Svar: Fra to til tre lure
9. november 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre, at du har haft glæde af flere af mine bøger og også har fulgt med på sidelinjen her i brevkassen :)
Det lyder som om, at I har en stor og dejlig dreng, der er rigtig godt med både motorisk og mentalt - og det lyder også som om, at han er startet med skemaden på det rigtige tidspunkt. Det er super dejligt og jeg vil faktisk foreslå dig, at du nu begynder at tilbyde ham skemad to gange dagligt, så han f.eks. får grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Det er stadig vigtigt, at du holder mængden lidt nede, så der er plads til mælken. Det er bedre, at han spiser ¾ dl. to gange dagligt end 1.5 dl. på en gang. Det sikrer god plads i maven til både skemad og mælk, samtidig med at det giver dig mulighed for at gradvist at variere hans indtag mere og mere, så han får forskellige fødevarer og dermed også forskellige næringstoffer. Sammen med skemaden vil jeg anbefale, at du tilbyder ham vand af kop.
Det lyder som om, at han lige nu trives med to lure dagligt - og det er helt okay. Jeg kan godt sagtens følge dig i, at det er uhensigtsmæssigt, hvis hans nattesøvn rykkes frem, fordi eftermiddagen bliver for lang for ham - det er svært at få døgnet til at hænge sammen, hvis han skal gå i seng for natten allerede kl 18... og det vil ofte også betyde, at han så vil begynde at vågne endnu tidligere om morgenen...
Mit forslag vil derfor være, at I forsøger at flytte på hans middagslur, så den kommer til at ligge lidt senere. Hvis han kan sove en senere middagslur, så vil eftermiddagen ikke blive så lang, han vil ikke blive så overtræt og vil derfor bedre kunne komme i seng omkring kl 19 - og døgnet derfor bedre hænge sammen for jer alle tre...
Og jeg vil anbefale, at du forsøger at lægge et bad ind midt på dagen, fordi et bad kan være med til at forlænge hans vågenperiode, samtidig med at det stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Samtidig kan et bad også gøre, at han efterfølgende måske kan sove en lidt længere lur - lige nu sover han ofte ca. 1.5 time og det er super godt, men han må gerne sove mere, hvis han kan det... så den varighed, som dagens 3. lur plejer at have måske kan lægges til middagslurens længde...
Derfor kan du også overveje om du skal forsøge at hjælpe ham til at sove lidt længere midt på dagen. F.eks. ved at trille ham en tur i barnevognen, fordi du på den måde kan være heldig at holde ham sovende, eller du kan vælge nogle gange at lægge dig med ham i dobbeltsengen, fordi du så med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. kan lulle ham lidt ind i søvnen, hvis og når han viser tegn på at ville vågne op.
Det lyder som om, at jeres dreng normalt har nogle ret lange vågne perioder og godt kan være mere vågen end de fleste andre børn på hans alder. Men han lyder til at stortrives på denne måde, og derfor er det helt okay :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder stille og roligt
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur og sover som nu ca. 1.5 time
Frokost 12: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og aktiveres godt både motorisk og mentalt.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca. 14... og hjælpes til at sove en lidt længere middagslur, så han måske kan sove et par timer og derfor først står op fra sin middagslur omkring kl 16...
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19...
Sen aften 22-23: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes en gang efter behov... De fleste børn er 6 måneder, før de kan begynde at undvære mælken midt nat :) Det er også helt okay, hvis han ammes, før han puttes og så ammes f.eks. kl 02 og igen kl 06 og på den måde tager sit længste søvnstræk om aftenen og få en amning mindre...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske