Svar: Min søn på 4 mdr. sover kun 40 min. ad gangen.

7. november 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M.

Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Der er flere ting som spiller ind hos jer, og dermed også flere hensyn at tage. For det første, så vil mange børn i 4 måneders alderen have lidt tendens til både at slatspise og slatsove...

Slatspiseriet skyldes, at børn i denne alder er meget opmærksomme på verden og derfor følger meget med, hvad der sker omkring dem, og derfor også let lader sig forstyrre, når de skal spise - din dreng tager fat, dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter, tager atter fat, dier igen, mor 2 kommer ind i stuen og han kikker efter hende - og pludselig er det langt mere spændende end at spise, hvorfor han lader sig nøjes med mindre, end han egentlig har behov for...

Slatsoveriet skyldes, at søvnen rent fysiologisk ændrer sig nu, så den begynder at indeholde flere stadier og i sammensætning gradvist kommer til at minde om vores søvn. Det betyder, at hver gang barnet bevæger sig fra et søvnstadie til et andet, så er der en risiko for, at barnet vågner op - og når barnet først er vågen, så er det rigtig svært at få barnet videre i søvnen igen, også selvom barnet har brug for mere sammenhængende søvn...

For at hjælpe jeres dreng, så vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - og det lyder det faktisk som om, at han gør. Du fortæller, at han sover 5 timer samlet i løbet af dagen - 2 timer om formiddagen, 2-3 timer over middag og 30 minutter sidst på eftermiddagen - og det er lige efter bogen. Faktisk er det helt perfekt! Hans samlede søvnbehov er 15 timer i døgnet, og det betyder, at når han sover 5 timer om dagen, så vil han have behov for at sove 10 timer natten...

Det betyder så også, at det måske er for tidligt for ham at gå i seng allerede kl 20 og faktisk vil mange børn i denne alder ikke sove før kl er 22 om aftenen. En rytme der ændrer sig igen, når han bliver ældre. Men det betyder, at når du skriver "så han burde jo ikke være træt til natten?", så er svaret faktisk, at det afhænger meget af, hvornår han starter dagen. Hvis han f.eks. står op kl 08, så vil det være passende at natten starter kl 22, men starter dagen allerede op kl 06, så vil et puttetidspunkt omkring kl 20 passe fint. Udfordringerne med hans søvn om aften kan altså også hænge sammen med puttetidspunktet...

Jo længere natten er, jo mere uroligt vil han ofte også sove. Der er grænser for, hvor lang en nattesøvn må være :) Derudover spiller det natuligt ind, hvad I laver, når han vågner - og det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme ham de gange, hvor han naturligt har behov for det f.eks. sen aften, midt nat og tidlig morgen, men han må meget gerne sove 3-4 timer af gangen uden bryst... Og det gælder også om dagen, hvor han naturligt skal have brystet, som en fast del af sit putteritual, men så vidt muligt ikke skal "slatspise", så du har ret, når du skriver, at du nogle gange måske skal forsøge at amme ham med lidt længere mellemrum. Dette afhænger dog af, hvor lang en lur han tager - hvis han har sovet 2-3 timer, så er han naturligt sulten/tørstig, når han vågner og vil have brug for brystet der - men når han puttes igen, bør han atter tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde bør du fortsat amme ham hyppigt, og der skal være plads til en tørstslukker ved siden af hovedmåltiderne...:)

Du må dog meget gerne hjælpe ham med at spise effektivt ved brystet om dagen, så han ikke slatspiser for meget... det kan være en svær balance... Det ændrer sig naturligt igen i takt med at han begynder på lidt skemad, og det er måske derfor jeres sundhedsplejerske har foreslået dette. Det vil på sigt være med til at give lidt mere rytme, og det vil normalt være sådan, at han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner, og så stadig tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde sikres der plads i maven til begge dele og hans behov bliver tilstrækkeligt dækket :)

Hvis han ikke får helt mælk nok i løbet af dagen og får lov til at "slatspise" lidt her og der, så vil han naturligt søge sit behov dækket om natten - derfor vil han sove mere uroligt om natten, virke søgende, klynkende osv. Alt sammen for at få sit behov tilstrækkeligt dækket. I første omgang er det vigtigt, at I sikrer ham mælk nok i dagtimerne, og hvis dette så ikke viser sig at være nok, så er det fint at starte ud med lidt smagsprøver på en ske. Start her om dagen f.eks. til frokost :)

Rytme er lig med faste spisetider, faste tidspunkter for leg og ...

