Bange for sygdom

17. oktober 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Bange for sygdom

Kære Helen

Jeg er begyndt at udvilke en uheldig tendens, til at blive hurtig bange eller nervøs når vores søn får pletter på maven, knopper/udslæt i knæhaserne (kun sket en gang, i en time eller to), har en tør plet på numsen osv.

Jeg er simpelthen bare bange for at han skulle fejle noget, udvikle allergi eller have børneksem. Min frygt går på at jeg ikke ønsker at han skal have et liv hvor han har det svært og skal kæmpe med den slags.

Derfor er jeg nødt til at spørge dig, om det er normalt at børn får udslæt/knopper/ tørre pletter, uden at det nødvendigvis er eksem eller allergi?

Hvordan adskiller jeg de to ting?

Der er særligt to tidspunkter der gjorde mig meget bekymret:

1. For nogle uger tilbage fik han et udslæt i knæhaserne, som blot ...

Annonce

... var der i nogle timer, og forsvandt igen .. han har ikke haft det siden, og har heller ikke haft det før. Er det med 100% sikkerhed børneeksem? Eller kan det have været noget andet?

2. Han har en tør plet på den ene balle, som klør på ham, når jeg tager bleen af - men ellers ikke. Han har haft pletten næsten altid, og jeg ved ikke helt hvad det er? Den er der hele tiden, og kommer og går altså ikke.

Jeg ved godt at jeg kan tage en tur forbi lægen, hvilket jeg også har fået en tid til. Med denne mail har jeg dog brug for at afbekymre mig selv lidt, for at kunne tage det roligt, og tro på at det ikke nødvendigvis er allergi eller eksem. Men jeg ønsker selvfølgelig også at du er ærlig og giver mig det helt rigtig svar.

Jeg ser frem til dit svar.

Claudia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor