Svar: Min datter sover dårligt om dagen
8. november 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Når din datter græder vildt i søvne om dagen, så skyldes det sandsynligvis drømmeaktivitet, og hvis hun vågner med gråd, så skyldes det ofte, at hun vågner direkte op fra den dybe søvn... Det er normalt, og det vokser hun fra igen :)
Når børn græder voldsomt i søvne, så skal man dog altid medtænke om det kan skyldes smerter - det kan være smerter fra ørerne, eller hvis hun f.eks. lider af refluks, men så ville det normalt også vise sig om natten, og det gør det ikke hos jer.. Jeg tænker derfor, at det sandsynligvis handler om drømmeaktivitet.
Det er rigtig godt, at du svøber hende om dagen og på den måde hjælper hende med at holde fysisk sammen på sig selv. Det er der mange børn, som stadig i 4 måneders alderen har brug for :) Du kan også overveje, om hun kan have glæde af at blive puttet i en sovepose, nu hvor det bliver koldere i vejret. Det kan være en voksi-pose eller lignende. De findes i forskellige udgaver og kvaliteter til mange forskellige priser, og der findes modeller, hvor dynen skal puttes om armene og andre modeller, hvor armene ligger fri... Det lyder som om, at jeres datter har glæde af en af de modeller som "samler" hende...
Og faktisk kan du godt forsøge, om du nogle gange kan hjælpe hende videre, når hun efter ca 30 minutter begynder at vise tegn på at vågne. Hvis du kan stå parat og holde hendes hænder samlet på brystkassen, så hun ikke kan "flagre" med armene og derved få vækket sig selv, så kan du måske være heldig at få hende videre i søvnen. Det kan godt tænkes, at hun har en lidt kraftig faldrefleks, ego derfor spjætter med armene, så hun vågner af det og ved at holde hendes arme, kan du være heldig at undgå dette...
Det lyder som om, at du ammer hende hyppigere om natten end du gør om dagen - og det sker ofte i denne alder. Hun er så gammel nu, at hun begynder at følge meget mere med i, hvad der sker omkring jer. Hun bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting og lyd, skelner mere og mere tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i jeres favn eller hos en fremmede osv. Og det betyder, at hun let lader sig forstyrre, når hun skal spise hos dig - hun tager fat i brystet, dier, slipper, kikker på dig og smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter, pludrer med dig, tager fat og dier, slipper igen - kikke efter far som kommer ind i stuen og pludselig er det sjovere end at spise...
Det betyder, at hun om dagen kan risikere at slatspise lidt og altså ikke spise helt nok - og så er hun nødt til at spise ekstra om natten for at få sit behov tilstrækkeligt dækket.
Samtidig så begynder hendes søvn at indeholde flere stadier nu og hun kan godt have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Når i stedet for at sove videre, så vågner hun op og har brug for trøst, beroligende hænder, at du vugger hende lidt eller evt. tilbyder lidt ekstra mælk, for at hun kan komme videre i søvnen.
Og det betyder, at børn i denne alder godt kan have tendens til både at slatspise og slatsove lidt, hvilket faktisk lyder til at være tilfældet hos jer :)
Derfor er det vigtigt, at du hjælper hende med at tage godt fra ved brystet i dagtimerne, evt. ammer hende af to omgange, for at være sikker på, at hun får nok at spise. Du kan evt. amme hende, skifte hende, amme hende igen og først derefter putte hende. Du kan naturligvis, som din sundhedsplejerske har sagt, også tilbyde hende flaske, men det lyder som om, at hun foretrækker den ægte vare... Stille og roligt vil hun naturligt også kunne begynde med lidt skemad, og så vil det komme ud over hendes vanlige indtag af mælk, så på den måde arbejder tiden også lidt for jer her, men lige nu skal hun have meget mælk og dermed mange mælkemåltider i døgnet - du må meget gerne amme hende 6-8 gange i døgnet, svarende til hver 3-4 time :)
Det vil også være rigtig godt, hvis hun kan sove tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Du skriver, at hun sjældent når op på de optimale 5 timer, men ofte sover 2-3 timer - og hvor meget dagssøvn hun har behov for, afhænger af, hvor lang hendes nattesøvn er. Hun vil samlet have behov for ca. 15 timers søvn i døgnet og hos mange vil det være fordelt sådan, at hun vil sove 10 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på 3 lure. Men hvis din datter sover 12 timer om natten, så vil hun naturligt ikke kunne sove mere end 3 timer samlet i løbet af dagen :) Derfor skal du også se på hendes samlede søvnindtag og rytme, når du vurderer, om hun får sovet nok...
Med hensyn til at "flagre" med armene og derfor få vækket sig selv, eller bryde ud af svøbet og vågne af dette, så vil hun vokse fra dette med tiden :)
Jeg vil anbefale dig flere af mine bøger: "Helens bog om Børn og Søvn", "Helens bog om Amning og Flaske", "Helens bog om Børn og Mad"...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre - og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske