Skal jeg vække mit barn om natten?

12. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Skal jeg vække mit barn om natten?

Kære Helen

Jeg skriver som fortsættelse på det brev, jeg skrev til dig for nogle uger siden ang. min datters urolige nattesøvn. Først og fremmest tusind tak for dine mange gode råd.

Du skrev bl.a., at min datter (som nu er 6 mdr) måske sover for meget ift hendes alder. Det kunne jeg pludselig godt se, for hun kan jo snildt komme op på 5-6 timer om dagen plus de 11 timer om natten.

Mit spørgsmål går nu på, hvordan du vil foreslå, jeg skærer ned på hendes søvn? Skal jeg vække hende, så hun får nogle kortere lure om dagen? Det har jeg gjort de sidste par uger, men jeg ...

Annonce

... mindes at have hørt, at man helst ikke må vække børn, og at det kan påvirke deres udvikling? Jeg har det så dårligt over at vække hende, for hun sover virkelig godt om dagen - men på den anden side duer det vel heller ikke, at hun bruger sine lure om dagen på at kompensere for manglende nattesøvn?

Uroen om natten er desværre ikke blevet mindre. Jeg har forsøgt med Voksiposen, men den kunne hun slet ikke falde til ro i. Jeg har også prøvet at introducere en drømmeflaske, som du foreslog, men for det meste vil hun ikke have den.

På forhånd tusind tak for din hjælp - igen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor