Svar: Skal jeg vække mit barn om natten?
12. november 2018
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage :)
Nej, som udgangspunkt skal du ikke vække din datter. Børn falder i søvn, når de er trætte og vågner naturligt udhvilede og glade igen, når de ikke har behov for mere søvn. Og der er ikke noget i vejen for at din datter sover lidt mere end gennemsnittet. Det må hun gerne - når der er tale om et gennemsnit, så betyder det netop, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre :)
De udfordringer du beskrev i sidste brev handlede om, at din datter sov meget uroligt om natten, kastede sig rundt, have brug for sut igen og igen.. og du fortalte også, at hun tit blev ked af det, når hun skulle sove, græd og protesterede - og at hun ofte brugte en time eller mere på at falde i søvn...
Min tanke er derfor, at netop fordi hun sover så lange lure om dagen, som hun gør, så skal nattesøvnen være kortere - og det betyder, at hun skal puttes senere i seng. Jeg tænker derfor, at det hos jer lige nu lyder som om, at det er hendes nattesøvn, som skal gøres lidt kortere. Dog med det in mente, at hun naturligvis ikke skal begynde at bytte op og ned på nat og dag :)
Du nævnte også tidligere, at din datters dagslurer varierede meget i længde - alt mellem 1-3 timer og at hun ofte sov 2-3 lure dagligt. Jeg tænker derfor, at hun måske begynder at kunne gå fra 3 til 2 lure, og at du skal lade hende sove det, hun viser behov for - men medtænke, at alt efter hvor lange lurene er, vil hun så kunne have brug for en lur mere eller mindre. Det er helt naturligt, at der er denne overgang nu, hvor hun er blevet 6 måneder.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre...
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet afhænger natuligt af, hvor lang formiddagsluren har været
Eftermiddag 15-16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Tilbydes også stadig gerne en lille flaske om eftermiddagen - og puttes her evt. til en lille lur - så hun stadig får 3 lure dagligt, men naturligt afhængig af, hvor lang middagsluren er...
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos og der begyndes medlidt kød og fisk, udgangspunktet er mere og mere den mad, som du også selv spiser. Vand af kop og suppleres også her gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden.
Flaske og puttes til natten - måske først kl 20-21 - alt efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lange hendes dagslure er.
Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes en flaske igen....
Jeg håber, at min plan her giver dig lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så din datter stadig får lov til at sove sine lure om dagen og dermed kan få den søvn, som hun har behov for :) Du har helt ret i, at søvnen om dagen kan kompensere for den dårlige nattesøvn, og dagssøvnen er generelt rigtig god og vigtig for hende.
Min løsning i forhold til jeres udfordringer vil derfor ikke være at afkorte dagsøvnen lige nu - med mindre hun af sig selv begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, men i stedet putte hende senere - hvorved du også undgår, at hun bliver så ked af det om aftenen, protesterer så voldsomt mod søvnen og bruger en time eller mere på at falde i søvn, fordi hun faktisk ikke er parat, når du forsøger at putte hende allerede kl 19 :)
Og nej, du skal derfor heller ikke vække hende om aftenen. Drømmeflasken vil være rigtig god at give hende - og måske vil dagsplanen, den nye rytme, flere måltider skemad osv. være med til at gøre, at hun faktisk begynder at vise behov for sin flaske sen aften - men hvis hun ikke kan spise den i søvne, så må du gerne vente med at give hende den til hun vågner og er urolig og virker søgnende. Så hun får den mellem kl 23-01, som det virker til at passe hende bedst :)
Hvis hun ender med at gå meget sent i seng, så kan det sagtens være, at hun vil tage sit længste søvnstræk om aftenen og først på natten, og derfor først have behov for en flaske kl 02/03, hvilket også er helt okay. Du skal ikke vække hende for at give hende mælk, men tilbyde hende flasken, når hun vågner og virker søgende.
Det kan sagtens være, at hun vil trives med en rytme, hvor hun sover 10 timer om natten og 4.5-5 timer om dagen, hvis det hjælper dig lidt videre :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske