Svar: Rutiner og spædbørn
1. oktober 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har glæde af at bruge den ammestilling, der kaldes laidback eller tilbagelænet ammestilling :)
Du skriver noget meget essentielt "Ofte spiser han kun et halvt måltid, falder i søvn og er umulig at få til at "spise færdig". Men på denne måde får han ikke spist sig rigtig mæt og vågner derfor efter kort tid og vil spise igen, men er stadig ikke udhvilet så han får igen kun et halvt måltid og sådan sidder vi nu fast i en rigtig dårlig spiral" - det er lige præcis her udfordringen er, og derfor er det vigtigt, at du hjælper ham med at spise færdig, når han ammes.
Du kan med fordel forsøge at skifte ham undervejs. En skiftning, - det at få tøjet af og blive tumlet lidt med på puslebordet, - kan ofte få ham til at vågne lidt op til dåd igen, måske blive lidt ked af det - og derefter kan du så lægge ham til brystet igen, hvor han så kan spise færdig og dermed få et fuldt måltid - og først derefter skal han så puttes.
Du kan med fordel skifte ammestilling undervejs, så du starter med at amme ham i den traditionelle stilling og derefter skifter ham, og så lægger ham til samme bryst men i tvillingen stillingen. På den måde få han stimuleret og tømt brystet bedre og får den lidt "federe" mælk med ud og kan derefter sove et lidt længere søvnstræk, før han atter vågner og er sulten.
Nogle børn har i denne alder også en aktiv mororefleks, hvor de får vækket sig selv, fordi de "flagrer eller spjætter" med armene og benene. Lidt ligesom det, du kender fra dig selv - lige der, hvor du er ved at falde i søvn, så er det som om, at du falder, og du spjætter med kroppen. Hvor du registrerer det og sover videre, så vækker det din dreng. Og for at hjælpe ham, kan du derfor prøve at svøbe ham. Svøbet vil hjælpe ham med at holde fysisk sammen på sig selv og kan derfor være med til at forhindre, at han vågner op og græder.
Nogle børn har også en bøvs, som kommer op efter 20-30 minutter, og det kan også nogle gange gøre, at han vågner. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at bøvse af, før han puttes, men hvis han efter amning bare er helt "slap" og sover godt, så skal du ikke vække ham, for at bøvse, men blot putte ham. Efter 20-30 minutter, vil han så måske vågne op, begynde at sutte, virke søgende osv. fordi bøvsen generer ham.
Nogle gange vil det være godt, hvis han ligger lidt eleveret, så finder luften selv op og ud, måske gylper han lidt - vær opmærksom på at hans hoved skal drejes skiftevis til højre og venstre side, når han sover på ryggen. Og kommer der lidt gylp vil det naturligt løbe ud af munden. Andre gange kan han godt have behov for f.eks. at få en sut, fordi det hjælper mælken ned i maven og videre ud i tarmsystemet og det kan give ro at sutte, uden at få ekstra mælk. Atter andre gange kan det være nødvendigt, at du tager ham op, hjælper ham med at bøvse af og derefter så forsøger at putte ham igen. Hvis han har været meget vågen vil putning med sut måske ikke være nok, så vil han måske have brug for en lille ekstra amning, før han så falder i søvn. Men han bør der gerne sove et lidt længere søvnstræk, før han så vågner igen....
Med hensyn til rutiner, så vil du lige nu være nødt til at følge hans rytme og hans behov meget. Det vil dog være rigtig godt, at du forsøger at holde ham igang om dagen og hjælper ham med at sove om natten, så han ikke bytter rundt på nat og dag. Heller ikke selvom han naturligt stadig skal spise om natten. Sørg for ikke at tænde for meget lys eller snakke for meget om natten - det hører dagen til :)
Mælk bør indgå som en fast del af hans putteritual, og måden du kærtegner ham, luller ham i søvn osv. vil naturligt være ens og bliver derfor genkendeligt for ham. At putte ham i f.eks. en lift efter amning kan være en god idé, så den er genkendelig og dermed tryg. Om dagen kan du komme liften i barnevognen og trille en tur, så han også vænnes gradvist til dette...
Omkring 8 ugers alderen vil det ofte være rigtig godt at udvide rutinerne lidt mere.. Du kan i denne alder stadig svøbe ham, give ham mælk, tilbyde ham en sut, bruge samme kærtegn, beroligende ord osv. som du hele tiden har brug. Du kan også begynde med lidt flere faste ture i barnevognen, så han f.eks. altid sover middagsluren i haven eller lignende. Ligesom han måske vil have glæde af at kunne kikke på en barnevognsrangle eller lignende, når det er sovetid. Børn i 2 måneders alderen sover meget forskelligt, nogle børn sover flere korte lure i løbet af dagen, andre børn sover to meget lange dagslure...
I 3-4 måneders alderen vil de fleste børn begynde at trives med en 3-lurs-rytme, og de har i denne alder ofte en sen søvnfase. Det betyder, at de sover sent hele dagen igennem og går sent i seng, hvilket ændrer sig igen, når de bliver større. Rytmen, rutinerne osv. er stadig de samme - ren ble, skiftning til nattøj, mælk, sut, evt. putteklud, samme beroligende ord, kærtegn osv. er hele tiden mere eller mindre, som de plejer at være, fordi genkendelighed giver tryghed...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og vil også foreslå dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om rutiner, ritualer, børns søvn i forskellige aldre osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske