Svar: Rutiner og spædbørn

1. oktober 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har glæde af at bruge den ammestilling, der kaldes laidback eller tilbagelænet ammestilling :)

Du skriver noget meget essentielt "Ofte spiser han kun et halvt måltid, falder i søvn og er umulig at få til at "spise færdig". Men på denne måde får han ikke spist sig rigtig mæt og vågner derfor efter kort tid og vil spise igen, men er stadig ikke udhvilet så han får igen kun et halvt måltid og sådan sidder vi nu fast i en rigtig dårlig spiral" - det er lige præcis her udfordringen er, og derfor er det vigtigt, at du hjælper ham med at spise færdig, når han ammes.

Du kan med fordel forsøge at skifte ham undervejs. En skiftning, - det at få tøjet af og blive tumlet lidt med på puslebordet, - kan ofte få ham til at vågne lidt op til dåd igen, måske blive lidt ked af det - og derefter kan du så lægge ham til brystet igen, hvor han så kan spise færdig og dermed få et fuldt måltid - og først derefter skal han så puttes.

Du kan med fordel skifte ammestilling undervejs, så du starter med at amme ham i den traditionelle stilling og derefter skifter ham, og så lægger ham til samme bryst men i tvillingen stillingen. På den måde få han stimuleret og tømt brystet bedre og får den lidt "federe" mælk med ud og kan derefter sove et lidt længere søvnstræk, før han atter vågner og er sulten.

Nogle børn har i denne alder også en aktiv mororefleks, hvor de får vækket sig selv, fordi de "flagrer eller spjætter" med armene og benene. Lidt ligesom det, du kender fra dig selv - lige der, hvor du er ved at falde i søvn, så er det som om, at du falder, og du spjætter med kroppen. Hvor du registrerer det og sover videre, så vækker det din dreng. Og for at hjælpe ham, kan du derfor prøve at svøbe ham. Svøbet vil hjælpe ham med at holde fysisk sammen på sig selv og kan derfor være med til at forhindre, at han vågner op og græder.

Nogle børn har også en bøvs, som kommer op efter 20-30 minutter, og det kan også nogle gange gøre, at han vågner. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at bøvse af, før han puttes, men hvis han efter amning bare er helt "slap" og sover godt, så skal du ikke vække ham, for at bøvse, men blot putte ham. Efter 20-30 minutter, vil han så måske vågne op, begynde at sutte, virke søgende osv. fordi bøvsen generer ham.

Nogle gange vil det være godt, hvis han ligger lidt eleveret, så finder luften selv op og ud, måske gylper han lidt - vær opmærksom på at hans hoved skal drejes skiftevis til højre og venstre side, når han sover på ryggen. Og kommer der lidt gylp vil det naturligt løbe ud af munden. Andre gange kan han ...

Annonce

... godt have behov for f.eks. at få en sut, fordi det hjælper mælken ned i maven og videre ud i tarmsystemet og det kan give ro at sutte, uden at få ekstra mælk. Atter andre gange kan det være nødvendigt, at du tager ham op, hjælper ham med at bøvse af og derefter så forsøger at putte ham igen. Hvis han har været meget vågen vil putning med sut måske ikke være nok, så vil han måske have brug for en lille ekstra amning, før han så falder i søvn. Men han bør der gerne sove et lidt længere søvnstræk, før han så vågner igen....

Med hensyn til rutiner, så vil du lige nu være nødt til at følge hans rytme og hans behov meget. Det vil dog være rigtig godt, at du forsøger at holde ham igang om dagen og hjælper ham med at sove om natten, så han ikke bytter rundt på nat og dag. Heller ikke selvom han naturligt stadig skal spise om natten. Sørg for ikke at tænde for meget lys eller snakke for meget om natten - det hører dagen til :)

Mælk bør indgå som en fast del af hans putteritual, og måden du kærtegner ham, luller ham i søvn osv. vil naturligt være ens og bliver derfor genkendeligt for ham. At putte ham i f.eks. en lift efter amning kan være en god idé, så den er genkendelig og dermed tryg. Om dagen kan du komme liften i barnevognen og trille en tur, så han også vænnes gradvist til dette...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Omkring 8 ugers alderen vil det ofte være rigtig godt at udvide rutinerne lidt mere.. Du kan i denne alder stadig svøbe ham, give ham mælk, tilbyde ham en sut, bruge samme kærtegn, beroligende ord osv. som du hele tiden har brug. Du kan også begynde med lidt flere faste ture i barnevognen, så han f.eks. altid sover middagsluren i haven eller lignende. Ligesom han måske vil have glæde af at kunne kikke på en barnevognsrangle eller lignende, når det er sovetid. Børn i 2 måneders alderen sover meget forskelligt, nogle børn sover flere korte lure i løbet af dagen, andre børn sover to meget lange dagslure...

I 3-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at trives med en 3-lurs-rytme, og de har i denne alder ofte en sen søvnfase. Det betyder, at de sover sent hele dagen igennem og går sent i seng, hvilket ændrer sig igen, når de bliver større. Rytmen, rutinerne osv. er stadig de samme - ren ble, skiftning til nattøj, mælk, sut, evt. putteklud, samme beroligende ord, kærtegn osv. er hele tiden mere eller mindre, som de plejer at være, fordi genkendelighed giver tryghed...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og vil også foreslå dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om rutiner, ritualer, børns søvn i forskellige aldre osv.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.