Svar: Luft/opstød og søvn - del 2

17. oktober 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne Line

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar :) Det er super godt, hvis jeres dreng nu begynder at kunne vågne midt i en lur, ligger og snakker lidt og derefter falder i søvn igen - det er fantastisk! Så krydser fingre for, at det fortsætter :)

Det er også fint, at du har talt med lægen om, hvorvidt jeres dreng kunne have silent refluks, og at det ikke skønnes at være problemet hos jer.. så langt så godt :)

Det er helt naturligt, at din drengs søvn varierer, og at hans vågenperioder også varierer i længde. Nogle gange vil han kun kunne være vågen i 45 minutter, så det kan næsten virke som om at søvnen/lurene nærmest går fra den ene til den anden. andre gange vil han fint kunne være vågen i måske 2.5 time... Det er alt sammen normalt, og du skal naturligvis være fleksibel i forhold til, hvad han viser behov for.

Det vigtigste er, at du ikke oplever ham som sløv. Altså han må gerne være træt og vise behov for søvn, men han må ikke virke sløv, apatisk, slap, uinteresseret i omgivelserne. Når han er vågen, så skal han være aktiv, bruge sig selv rigtig godt og blive mere og mere bevidst om, hvad der foregår omkring ham, interessere sig for dig, udvide sit pludrerepertoire, begynde at trille omkring, støtte på benene, dreje hovedet bevidst efter lyd, lys osv.

Spædbarnsperioden er stille og roligt ved at være slut, og han skal være en aktiv baby nu. Og det skal du kunne fornemme i de vågne perioder, som han har. Derfor skal du også være opmærksom på, at han måske ikke altid skal puttes, fordi han gaber - et gab betyder ikke nødvendigvis træthed, men kan også betyde, at han keder sig og har brug for at der skal ske ...

Annonce

... noget.. Så nogle gange skal han måske tumles lidt mere med, pludres med, stimuleres lidt - og er så aktiv i 20 minutter mere, før han så skal have mælk og atter er parat til at blive puttet.

Så hans vågne perioder bliver naturligt nu længere og mere aktive, døgnet bliver mere og mere inddelt i perioder, hvor han er aktiv og perioder, hvor han så hjælpes med at koble fra, finde roen og falde i søvn. Du skal naturligvis ikke holde ham vågen imod hans vilje, hvis han er træt og viser behov for at sove, så skal han have lov til at sove - men det er rigtig fint, at du nu begynder at fornemme, at han nogle gange faktisk godt kan være vågen i 1.5-2 timer, hvis der sker noget omkring jer, og I er aktive sammen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også helt normalt, at børn ofte har kortere interval mellem deres lure først på dagen, og at deres længste vågenperiode er om aftenen. Mange børn vil faktisk i 3-4 måneders alderen begynde at have en rytme, hvor de er vågne om aftenen og går sent i seng. I kan derfor også forvente, at han måske på sigt ikke længere er putteklar omkring kl 20, men måske først går i seng kl 22... det vil være helt normalt for alderen, og det ændrer sig igen i takt med at han bliver ældre.

Der sker således hele tiden små ændringer i rytmen, alt sammen i takt med at han udvikler sig og bliver ældre - og søvnen ændrer sig på den måde naturligt også gradvist. Så længden af hans vågne perioder må gerne variere og det er helt okay, at han nogle gange ikke er vågen ret lang tid at gangen, så længe han er frisk, glad, udvikler sig som han skal og ikke virker sløv eller på nogen måde apatisk :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger