Svar: Middagslur - 1 eller 2?

1. november 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

De fleste børn begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder gamle - og ofte vil der være tale om en overgang. Det betyder, at din dreng sandsynligvis nogle dage vil have behov for at sove to lure og andre dage vil kunne nøjes fint med en lur dagligt.

Hvor meget søvn han har behov for i løbet af dagen afhænger af længden af hans nattesøvn. Med den alder han har nu, vil han sandsynligvis have behov for ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover f.eks. 11 timer om natten f.eks. fra kl 19.30-20 og vågner kl 06.30-7, så vil han have behov for at sove ca 2.5 time i løbet af dagen...

Det lyder som om, at han de fleste dage stadig har behov for to lure. Du fortæller, at når han sover en lidt længere middagslur, så vil han ofte have behov for at sove igen mellem kl 16-17 - og det er uhensigtmæssigt med den alder han har nu. Det er langt bedre, hvis han kan tage en kortere formiddagslur og en længere middagslur. Og da han nu starter i dagpleje, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, som vil passe ind i dagplejers rytme. Mit forslag til derfor være, at han tilbydes en formiddagslur på måske en times tid, og at han så puttes til en lidt senere middagslur, hvor han så sover ca. 1.5 time. På den måde får han sit søvnbehov dækket og eftermiddagen bliver ikke for lang for ham - hans behov for 2. lur ...

Annonce

... dækkes om formiddagen i stedet for sidst på dagen.

Normalt skal man jo ikke vække børn, der sover.. Men der er aldrig regler uden undtagelse, og for at døgnet skal hænge bedst muligt sammen for jeres dreng, dagplejer og jer, så tænker jeg, at det vil være okay at vække ham efter ca. en times formiddagslur - når I samtidig sikrer ham en længere middagslur, så han samlet får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket og stadig kommer i seng i nogenlunde tid om aftenen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er aldrig et spørgsmål om at tage søvn væk fra barnet, men derimod hjælpe barnet med at sove på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Og det er hensigtsmæssigt, at jeres dreng får to lure fremfor en lur dagligt, med den alder han har, og det behov han viser. Ligesom det er hensigtmæssigt, at han sover formiddag og over middag, fremfor så lang formiddagslur, at hans 2. lur kommer til at ligge for sent i forhold til natten...

Hvis du skønner at en times formiddagslur er for lidt, så må han gerne sove en længere formiddagslur og så en kortere middagslur. Han må gerne sove modsat - så han f.eks. sover 1.5-2 timer om formiddagen og så sover en middagslur på ½-1 time - det vigtige er blot, at han ikke sover så lang tid om formiddagen, at hans middagslur først ligger mellem 16-17. Han skal helst op af sin formiddagslur så tidligt, at han stadig kan sove middagslur og komme op fra denne før kl 16...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år