Svar: 1 år og sover ikke igennem
20. oktober 2018
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har en pige i stor udvikling og som trives rigtig godt. Dejligt, at hun er begyndt at gå rundt med sin gåvogn - der sker rigtig meget, og da jeg ved fra et af dine tidligere breve, at hun er født lidt før tid, så er det jo ekstra dejligt, at hun er så aktiv og bruger sig selv, som hun gør :)
Udfordringen hos jer hænger sammen med, at hun falder i søvn i jeres favn. Hun forbinder jeres favn med stedet, hvor hun skal sove og har aldrig lært at sove i sin seng. Derfor vågner hun også op om natten og søger jer - og sover rigtig fint, når hun liger ved siden af dig og kan mærke din favn og nærhed igen.
Det er derfor vigtigt, at hun lærer at sove i egen seng, og her er det en stor fordel, at hun tilbydes flaske. Den kan I netop tilbyde hende, imens hun ligger i sengen, så hun ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng, men får lov til at falde i søvn, der hvor hun er puttet.
Det er dog en meget stor flaske hun drikker, og jeg vil anbefale, at I skærer ned i mængden, da hun i løbet af de næste 1-2 måneder gerne skal trappe helt ud af sin flaske. Det er super godt, at hun tilbydes bad om aftenen. Det hjælper hende med at finde større fysisk ro, når hun skal sove. Sørg for at frottere hende godt med håndklædet og smøre hende evt. med lidt creme, give hende lidt babymassage og lignende. Og badet må meget gerne ligge en times tid før hun puttes - for at have bedst effekt, men det læser jeg også, at det gør hos jer, så bibehold endelig dette :)
Derudover må I meget gerne servere en godnatgrød efter badet, og lige før hun puttes. Det kan være en grovere grød som f.eks. havregrød, myslisgrød eller lignende. Sammen med grøden kan hun tilbydes lidt vand eller mme af kop, og tanken er, at grøden stille og roligt erstatter flasken. Lige nu er flasken dog god at bibeholde, fordi den kan hjælpe hende til at falde i søvn i egen seng.
En aftenrytme kan derfor se således ud:
Aften 18: Spiser aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene og med gaffel og der skal også være moset mad, som I hjælper hende med på en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30 - vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.45-20... Og gradvist trappes mængden af flasken ud, så hun får mindre og mindre og grøden naturligt erstatter flasken.
Når I putter hende i seng, så sørg for at hovedgærdet er let eleveret, så hun ikke ligger helt fladt. Læg evt. en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen. Tilbyd hende flasken imens hun ligger ned i sin seng, stå ved hende, lad hende mærke jer og forsøg så at fjerne flasken før hun sover helt... I skal helst nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og sover.
Samtidig vil det være rigtig godt, hvis I nu kan introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Det er vigtigt, at hun får en substitut for flasken, som kan give hende trøst og ro fremover og som også kan erstatte behovet for jer og jeres hænder og kærtegn :)
Klud eller bamse må gerne blive koblet til sutten, som hun lyder til at være rigtigt glad for. MEN med hensyn til sutten, så skal I passe på ikke at give hende den i munden, hver gang hun vågner og I er inde hos hende og hjælper hende med at blive lagt ned. Det lyder som om, at jeres datter vågner, fordi hun også har fået det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn...
Vanebetinget afbrudt søvn opstår fordi jeres datter lærer, at hun kun kan sove, hvis hun har sutten i munden. Hver gang hun falder i dyb søvn og kæben slappes af, så falder sutten ud af munden. Og i stedet for at hun lærer at sove videre uden sutten i munden, så lærer hun nu at registrere at sutten er væk, hun giver lyd fra sig og mor eller far kommer og putter den i munden igen, hvorefter hun så kan sove videre... Det er uhensigtsmæssigt for både jer og jeres datter.
Derfor er det vigtigt, at I om natten beroliger hende med hænder, stillingskift, hjælper hende ned at ligge, giver hende dynen på, som hun har sparket af osv, men uden at komme sutten i munden på hende hver gang...
Hvis hun slet ikke kan sove eller komme videre i søvnen uden sin sut, så må I lærer hende at finde sutten selv - så det ikke er noget I hjælper hende med, hver gang hun vågner. Og denne læring øves først om dagen. Start med at give hende sutte i hånden om dagen eller læg den på bordet foran hende, og lad hende selv tage den, vende den rigtigt og komme den i munden. Når hun kan det om dagen, så kan I koble sutten til en putteklud og lægge flere sutter i sengen og om natten må I så hjælpe hende med at søge efter sutten, men det er hende selv som finder den og kommer den i munden.
Det er helt naturligt, at hun har mange opvågninger om natten, men det er vigtigt, at hun selv kan komme videre i søvnen og at I Ikke skal ind til hende flere gange - det kan ingen af jer holde til, og I har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som hun har :)
Så hos jer handler det meget om at vænne hende til at falde i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove, og det handler også om at hjælpe hende med stillingsskift osv. uden at tilbyde sutten hver gang hun vågner om natten.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt idé til, hvordan I kommer videre herfra :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske