Min søn på 4 mdr. sover kun 40 min. ad gangen.

7. november 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Min søn på 4 mdr. sover kun 40 min. ad gangen.

Hej.

Jeg er mor til en dejlig søn på godt 4 mdr. Født 23 juni. Han har altid sovet meget uroligt og korte intervaller. Han sover 40 minutters intervaller, og skal næsten altid. hjælpes videre i søvnen. Vi har derfor købt en slyngevugge. Han har indtil for nylig kunne vugges videre i søvnen, men den går ikke længere.

Når jeg putter ham til lur om dagen, vågner han for det meste efter 40 min. Jeg kan ofte få ham til at sove videre, hvis jeg vugger ham i mine arme eller ammer ham. Men jeg kan ikke lægge ham fra mig igen. Så ofte sidder jeg med han på armen i 1-2 timer. Han småammer gerne løbende gennem sin lur.

Om natten har han i en længere periode sovet således: vi putter ham ved 20 tiden, han vågner efter 40 min., ammes og kan ofte sove et par timer, hvor hab vugges lidt undervejs. Når han vågner igen giver min kone ham en flaske MME (derud over bliver han fuldamnet af mig, men vi har synes, at denne løsning har været nødvendig, for at jeg kan få lidt sammenhængende søvn). Er vi heldige sove han igen et par timer. Disse timer, fra han bliver ammer til han vågner efter at have fået flaske, sover jeg i et andet rum. Resten af natten har jeg “vagten”. Her sover han igen 40 min intervaller, og skal vugges i mine arme og/eller ammer for at sove videre. Ofte har jeg ammet ham liggende, og så falder vi begge i søvn i min seng. Første del af natten hvor min kone har ham, sover han i vuggen, resten af natten hvor jeg har ham, er det forskelligt om han sover i vuggen eller hos mig.

De sidste 14 dage, er nætterne blevet værre. Min kone har været ude at rejse, men jeg har opretholdt samme rutine med vugge og flaske først på natten. Men nu vågner han faktisk hver gang der er gået 40 min. Forsøger jeg at lade ham blive i vuggen, bliver han hurtigt meget urolig. Han falder heller ikke til ro af, at jeg tager ham over i min seng. I hvert fald kun mens han spiser. Nu vågner han helt op hver gang han er ...

Annonce

... mæt. Det eneste der virker er, at jeg vugger/hopper rundt med ham, eller sidder på en yogabold. Således er jeg pt oppe med ham alt mellem 7-10 gange på en nat.

Om dagen puttes han på samme måde - altså i bevægelse. Han kan i øvrigt ikke fordrage sin barnevogn. Ham sover omkring 5 timer i dagtimerne (2 timer om formiddagen, 2-3 timer om eftermiddagen og 30 min sidst på eftermiddagen), så han burde jo være træt til natten?

Det er som om, at mad og søvn er kommet til at hænge sammen for ham/os. Og det samme med bevægelse. Vi har gået i et længere forløb hos både kiropraktor og kranio sakral terapeut og har fået løsnet nogle spændinger. Det er ingen tvivl om, at vores søn trives. Han vokser som han skal og er glad og frisk. Men jeg kan ikke mere nu.

Så hvordan får vi noget mere nattesøvn?

Jeg kan ikke regne ud, hvor vi skal sætte ind. Min sundhedsplejerske anbefaler grød, og det skal vi til at igang med, men jeg tror bestemt ikke, at nætterne handler om sult.

Jeg spekulere også over sammenhængen med dårlige nætter, nu hvor min kone ikke er hjemme. Måske er det til tilfælde. Men det kan også være, at det distrahere min søn at sove i rum med mig/blive putter af mig pga mælkeduft? Måske skal min kone begynde at savne med ham hele natten og jeg i et andet rum? Tanken gør mig ked af det, for jeg vil egentlig gerne sove med dem begge to.

Det kan også være, at jeg skal arbejde med at amme ham med længere mellemrum om dagen? Han spiser faktisk aldrig med mere en 2 timers mellemrum. Skal amning og søvn skilles noget mere ad? Skal vi øve at han sover et andet sted end i vuggen? Eller noget helt andet?

Jeg håber meget, at du hat nogle input! Jeg føler ikke rigtig at nætterne kan bliver hårde end de er nu, så vi er klar til at gøre hvad end det kræver for at få mere søvn. Min kone kommer i øvrigt hjem igen i morgen, så vi er to om at løse det.

På forhånd mange tak

Med venlig hilsen
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)