Annonce

... underholdning, faste tidspunkter for søvn - og med de tre lure dagligt, så er I godt på vej. Det kan dog godt være, at du i en periode skal forsøge at lægge et bad ind midt på dagen, for at forlænge vågenperioden før middagsluren og dermed rykke lidt på lurene - så dagens 3. lur kommer til at ligge lidt senere og puttetidspunktet dermed også bliver senere og nattesøvnen mere passende i længde...

Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og det er rigtig vigtigt, at du hjælper ham med at bruge sig selv, både motorisk og mentalt. Han skal aktiveres rigtig godt mellem sine lure - pludres med, synges for, hjælpes med at trille, dreje, cykle med benene osv. Så hans vågne periode bliver aktive perioder.

Og så skal du også være opmærksom på, at han måske ikke altid gaber, fordi han er træt, men godt kan gabe fordi han keder sig - og at du derfor ikke altid skal putte ham med det samme han gaber, men måske i stedet aktivere ham lidt ekstra og så putte ham 20-30 minutter senere… Det kan også være en måde at rykke lidt på hans rytme, så hele døgnet kommer til at hænge bedre sammen og nattesøvnen dermed også blive bedre for jer alle tre :)

Det spiller naturligt nok ind, at din kone ikke har været hjemme. Du savner hende, når hun ikke er der, og der gør jeres lille dreng også :) Og han spejler sig naturligt i dig, og det du signalerer.. Det betyder også, at jeres normale rytme har været sat lidt ud af spil, og det er helt okay - som du skriver, så hjælper det, når hun kommer hjem idag, og I er to til at hjælpe hinanden :)

Jeg synes, det er en god idé at bibeholde rytmen med at putte jeres dreng i vuggen, når det kan lade sig gøre, så han lærer at sove i den og også lærer at sove lidt på afstand af jer. Det er fint, at den står i soveværelset, og det vil være rigtig godt, hvis I begge kan være der - alle tre sove i soveværelset, men I skal naturligvis gøre det, som kan fungere bedst for jer alle :)

Jeg synes også, det er en god idé, hvis du fortsat arbejder på at vænne ham til barnevognen. Har I en sovepose, voksipose eller lignende? En sovepose kan give ham følelsen af at være holdt, føle sig omsluttet - han kan puttes i den indendøre og bæres ud i barnevognen - og stille og roligt lære at være i sin vogn. Det vil være dejligt for jer, hvis I kan gøre ham tryg ved barnevognen, fordi det naturligt gør det noget lettere at komme væk hjemmefra. Derfor vil jeg foreslå dig, at du forsøger at putte ham i barnevognen til en af lurene dagligt...

Jeg vil dog også foreslå, at I forsøger at stoppe med at hoppe med ham på en pilatesbold, går og vugger ham om natten osv. Hvis han er helt ulykkelig om natten og tydeligt søger brystet, så må du give ham det... Det er stadig godt, hvis han kan falde i søvn ved siden af dig - fordi det lærer ham at falde i søvn liggende, hvilket er godt at arbejde videre på, hvor det at hoppe på en bold er svært at finde erstatning for på sigt...

En skitseret dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre. Ammes ofte igen, når dagen begynder og I står op...

Vågen, aktiv, leger, pludrer....

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågen, aktiv, leger, pludrer...

Frokost: Tilbydes evt. lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Leger lidt, gøres klar til at komme i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Ammes og puttes til middagslur

Vågen, aktiv, leger, pludrer...

Eftermiddag: Ammes

Puttes til dagens 3. lur

Vågen, aktiv, leger, pludrer

Aften: Skemad tilbydes her, når måltidet til frokost fungerer - det er ikke endnu, måske om en måneds tid... Indtil videre så ammer du efter behov om aftenen, mange børn spiser hyppigt om aftenen i denne alder...

Vågen, aktiv, hygger, pludrer

Ammes/Flaske og puttes til natten

Sen aften/først på natten: Ammes

Midt nat: Evt. amning. De fleste børn har i 4 måneders alderen stadig behov for mælk midt nat. Det vil sige, at de ammes omkring midnat (23-24) og igen 02/03 og så igen tidlig morgen omkring kl 06...

Jeg håber, at du kan bruge dissse tanker lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget to af mine bøger: "Helens bog om børn og søvn", hvor du an læse meget mere om søvnen i 4 måneders alderen. Og "Helens bog om børn og mad", hvor du guides igennem de første smagsprøver til familiemaden fra 4-18 måneder. Den nyeste udgave er netop landet i butikkerne, der står 3. udgave 1. oplag 2018 i kolofonen...

Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor