Svar: Sutten er blevet et problem til dyb søvn
19. november 2018
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar - og at I også er begyndt med skemad med hjælp fra min bog om børn og mad - dejligt, at I er glade for den, tak :)
Det er rigtig godt, at du er blevet opmærksom på problematikken omkring sutten. Jeg kalder det for vanebetinget afbrudt søvn - og det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at ændre på dette nu, før jeres datter bliver ældre... Hun skal være mindst 10 måneder, før hun selv kan begynde at finde sin sut rigtigt om natten, så det bliver nogle svære nætter for jer det næste halve år, hvis ikke I ændrer rutiner lidt nu... (så er du forberedt;))
Det er helt naturligt, at jeres datter stadig har brug for at mærke jer og brug for tryghed, når hun skal sove. Og sutten hjælper hende til at finde ro - og det er okay, at sutten er en del af hendes putteritual. Men det er vigtigt, at du ikke giver hende sut i munden flere gange om natten eller om dagen for den sags skyld....
Med den alder hun har, så vil hun have svært ved at skifte stilling selv, og hun vil vågne op og have brug for, at du hjælper hende. Hun triller omkring, får sig skubbet op mod sengegavlen, sparker dynen af osv. og hun kan ikke finde ud af at putte sig selv. Derfor har hun brug for, at du hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen - og når du gør dette, så er det vigtigt, at du ikke giver hende sut i munden. Du må altså gerne hjælpe hende med stillingskift, berolignede hænder osv. så hun kan mærke dig, men udgå så vidt muligt sutten hver gang.
Når din datter sover, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemuskulaturen - og så ryger sutten ud. Vanebetinget afbrudt søvn opstår, fordi din datter lærer, at hun kun kan sove, hvis hun har sutten i munden. Hver gang hun falder i dyb søvn, så slapper kæben af og sutten falder ud - og i stedet for at hun lærer at sove videre uden sutten i munden, så lærer hun nu at registrere, at sutten er væk, og mor kommer den i munden igen hvorefter hun så sover videre. Det betyder altså at hun de næste måneder frem vil vågne hele natten igennem, hver gang hun mangler sin sut i forventning om at du kommer den i munden igen ... og det dur ikke :)
Så super godt, at du er blevet opmærksom på dette og er parat til at ændre det :) Du kan evt. starte med at skære sutten væk hver anden gang og på den måde minimere behovet for den, så hun på sigt måske bare får den, når hun skal sove og så en enkelt gang i løbet af natten...
Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske