Brev:
Min søn på 4 mdr. sover kun 40 min. ad gangen.
7. november 2018
Alder:
4 mdr.
Min søn på 4 mdr. sover kun 40 min. ad gangen.
Hej.
Jeg er mor til en dejlig søn på godt 4 mdr. Født 23 juni. Han har altid sovet meget uroligt og korte intervaller. Han sover 40 minutters intervaller, og skal næsten altid. hjælpes videre i søvnen. Vi har derfor købt en slyngevugge. Han har indtil for nylig kunne vugges videre i søvnen, men den går ikke længere.
Når jeg putter ham til lur om dagen, vågner han for det meste efter 40 min. Jeg kan ofte få ham til at sove videre, hvis jeg vugger ham i mine arme eller ammer ham. Men jeg kan ikke lægge ham fra mig igen. Så ofte sidder jeg med han på armen i 1-2 timer. Han småammer gerne løbende gennem sin lur.
Om natten har han i en længere periode sovet således: vi putter ham ved 20 tiden, han vågner efter 40 min., ammes og kan ofte sove et par timer, hvor hab vugges lidt undervejs. Når han vågner igen giver min kone ham en flaske MME (derud over bliver han fuldamnet af mig, men vi har synes, at denne løsning har været nødvendig, for at jeg kan få lidt sammenhængende søvn). Er vi heldige sove han igen et par timer. Disse timer, fra han bliver ammer til han vågner efter at have fået flaske, sover jeg i et andet rum. Resten af natten har jeg “vagten”. Her sover han igen 40 min intervaller, og skal vugges i mine arme og/eller ammer for at sove videre. Ofte har jeg ammet ham liggende, og så falder vi begge i søvn i min seng. Første del af natten hvor min kone har ham, sover han i vuggen, resten af natten hvor jeg har ham, er det forskelligt om han sover i vuggen eller hos mig.
De sidste 14 dage, er nætterne blevet værre. Min kone har været ude at rejse, men jeg har opretholdt samme rutine med vugge og flaske først på natten. Men nu vågner han faktisk hver gang der er gået 40 min. Forsøger jeg at lade ham blive i vuggen, bliver han hurtigt meget urolig. Han falder heller ikke til ro af, at jeg tager ham over i min seng. I hvert fald kun mens han spiser. Nu vågner han helt op hver gang han er mæt. Det eneste der virker er, at jeg vugger/hopper rundt med ham, eller sidder på en yogabold. Således er jeg pt oppe med ham alt mellem 7-10 gange på en nat.
Om dagen puttes han på samme måde - altså i bevægelse. Han kan i øvrigt ikke fordrage sin barnevogn. Ham sover omkring 5 timer i dagtimerne (2 timer om formiddagen, 2-3 timer om eftermiddagen og 30 min sidst på eftermiddagen), så han burde jo være træt til natten?
Det er som om, at mad og søvn er kommet til at hænge sammen for ham/os. Og det samme med bevægelse. Vi har gået i et længere forløb hos både kiropraktor og kranio sakral terapeut og har fået løsnet nogle spændinger. Det er ingen tvivl om, at vores søn trives. Han vokser som han skal og er glad og frisk. Men jeg kan ikke mere nu.
Så hvordan får vi noget mere nattesøvn?
Jeg kan ikke regne ud, hvor vi skal sætte ind. Min sundhedsplejerske anbefaler grød, og det skal vi til at igang med, men jeg tror bestemt ikke, at nætterne handler om sult.
Jeg spekulere også over sammenhængen med dårlige nætter, nu hvor min kone ikke er hjemme. Måske er det til tilfælde. Men det kan også være, at det distrahere min søn at sove i rum med mig/blive putter af mig pga mælkeduft? Måske skal min kone begynde at savne med ham hele natten og jeg i et andet rum? Tanken gør mig ked af det, for jeg vil egentlig gerne sove med dem begge to.
Det kan også være, at jeg skal arbejde med at amme ham med længere mellemrum om dagen? Han spiser faktisk aldrig med mere en 2 timers mellemrum. Skal amning og søvn skilles noget mere ad? Skal vi øve at han sover et andet sted end i vuggen? Eller noget helt andet?
Jeg håber meget, at du hat nogle input! Jeg føler ikke rigtig at nætterne kan bliver hårde end de er nu, så vi er klar til at gøre hvad end det kræver for at få mere søvn. Min kone kommer i øvrigt hjem igen i morgen, så vi er to om at løse det.
På forhånd mange tak
Med venlig hilsen
M.