Svar: 3.5 måned og sover i arm om dagen

16. november 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristine

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)

Det lyder som om, at din datter egentlig sover godt - hun sover fint om natten, ammes når hun har behov for det og sover videre. Hun falder ofte sent i søvn til natten, hvilket er helt normalt for hendes alder, og det vil naturligt ændre sig i takt med, at hun bliver ældre, og sammenlagt lyder det som om, at hun får sit søvnbehov fint dækket. Det er super dejligt! Din udfordring er dog, at hun om dagen viser stort behov for nærhed og tæt fysisk kontakt - og at du derfor sidder med hende i din favn og ofte også hopper med hende på en yogabold...

Det er helt naturligt, at hun i en alder af 3.5 måned stadig har stort behov for tryghed og derfor sover bedst i din favn. Når hun ligger der, så mærker hun din varme, hører din vejrtrækning, din hjertelyd, hun føler sig holdt, bliver vugget og bevæget - og det minder alt sammen om tiden i livmoderen, så det er genkendeligt og trygt for hende. Men det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis hun fremadrettet skal sove i din favn og hoppes med, så derfor er det rigtig godt, at du nu gerne vil forsøge at ændre denne vane.

Når det er særlig svært om dagen, så skyldes det, at hun er ældre nu og langt mere opmærksom nu. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille pige, og hun skelner mere og mere tydeligt, hvor hun er, og hvad der sker omkring jer. Hun er derfor meget bevidst om, hvorvidt hun er i din arme eller et andet sted, ligesom hun tydeligt reagerer på, om I er hjemme eller ude... Og hun kan godt have ekstra behov for hjælp til at koble fra om dagen, hjælp til at lukke lidt ned for alle oplevelserne, alle stimuli, og derfor ekstra behov for hjælp til at sove om dagen :)

Det er rigtig fint, at du ikke ammer hende i søvn, men det er dog vigtigt, at hun tilbydes mælk, som en fast del af sit putteritual, så tiden fra hun ammes og til hun puttes bør ikke være ret lang. Bruger hun sut? Det kan være en idé at du ammer, erstatter brystet med sutten og putter hende fra din favn, før hun sover helt...

Det kan være en god idé, at du om dagen svøber hende, eller putter hende i en sovepose, fordi det vil give hende følelsen af at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Når hun flyttes fra din favn og ned, hvor hun skal sove, så føles skiftet altså ikke så voldsomt.

Og når du lægger hende fra dig, så skal det som sagt være før hun falder helt i søvn, så hun ikke ænser, at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun falder i søvn i din favn, derefter ...

Annonce

... puttes og så registrerer, at hun er lagt et andet sted. Og det kunne godt lyde som om, at det netop sker hos jer, når hun efter ca 45 minutter, vågner, græder, søger dig igen. Du skriver blandt andet: "Når jeg prøver at ligge hende efter hun er faldet i søvn vågner hun med det samme". Det er derfor vigtigt, at hun flyttes på det tidspunkt, hvor hun registrerer, at hun puttes i sin seng eller barnevogn, men samtidig er træt nok til at du kan lulle hende ind i søvnen med dine hænder, kærtegn eller ved at trille med barnevognen...

Og faktisk kan det være en god ide, hvis du kan begynde at forsøge med barnevognen en gang dagligt, så du vænner hende til at sove en længere lur i den - og kommer væk fra at skulle hoppe med hende på en yogabold... Du må meget gerne trille hende og gerne så længe at du passerer det tidspunkt, hvor hun normalt vågner op, for på den måde at holde hende sovende og vænne hende til at sove lidt på afstand af dig - men stadig hvor hun oplever bevægelse, fordi du triller hende.

Du må også meget gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen om dagen, amme hende liggende i din seng og på den måde efterligne den rytme, som hun har om natten. På den måde vænnes hun også til at kunne tage et lidt længere søvnstræk om dagen, samtidig med at hun ikke skal hoppes med eller være helt oppe i din favn. Hun har dig stadig tæt på, kan mærke dig og fornemme dig, men hun lærer at ligge stille ved siden af dig og uden yogabolden.. som I skal forsøge at komme væk fra :) Hun bliver jo kun tungere og tungere...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil anbefale dig, at du evt. ammer hende, skifter hende og gør hende klar til at sove, putter hende i en sovepose eller svøber hende - ammer hende igen - og derefter skal hun så puttes fra din favn, før hun sover helt. Se og lyt til hendes vejrtrækning, læg mærke til hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt.

Læg hende stille og roligt fra dig ned i seng eller barnevogn. Giv hende evt. en sut, så du erstatter brystet med denne. Put hende ned og stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser... ligger hun i barnevognen, så tril hende, så hun på den måde lulles ind i søvnen, der hvor hun skal sove :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin