2,5 år og svært ved mødet med voksne- også bedsteforældre.

1. november 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2,5 år og svært ved mødet med voksne- også bedsteforældre.

Hej Helen.

Jeg har 2 piger, A. på 2,5 og K. på 1 år...

A. har fra start været meget social glad pige - lige indtil for et år siden!
Da K. blev født lå jeg indlagt efter akut kejsersnit i ca 3 dage- samtidig blev A´s dagplejemor indlagt i 2 måneder, dvs alt omkring A blev ændret.. A klarede det faktisk flot, lige indtil hun blev syg af skoldkopper - her gik hendes immunsystem ned og hun fortsatte med at blive syg- af ALT.. det fortsatte i 2-3 mdr hvor vi ikke vidste hvad vi skulle gøre.. A. begyndte ikke at kunne overskue andre end os forældre, tilsidst brugte vi en alternativ læge som også er alm læge, dette virkede.

Gradvist er “chokket” forsvundet, A. fungerer normalt nu, det eneste der hænger ved, er mødet med bedsteforældre og andre voksne - det sidder som en blokade hver gang.
Hun kan snakke om og glæde sig til at se bedsteforældre (tænker det er de vigtigste at starte med) - når de kommer, reagerer hun ved at ta hænderne op foran hovedet, sige nej og løbe sin vej, eller gemme sig bag mig. Senere kan hun godt komme og kaste en bamse eller sige noget til dem (hendes form for kontakt) hun kan også inddrage mormor i leg- eller komme med en masse ting de skal se ...

Annonce

... eller fx: “smage” fra legekøkkenet.

A. hygger sig meget hvis hun er hos min mor alene, men er ikke særlig kærlig - tidligere var hun meget, og nu overfor os forældre (og andre børn) er hun meget kærlig og krammer/kysser meget.

Der er ingen forskel på reaktionerne om folk er energifyldte eller helt rolige..
A´s sprog er godt igang med udvikling, men hun er stadig svær at forstå, det er faktisk kun os forældre og dagplejemor der forstår det meste.

Hun vil gerne med til større selskaber, hun vil bare ik snakke med andre voksne, hun leger godt med andre børn og dagplejerne har ikke noget at sætte en finger på. Hun er glad og rolig herhjemme, glad for sin søster og kærlig.

Folk syntes det er svært og at hun reagerer sært. Men mest af alt er det svært for mig som mor at se hun får det svært - vil SÅ gerne ku hjælpe hende bedre på vej igennem det, kan næsten ik holde ud at se hun får det svært hver gang...

Har prøvet forskellige måder at håndtere det, men det virker ik rigtig..

Kan du komme med et par råd? Vi har fulgt dine bøger, med dagbog, mad og søvn, vi har haft rigtig god effekt af dem, så det må virke godt på mine børn😉

Med venlig hilsen
A´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin