Svar: Søvntræning - 3 mdr.

13. oktober 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar og også har læst i min bog om børn og søvn - tak :)

Nu hvor jeres datter er blevet 12 uger, så vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at skabe lidt mere rytme i løbet af dagen. De første to måneder vil børn naturligt sove meget forskeligt, men i 3-4 måneders alderen kan det være en god idé at arbejde på en rytme med tre lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen.

Det er hendes stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen og jo senere hun står op, jo senere vil hendes lure ofte også ligge - og jo senere vil hun ofte gå i seng. Jo tidligere rytme hun har, jo tidligere vil hendes puttetidspunkt om aftenen også være. Når det er sagt, så kan det være en god idé, at hun ikke puttes alt for tidligt i denne alder. De fleste børn trives med ca. 15 timers søvn i døgnet, og mange trives godt, hvis søvnen er fordelt sådan, at de sover ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen - fordelt på 3 lure. Hvis nattesøvnen er meget længere end 10 timer, så bliver det svært at få søvn nok i dagtimerne og hendes lure vil naturligt blive meget korte.. Og det vil være rigtig godt, hvis mindst en af lurene varer 1.5 time eller mere....

Du er derfor nødt til også at se l lidt på hendes samlede søvnindtag i forhold til hendes behov. Du skriver, at hun ofte falder i søvn mellem kl 19-20, og hvis hun så sover til næste morgen kl 07-08 så har hun jo allerede sovet ca 12 timer. Det betyder, at der reelt kun er 3 timers dagssøvn tilbage, og så vil hendes lure om dagen naturligt ikke kunne være særligt lange... :)

Det lyder som om, at hun er tryg og glad for sin babynest.. Det er rigtig fint, den giver hende lidt støtte ved siderne og hun forbinder den tydeligt med at sove nu. Jeg vil derfor foreslå jer, at I begynder at bruge den i løbet af dagen - gerne både, når hun puttes i tremmesengen, og når hun puttes i sin barnevogn. På den måde er der stadig noget trygt og genkendeligt, når hun skal sove, og hun kan på den måde vænnes til at sove et andet sted end jeres favn og dobbeltseng...

Det er super med voksiposen, den må du også meget gerne begynde at bruge. Lige nu er oktober varmere end normalt, men mon ikke det snart bliver lidt køligere og dermed lettere at putte hende, uden at hun får det for varmt. Vær opmærksom på at regulere hendes påklædning i soveposen. Det kan sagtens tænkes, at hun lige nu ikke behøver andet end en tynd sparkdragt og uden trøje eller lignende - for at blive holdt varm nok og stadig føle sig omsluttet og puttet, når hun skal sove.

Det er rigtig godt, at du forsøger med mælk som en fast del af hendes lur, og da hun ikke har taget nok på og du derfor supplerer med flaske, så kan du prøve at give hende mælk af to omgange. Du kan f.eks. starte med at amme hende, så hun stadig spiser hos dig, stimulerer dit bryst og viser at der stadig er et behov - så du stadig ...

Annonce

... producerer mælk - og derefter kan du så skifte hende, gøre hende klar til at sove, putte hende i voksiposen og der så tilbyde hende en flaske. Det vil sige, at hun får flasken imens hun er puttet og får den at falde i søvn på.

Du kan også amme hende, skifte hende, putte hende i hendes babynest og tilbyde hende flasken imens hun ligger i den - f.eks. i barnevognen. Så hun ikke oplever skiftet fra din favn og ned hvor hun skal sove så voldsomt, men får lov til at falde i søvn, der hvor hun ligger :)

Det er generelt en god idé at du forsøger at hjælpe din datter med at sove der, hvor du ønsker, at hun skal sove. Det kan godt forvirre hende, hvis hun falder i søvn et sted og så vågner lidt op og oplever at ligge et andet sted. Det kan være utrygt. Det er også en god idé, at du putter hende i f.eks. barnevognen og triller hende en tur i den, for på den måde at holde hende sovende og påvirke hendes indre ur til at fornemme behov for en længere lur midt på dagen. Samtidig vænner du hende til at sove uden at hun behøver være i favn, når hun puttes på denne måde og hun lærer gradvist at forbinde sin barnevogn med et trygt og dejligt sted at sove :)

Det vil være rigtig godt, at du passerer det tidspunkt, hvor hun plejer at vågne. Det vil sige, at hvis hun har tendens til at vågne op efter 40 minutter, så må du gerne holde vognen i bevægelse indtil du har passeret dette tidspunkt. Du kan også prøve at stå i nærheden, være parat og så berolige hende med hænder, kærtegn, måske en sut eller lignende, når hun efter ca 40 minutter viser tegn til at ville vågne op. Hvis hun er helt ulykkelig og har brug for din favn, så skal du naturligvis tage hende op, trøste, berolige og betrygge - og derefter må du så gerne forsøge at putte hende igen.. hvis du kan :)

Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind midt på dagen, for at forlænge hendes vågenperiode mellem de to første lure lidt, og også forlænge varigheden af hendes middagslur. Et forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes evt. brystet igen, når hun vågner og dagen begynder.

Aktiv, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, pludrer...

Ammes og kommer i bad, som stimulerer hende rigtig godt motorisk og mentalt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost: Flaske og puttes til middagslur, evt. i barnevognen og trilles en tur, så hun får sin længste lur her

Eftermiddag: Ammes, når hun vågner af sin lange lur, hvor hun naturligt vil være sulten/tørstig...

Leger, hygger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt

Sen eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Vågner, leger, hygger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt

Aften: Ammes/flaske og puttes til natten

Sen aften: Ammes/flaske

Midt nat: Ammes og sover videre

Jeg håber, at ovenstående kan give dig lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen og lidt rytme i dagtimerne skabes :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder