Brev:
Ingen babs og eftermiddagslur
17. oktober 2018
Alder:
7 mdr.
Ingen babs og eftermiddagslur
Kære Helen.
Jeg har på sidelinien fuldt med i din brevkasse, både med mit første barn på nu 2,5 og med lillesøster der snart fylder 7 mdr.
Da lillesøster kom til verden ammede jeg stadig min store dreng og jeg var spændt på en “romantisk amme opstart” da lillesøster ville have mælk fra første sug! Dejligt lød det da også da hun ikke mange minutter gammel lagde sig ved brystet, suttede og sank! Romantisk blev det dog ikke...
Starten med lillesøster har været lidt hård... hun havde kolik og tog ikke ordentligt på! Heldigvis var hun 4300g ved fødsel og havde “lidt at tage af”.... det ændrede dog ikke på at hun græd og græd og ikke tog ordentligt på. Der gik noget tid med at lillesøster var ked af det, til det fik op for mig at der var noget galt! At en baby jo ikke skal græde utrøsteligt 4-5 timer om dagen... og jeg forstod det ikke! Hvorfor tog hun ikke på? Mine bryster SPRØJTEDE med mælk... og en dag gik det pludselig op for mig, at hun ikke ville drikke det! Hun suttede lidt og ville så ikke mere... vi kom ind i en forfærdelig rutine med sjatamning og sjatlure på 5-10 min., som hun grædende og opgivende tog når hun ikke kunne mere, og så ellers bare skrig og skrål og gråd! Hun ville ikke drikke min mælk...
Først troede jeg at jeg simpelthen overproducerede.... men efter forløb hos osteopat blev jeg klogere.... efter første besøg, hvor vi ellers var lige ved at opgive at give hende behandling fordi hun græd så meget, tømte hun mit ene bryst! Og endnu vildere... derefter mit andet bryst! Det var helt utroligt! Mine kæmpe spændte bryster, kunne hun bare sådan lige tømme! Den første uge efter osteopat tog hun 300g på og grædeturene var færre! Den tid vi gik i forløb kunne vi altid mærke dagene op til, at nu trængte hun til at komme til osteopat! Hun havde ikke spændinger, men han mente at hun let blev overstimuleret, var ekstra sensitiv og fik produceret en masse frygt-adrenalin. Endelig spiste lillesøster, hun tog på og hun blev til at trøste når hun var ked af det. Vi afsluttede forløb hos osteopat!
Når det er skrevet har hun, trods det fantastiske forløb hos osteopat, aldrig været en babse pige! Hun har været svær at babse! Har vi været ude har det været umuligt! Så vi har derfor ikke rigtig været ude! Har vi haft gæster, har det været umuligt! (Selv hvis en gæst var i haven og jeg tog lillesøster op i soveværelset for at lukke af og give sultne sultne lillesøster mad. Hun tog først fat sekundet gæsten forlod huset! Så vi har ikke rigtig haft gæster! Og hvorfor denne laaaange forklaring.... jo, fordi at efter at have introduceret lillesøster til skemad, så vil hun ikke babsen!
Jeg ammer hende i søvn... men hun synes egentlig ikke det er så fedt... så der er meget brok og jeg giver hende en drømmebabs når jeg går i seng og så vågner hun om natten og får en babs! Fra vi står op kl. 6-630 til kl. 19 vil hun ikke røre min babs!
Det resulteret utroligt meget skemad til hende.... meget mere end jeg læser du anbefaler og også hvad jeg kan læse mig til i alle brochurerne fra Sundhedsstyrelsen! Hendes maddag ser sådan her ud:
Kl. 6-6.30: vågner
Kl. 7.15-7.30: spiser sempergrød
Kl. 8.15-9.45: sover formiddagslur (sover i søskendevogn mens vi afleverer storebror i vuggestue)
Kl. 10: spiser Øllebrød/havregrød med frugtmos og modermælk.
Kl. 12.00: spiser mos med grøntsager og kød og modermælk.
12.30-14.30: sover middagslur.
14.30: spiser sempergrød
16.30: spiser noget grød eller mos
16.30-17.00: her ønsker vi at hun sover eftermiddagslur, men det lykkes kun 1 ud af 10 gange.
17.30: spiser aftensmad - mos med grøntsager og kød.
19.00: ammes i søvn
22.30: drømme babs
03.00: Natte babs.
Se det er meget mad!!!! Og det er altså ikke små portioner hun spiser! Det er store hele portioner og hvis jeg gør dem mindre, så er hun utilfreds/sulten resten af tiden og sover kun 30 min. osv. Jeg kan jo tælle sammen, at lillesøster spiser 6 hovedmåltider på en dag og så lige lidt babs til natten, men jeg er ret sikker på at det ikke kommer op på de 500-700 ml. selvom jeg putter lidt i grød og lidt i kop...
Altså hvad Sørensen gør en klog? Hendes afføring er forresten helt fin konsistens og hun har Lorte bleer 2-3 gange om dagen. Og tunge tissebleer! Hun er “normal” i vægt med nogle dejlige lårbasser!
Yderligere må du gerne knytte en kommentar til den der eftermiddagslur! Som jo selvfølgelig ligger midt i ulvetime og frikadellestegning. Lurene inden kan jeg dårligt rykke på da lillesøster og jeg skal aflevere og hente storebror... men oftest har hun jo en vågen periode fra kl. 14-19, og det er tydeligt at hun er træt. Men græder helt vildt når vi prøver st putte hende til eftermiddag.
Jeg ved det er nogle lange forklaringer, men føler du har brug for baggrunds-babse-historik, for helt at forstå! Jeg har selvfølgelig prøvet at skære ned for mad, op for babs! Og jeg tilbyder hende babs inden alle lure! Men Intet virker... hvordan skal jeg forholde mig til det?
Hilsen
Moren der så gerne ville amme 🤷‍♀️
Ps. Jeg er ofte græsenke, da min mand rejser meget med sit arbejde