Svar: Skal jeg vække mit barn om natten?

12. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage :)

Nej, som udgangspunkt skal du ikke vække din datter. Børn falder i søvn, når de er trætte og vågner naturligt udhvilede og glade igen, når de ikke har behov for mere søvn. Og der er ikke noget i vejen for at din datter sover lidt mere end gennemsnittet. Det må hun gerne - når der er tale om et gennemsnit, så betyder det netop, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre :)

De udfordringer du beskrev i sidste brev handlede om, at din datter sov meget uroligt om natten, kastede sig rundt, have brug for sut igen og igen.. og du fortalte også, at hun tit blev ked af det, når hun skulle sove, græd og protesterede - og at hun ofte brugte en time eller mere på at falde i søvn...

Min tanke er derfor, at netop fordi hun sover så lange lure om dagen, som hun gør, så skal nattesøvnen være kortere - og det betyder, at hun skal puttes senere i seng. Jeg tænker derfor, at det hos jer lige nu lyder som om, at det er hendes nattesøvn, som skal gøres lidt kortere. Dog med det in mente, at hun naturligvis ikke skal begynde at bytte op og ned på nat og dag :)

Du nævnte også tidligere, at din datters dagslurer varierede meget i længde - alt mellem 1-3 timer og at hun ofte sov 2-3 lure dagligt. Jeg tænker derfor, at hun måske begynder at kunne gå fra 3 til 2 lure, og at du skal lade hende sove det, hun viser behov for - men medtænke, at alt efter hvor lange lurene er, vil hun så kunne have brug for en lur mere eller mindre. Det er helt naturligt, at der er denne overgang nu, hvor hun er blevet 6 måneder.

Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre...

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet afhænger natuligt af, hvor lang formiddagsluren har været

Eftermiddag 15-16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Tilbydes også stadig gerne en lille flaske om eftermiddagen - og puttes her evt. til en lille lur - så hun stadig får 3 lure dagligt, men naturligt ...

Annonce

... afhængig af, hvor lang middagsluren er...

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos og der begyndes medlidt kød og fisk, udgangspunktet er mere og mere den mad, som du også selv spiser. Vand af kop og suppleres også her gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden.

Flaske og puttes til natten - måske først kl 20-21 - alt efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lange hendes dagslure er.

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes en flaske igen....

Jeg håber, at min plan her giver dig lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så din datter stadig får lov til at sove sine lure om dagen og dermed kan få den søvn, som hun har behov for :) Du har helt ret i, at søvnen om dagen kan kompensere for den dårlige nattesøvn, og dagssøvnen er generelt rigtig god og vigtig for hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Min løsning i forhold til jeres udfordringer vil derfor ikke være at afkorte dagsøvnen lige nu - med mindre hun af sig selv begynder at kunne nøjes med to lure dagligt, men i stedet putte hende senere - hvorved du også undgår, at hun bliver så ked af det om aftenen, protesterer så voldsomt mod søvnen og bruger en time eller mere på at falde i søvn, fordi hun faktisk ikke er parat, når du forsøger at putte hende allerede kl 19 :)

Og nej, du skal derfor heller ikke vække hende om aftenen. Drømmeflasken vil være rigtig god at give hende - og måske vil dagsplanen, den nye rytme, flere måltider skemad osv. være med til at gøre, at hun faktisk begynder at vise behov for sin flaske sen aften - men hvis hun ikke kan spise den i søvne, så må du gerne vente med at give hende den til hun vågner og er urolig og virker søgnende. Så hun får den mellem kl 23-01, som det virker til at passe hende bedst :)

Hvis hun ender med at gå meget sent i seng, så kan det sagtens være, at hun vil tage sit længste søvnstræk om aftenen og først på natten, og derfor først have behov for en flaske kl 02/03, hvilket også er helt okay. Du skal ikke vække hende for at give hende mælk, men tilbyde hende flasken, når hun vågner og virker søgende.

Det kan sagtens være, at hun vil trives med en rytme, hvor hun sover 10 timer om natten og 4.5-5 timer om dagen, hvis det hjælper dig lidt videre :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire