Svar: Sovevaner - 7 mdr.

29. maj 2005

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Annette

Jeg kan godt forstå jeres dilemma. På den ene side er det jo noget trættende at skulle være sådan på, for at få sønnike til at sove, på den anden side, ved I også at det virker og derfor tyer I til denne løsning i sidste ende. Det er bestemt ikke nemt!

Jaspar er ikke bevidst på den måde at han er udspekuleret og bevidst tænker, hvis jeg gør sådan, så gør de sådan. Han har dog en lært en rutine, som giver ham tryghed og derfor beder han om dette. Altså han græder og beder på den måde om at I skal tage ham op og bære rundt på ham, fordi han kender dette og det er det mest trygge for ham. Det er således et ønske om at få det han pleer, som han er glad for og ikke et udtryk for at han bevidst spekulerer deri.

Løsninger er der mange af og hvad der helt præcist vil passe ind i jeres familie, må I prøve at snakke om. Der er ligeså mange holdninger til dette, som er er familier.

Min holdning er at jeg altid forsøger at støtte familien I det I oplever virker, sålænge det naturligvis ikke skader barnet. Jeg har været i familier hvor løsningen var at montere hjul på tremmesengen, så barnet lå i egen seng, men blev vugget/kørt i seng, eller at barnevognen blev taget inden for og brugt om natten også. Jeg har også været i familier som har hængt en hængekøje op i stuen, putte barnet, vugge ...

Annonce

... barnet og derefter ind i egen seng, eller som har haft glæde af en gyngestol på barneværelset, hvor de kunne sidde ned med barnet i favnen og vugge i søvn, for derefter at putte i egen seng. Det er jo kun fantasien der sætter grænser.

Når det er sagt, så ville det jo trods alt være dejligt bare at kunne putte sit barn i sengen og derfor vil det nogle gange være det bedste at gøre. Det kræver at man som forældre har overskuddet til at ændre vaner og er konsekvente og går helhjertede ind i dette.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan derfor prøve at putte jeres dreng efter et fast ritual og så lade ham ligge. Han må gerne være urolig og også pjevse lidt, bliver han grædende skal han trøstes og puttes igen. Det skal gøres mange gange og I skal naturligvis lade ham vide at I er hos ham, at han ikke er alene og at han roligt kan lægge sig til at sove. Gå fra ham 3 minutter af gangen og vis jer igen, sid evt. ved siden af sengen og hold ham i hånden.

Man skal altid vide som forældre at det ritual man vælger jo naturligt vil følge med i tiden frem. Derfor vil det være en god idé at I vælge en metode som I kan leve med længe frem over. Hvilken løsning, der vil være bedst for jer, kan I kun selv finde ud af og jeg vil ikke være dommer for, hvad der giver mest ro i jeres lille familie:o)

Ønsker jer dog rigtig meget held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.