putteritual. Men det er vigtigt, at du ikke giver hende sut i munden flere gange om natten eller om dagen for den sags skyld....

Med den alder hun har, så vil hun have svært ved at skifte stilling selv, og hun vil vågne op og have brug for, at du hjælper hende. Hun triller omkring, får sig skubbet op mod sengegavlen, sparker dynen af osv. og hun kan ikke finde ud af at putte sig selv. Derfor ...

Annonce

... har hun brug for, at du hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen - og når du gør dette, så er det vigtigt, at du ikke giver hende sut i munden. Du må altså gerne hjælpe hende med stillingskift, berolignede hænder osv. så hun kan mærke dig, men udgå så vidt muligt sutten hver gang.

Når din datter sover, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemuskulaturen - og så ryger sutten ud. Vanebetinget afbrudt søvn opstår, fordi din datter lærer, at hun kun kan sove, hvis hun har sutten i munden. Hver gang hun falder i dyb søvn, så slapper kæben af og sutten falder ud - og i stedet for at hun lærer at sove videre uden sutten i munden, så lærer hun nu at registrere, at sutten er væk, og mor kommer den i munden igen hvorefter hun så sover videre. Det betyder altså at hun de næste måneder frem vil vågne hele natten igennem, hver gang hun mangler sin sut i forventning om at du kommer den i munden igen ... og det dur ikke :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så super godt, at du er blevet opmærksom på dette og er parat til at ændre det :) Du kan evt. starte med at skære sutten væk hver anden gang og på den måde minimere behovet for den, så hun på sigt måske bare får den, når hun skal sove og så en enkelt gang i løbet af natten...

Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor