Brev:
2,5 år og svært ved mødet med voksne- også bedsteforældre.
1. november 2018
Alder:
2 år, 6 mdr.
2,5 år og svært ved mødet med voksne- også bedsteforældre.
Hej Helen.
Jeg har 2 piger, A. på 2,5 og K. på 1 år...
A. har fra start været meget social glad pige - lige indtil for et år siden!
Da K. blev født lå jeg indlagt efter akut kejsersnit i ca 3 dage- samtidig blev A´s dagplejemor indlagt i 2 måneder, dvs alt omkring A blev ændret.. A klarede det faktisk flot, lige indtil hun blev syg af skoldkopper - her gik hendes immunsystem ned og hun fortsatte med at blive syg- af ALT.. det fortsatte i 2-3 mdr hvor vi ikke vidste hvad vi skulle gøre.. A. begyndte ikke at kunne overskue andre end os forældre, tilsidst brugte vi en alternativ læge som også er alm læge, dette virkede.
Gradvist er “chokket” forsvundet, A. fungerer normalt nu, det eneste der hænger ved, er mødet med bedsteforældre og andre voksne - det sidder som en blokade hver gang.
Hun kan snakke om og glæde sig til at se bedsteforældre (tænker det er de vigtigste at starte med) - når de kommer, reagerer hun ved at ta hænderne op foran hovedet, sige nej og løbe sin vej, eller gemme sig bag mig. Senere kan hun godt komme og kaste en bamse eller sige noget til dem (hendes form for kontakt) hun kan også inddrage mormor i leg- eller komme med en masse ting de skal se eller fx: “smage” fra legekøkkenet.
A. hygger sig meget hvis hun er hos min mor alene, men er ikke særlig kærlig - tidligere var hun meget, og nu overfor os forældre (og andre børn) er hun meget kærlig og krammer/kysser meget.
Der er ingen forskel på reaktionerne om folk er energifyldte eller helt rolige..
A´s sprog er godt igang med udvikling, men hun er stadig svær at forstå, det er faktisk kun os forældre og dagplejemor der forstår det meste.
Hun vil gerne med til større selskaber, hun vil bare ik snakke med andre voksne, hun leger godt med andre børn og dagplejerne har ikke noget at sætte en finger på. Hun er glad og rolig herhjemme, glad for sin søster og kærlig.
Folk syntes det er svært og at hun reagerer sært. Men mest af alt er det svært for mig som mor at se hun får det svært - vil SÅ gerne ku hjælpe hende bedre på vej igennem det, kan næsten ik holde ud at se hun får det svært hver gang...
Har prøvet forskellige måder at håndtere det, men det virker ik rigtig..
Kan du komme med et par råd? Vi har fulgt dine bøger, med dagbog, mad og søvn, vi har haft rigtig god effekt af dem, så det må virke godt på mine børn😉
Med venlig hilsen
A´s mor