Brev:
Drikkeproblemer ved 11 måneder
9. november 2018
Alder:
11 mdr.
Drikkeproblemer ved 11 måneder
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål vedr. vores pige, der lige er fyldt 11 måneder. Hun startede sit liv under lidt hårde omstændigheder, da mindre og mindre fostervand gjorde, at hun til sidst blev taget ved akut kejsersnit i uge 38+6. Derfor var hun ikke så stor - 2400 g. og 47 cm. Det er hun dog kommet rigtigt godt efter og er nu i fin fysisk form - er både lang og har dejlige æblekinder. Men udover den lave fødselsvægt, så blev de første fire-fem måneder ekstra hårde, da hun (udover kolik) havde voldsom refluks, som hun blev medicineret for. Vi trappede med succes ud af medicinen omkring 6 måneder. Hun døjer dog stadig med hyppig og våd hikke og tynd gylp engang imellem, men er ellers super glad og tilfreds.
Den hårde start på livet gjorde, at hun både relationelt (vi fik først rigtigt øjenkontakt efter 3 måneder), motorisk (hun kunne ikke ligge på maven) og spiseudviklingsmæssigt var lidt langsom. Det er hun dog kommet mega hurtigt og mega godt efter hen over sommeren og efteråret - så nu er hun den dejligste lille kloge, skøre, vilde guldklump, der spiser hvad hun får serveret (hvis hun vil! :-), rejser sig, kravler og møver sig, "snakker" løs, griner, peger, vinker osv.
Men; vi har stadig lidt en hurdle i forhold til hendes tidigere refluksproblemer. Hun har MEGET lettere ved at drikke af sutteflaske end af kop. Vi har prøvet vippekop, drikkedunk, lille snapseglas, almindelig kop osv. men med samme resultat; hun har ingen lyst til at drikke, og når hun gør det, så skvulper det op og ned i svælget, når hun får så meget ad gangen i forhold til, hvad hun gør af en flaske.
Hun drikker stadig kun af sutteflaske med ét hul i spidsen, som er beregnet til de allermindste. Vi har flere gange forsøgt at gå op til dem med to huller, men så fik vi samme resultat; gylp, skvulp, hikke osv.
Mange gange hver dag tilbyder vi hende vand og øver med hende af både almindelig og vippekop. Og i dagplejen, hvor hun lige er startet, drikker de af drikkedunk, hvilket hun sagtens forstår at gøre, men dog stadig næsten ingenting kan drikke ad gangen.
Derfor får hun herhjemme vand med et lille drys mme i flaskerne (så det lige får farven) nogle gange om dagen, for ellers vil/kan hun ikke drikke nok. Til aften får hun 210 ml "rigtig" MME og de fleste gange får hun 60 ml. i løbet af natten. Men nu vil jeg rigtigt gerne trappe ud af MME (hun er jo 11 måneder nu), og jeg vil også rigtigt gerne lære hende at drikke 'rigtigt'.
Så... mine spørgsmål er:
- Hvor meget væske skal et barn omkring et år indtage (det skal siges, at hun har tendens til træg mave, så jeg er meget obs på, at hun får nok)?
- Hvordan vil du anbefale, at jeg lærer hende at drikke 'rigtigt', når det ikke er nok at blive ved at øve på den måde, vi gør nu?
- Hvor længe kan man blive ved med sutteflaskerne, uden at gøre hende en bjørnetjeneste?
Jeg håber, du har nogle gode råd, da jeg selv er ret meget på bar bund.
Mange hilsner
Stine