Svar: Ingen babs og eftermiddagslur

17. oktober 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, og hele det forløb I har haft. Det lyder som om, at det har været ret hårdt. Der har været mange timer med gråd, og det er naturligt meget svært, når intet du forsøger rigtigt synes at hjælpe... Det er rigtig godt, at I valgte at få en osteopat til at kikke på jeres datter - det lyder som om, at hun har haft nogle spændinge eller lignende i sin nakke, ryg, skulderled, og at osteopaten har kunne løsne dette og dermed givet hende den ro og behagelighed i kroppen, som har været nødvendig, for at hun kunne koncentere sig om at spise - og grædt mindre.

Det lyder dog som om, at lillepigen har lidt et had-kærlighedsforhold til brystet, så amningen stadig er svær - og jeg kan naturligvis ikke lade være med at tænke på, om du har overvejet at supplere med erstatning? Evt. af en kop eller af en flaske...

I 7 måneders alderen anbefaler jeg normalt 4 amninger, og at disse ligger før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Du ammer 3 gange i døgnet, og det ville være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at indtage mælk midt på dagen - før hendes middagslur. Det kunne derfor være en flaske eller du kunne give hende mme af kop...

Jeg kan godt høre, at hun spiser ret store portioner mad, men du fortæller, at hun trives med dette, hendes mave fungerer godt og uden problemer, så det lyder som om, at hun fint kan kapere det. Det er dog vigtigt, at hun ikke overspiser, og at hun begynder at få en naturlig fornemmelse for mæthed - og det tager lidt tid fra hun har spist, til hun begynder at fornemme, at hun har mad i maven og er mæt. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, fordi det er med til at forlænge varigheden af måltidet lidt. Jeg vil derfor anbefale, at du sikrer, at hun ikke spiser mere end en portion af gangen, men supplerer med mad i hånden, så hun stadig får mad, men også får mulighed for at fornemme mæthed.

Jeg vil også anbefale dig, at du i en periode forsøger at forlænge hendes vågenperiode mellem formiddagslur og middagslur, så hun puttes senere til sin middagslur, og eftermiddagen derfor ikke bliver så lang for hende. Og jeg vil anbefale dig, at du lægger et bad ind midt på dagen for på den måde at aktivere hende godt og samtidig også kunne putte hende lidt senere, end du gør lige nu.

Badet må meget gerne afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage og lignende. Og du må også gerne forsøge at amme hende, før hun puttes til middagsluren - måske vil hun gerne tage imod brystet som afslutning på badet.. eller alternativt tilbyder hende en moses banan og lidt mme...

Det betyder, at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Storebror afleveres...

Puttes til formiddagslur ca 8.30 - og skal ikke tilbydes bryst først...

Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller andre rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Ammes eller tilbydes moset banan og lidt mme eller mm af kop. Og puttes til middagslur ca kl 13-13.30...

Storebror hentes...

Eftermiddag 16: Hjemme igen, tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Skal ikke tilbydes bryst om eftermiddagen og powernappen springes over...

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ...

Annonce

... udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad... Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd fra ovnen osv. som hun kan gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 19...

Sen aften 22.30: Drømmeamning

Nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se, så tilbydes din datter altså mælk aften, sen aften og nat, som du allerede gør, og før middagsluren vil det være rigtig godt, at du også forsøger at amme hende eller alternativ tilbyder banan og mme (eller udmalket modermælk - forklaring følger). Jeg synes ikke, at du skal forsøge med brystet om dagen, da hun blankt afviser, og det kan godt gøre, at hun føler sig ekstra presset og dermed gøre, at hun vil afvise mere og mere.

Og jeg synes også, at du skal tilbyde hende vand til de fleste måltider, så hun vænnes til at drikke vand og ikke altid får mælk.. netop for også på den måde at gøre hende mere interesseret i at drikke mælken, når den så tilbydes :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg forstår godt dine bevæggrunde for at malke ud og tilbyde hende din egen mælk og det er også meget prisværdigt, men du kunne godt forsøge med erstatning - fordi det også smager anderledes, og måske kan hun godt lide smagen... Det lyder som om, at hun er ret glad for sempergrød, og dette indeholder jo også erstatning, så det kunne være et forsøg værd.. Hvis hun altid tilbydes bryst, din mælk i grød og mos og din mælk af kop, så kan hun igen godt føle sig presset.. og nogle gange det hjælpe at give hende noget andet, fordi det så øger interessen lidt. Det betyder ikke, at du ikke stadig skal amme hende, men du kunne godt amme hende 3 gange i døgnet og tilbyde hende mme en gang i døgnet.

Modermælkserstatning smager naturligt anderledes end modermælk. Samtidig kan du servere det i forskellige temperaturer. Du kan give det 37 grader eller du kan servere det køleskabskoldt som en slags alternativ til sødmælk - altså mælk du tager fra køleskabet og hælder op... bare en tanke :)

Der er nok ingen tvivl om, at jeres datter også er en meget opmærksom pige, som følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende og som let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise ved brystet... Derfor er det svært for hende at spise hos dig om dagen, og det går lidt lettere aften og nat, hvor I bedre kan trække jer tilbage, og du kan skærme hende lidt...

Jeg tror ikke, at hun umiddelbart har behov for en 3. lur - når jeg ser på hendes samlede søvnindtag, så mangler hun ikke umiddelbart søvn. Hun sover ofte 11-11.5 time om natten, 1.5 time til formiddag og 2 timer til middag.. så hun kan ikke sove mere og protesterer derfor, når I forsøger at putte hende sen eftermiddag. Samtidig med at hun jo rigtig gerne vil følge med, kikke på storebror osv. Så løsningen er ikke at kæmpe med at få hende til at sove der, men i stedet forsøge at rykke lidt på hendes middagslur, så hun puttes lidt senere og står lidt senere op, hvilket jeg tænker stadig godt kan lade sig gøre, selvom storebror også skal hentes.. Når hun mangler overskud, bliver træt og ked af det, så er det fordi eftermiddagen bliver for lang for hende, så derfor skal middagsluren ligge lidt senere... Hvis hun er puttet i barnevognen kan du evt. trille af sted og lade hende vågne på vejen, og så kan I spise et fælles måltid alle tre, når I kommer hjem. Det vil også være en dejlig måde for storebror at komme ind af døren derhjemme :)

Rykkes hendes middagslur kan hun også nøjes med et måltid om eftermiddagen og har hun brug for noget, når hun vågner, så kan du medbringe lidt vand i en drypfri kop og lidt bløde frugtbåde, som hun kan sidde og sutte på i barnevognen...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder