Svar: Sovevaner - 7 mdr.
29. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Annette
Jeg kan godt forstå jeres dilemma. På den ene side er det jo noget trættende at skulle være sådan på, for at få sønnike til at sove, på den anden side, ved I også at det virker og derfor tyer I til denne løsning i sidste ende. Det er bestemt ikke nemt!
Jaspar er ikke bevidst på den måde at han er udspekuleret og bevidst tænker, hvis jeg gør sådan, så gør de sådan. Han har dog en lært en rutine, som giver ham tryghed og derfor beder han om dette. Altså han græder og beder på den måde om at I skal tage ham op og bære rundt på ham, fordi han kender dette og det er det mest trygge for ham. Det er således et ønske om at få det han pleer, som han er glad for og ikke et udtryk for at han bevidst spekulerer deri.
Løsninger er der mange af og hvad der helt præcist vil passe ind i jeres familie, må I prøve at snakke om. Der er ligeså mange holdninger til dette, som er er familier.
Min holdning er at jeg altid forsøger at støtte familien I det I oplever virker, sålænge det naturligvis ikke skader barnet. Jeg har været i familier hvor løsningen var at montere hjul på tremmesengen, så barnet lå i egen seng, men blev vugget/kørt i seng, eller at barnevognen blev taget inden for og brugt om natten også. Jeg har også været i familier som har hængt en hængekøje op i stuen, putte barnet, vugge barnet og derefter ind i egen seng, eller som har haft glæde af en gyngestol på barneværelset, hvor de kunne sidde ned med barnet i favnen og vugge i søvn, for derefter at putte i egen seng. Det er jo kun fantasien der sætter grænser.
Når det er sagt, så ville det jo trods alt være dejligt bare at kunne putte sit barn i sengen og derfor vil det nogle gange være det bedste at gøre. Det kræver at man som forældre har overskuddet til at ændre vaner og er konsekvente og går helhjertede ind i dette.
I kan derfor prøve at putte jeres dreng efter et fast ritual og så lade ham ligge. Han må gerne være urolig og også pjevse lidt, bliver han grædende skal han trøstes og puttes igen. Det skal gøres mange gange og I skal naturligvis lade ham vide at I er hos ham, at han ikke er alene og at han roligt kan lægge sig til at sove. Gå fra ham 3 minutter af gangen og vis jer igen, sid evt. ved siden af sengen og hold ham i hånden.
Man skal altid vide som forældre at det ritual man vælger jo naturligt vil følge med i tiden frem. Derfor vil det være en god idé at I vælge en metode som I kan leve med længe frem over. Hvilken løsning, der vil være bedst for jer, kan I kun selv finde ud af og jeg vil ikke være dommer for, hvad der giver mest ro i jeres lille familie:o)
Ønsker jer dog rigtig meget held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske