Svar: Middagslur - 1 eller 2?
1. november 2018
Alder:
14 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
De fleste børn begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder gamle - og ofte vil der være tale om en overgang. Det betyder, at din dreng sandsynligvis nogle dage vil have behov for at sove to lure og andre dage vil kunne nøjes fint med en lur dagligt.
Hvor meget søvn han har behov for i løbet af dagen afhænger af længden af hans nattesøvn. Med den alder han har nu, vil han sandsynligvis have behov for ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover f.eks. 11 timer om natten f.eks. fra kl 19.30-20 og vågner kl 06.30-7, så vil han have behov for at sove ca 2.5 time i løbet af dagen...
Det lyder som om, at han de fleste dage stadig har behov for to lure. Du fortæller, at når han sover en lidt længere middagslur, så vil han ofte have behov for at sove igen mellem kl 16-17 - og det er uhensigtmæssigt med den alder han har nu. Det er langt bedre, hvis han kan tage en kortere formiddagslur og en længere middagslur. Og da han nu starter i dagpleje, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, som vil passe ind i dagplejers rytme. Mit forslag til derfor være, at han tilbydes en formiddagslur på måske en times tid, og at han så puttes til en lidt senere middagslur, hvor han så sover ca. 1.5 time. På den måde får han sit søvnbehov dækket og eftermiddagen bliver ikke for lang for ham - hans behov for 2. lur dækkes om formiddagen i stedet for sidst på dagen.
Normalt skal man jo ikke vække børn, der sover.. Men der er aldrig regler uden undtagelse, og for at døgnet skal hænge bedst muligt sammen for jeres dreng, dagplejer og jer, så tænker jeg, at det vil være okay at vække ham efter ca. en times formiddagslur - når I samtidig sikrer ham en længere middagslur, så han samlet får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket og stadig kommer i seng i nogenlunde tid om aftenen.
Det er aldrig et spørgsmål om at tage søvn væk fra barnet, men derimod hjælpe barnet med at sove på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Og det er hensigtsmæssigt, at jeres dreng får to lure fremfor en lur dagligt, med den alder han har, og det behov han viser. Ligesom det er hensigtmæssigt, at han sover formiddag og over middag, fremfor så lang formiddagslur, at hans 2. lur kommer til at ligge for sent i forhold til natten...
Hvis du skønner at en times formiddagslur er for lidt, så må han gerne sove en længere formiddagslur og så en kortere middagslur. Han må gerne sove modsat - så han f.eks. sover 1.5-2 timer om formiddagen og så sover en middagslur på ½-1 time - det vigtige er blot, at han ikke sover så lang tid om formiddagen, at hans middagslur først ligger mellem 16-17. Han skal helst op af sin formiddagslur så tidligt, at han stadig kan sove middagslur og komme op fra denne før kl 16...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske