Brev:
Rutiner og spædbørn
1. oktober 2018
Alder:
1 mdr.
Rutiner og spædbørn
Kære Helen.
Tak for dit svar på uroen om natten. Jeg er begyndt at amme lillebror via laid back-stillingen og det har hjulpet. Jeg har et meget hurtigt nedløb, så hurtigt at han sommetider kløjes i mælken. Men denne ammestilling virker til atafhjælpe det. Vi sover derfor lidt bedre, jeg har dog valgt at flytte ham over i dobbeltsengen, da det virker til at han bliver beroliget af den tætte fysiske kontakt. Jeg sov også med storebror i dobbeltsengen og føler mig helt tryg ved dette (tager selfølgelig forbehold for sundhedsstyrrelsensretningslinger omkring samsovning).
Jeg er dog allerede løbet ind i en anden udfordring, lillebror sover ofte kun 1,5 time adgangen i dagtimerne og disse er ofte forstyrret af MANGE opvågninger, hvor jeg må ud i barnevognen og berolige ham eller stryge ham over kinden for at få ham til at sove videre. Han falder selv i søvn i sin lift - uden problemer. Men efter han har sovet 5-10 min starter de mange opvågninger. ofte fortsætter de indtil at jeg tager ham op. Det er tydeligt at han er træt og har behov for mere søvn men hvad kan jeg gøre. Han vil ofte ammes når jeg tager ham ind, hvilket betyder at han bliver ammet MANGE gange i døgnet. Ofte spiser han kun et halvt måltid, falder i søvn og er umulig at få til at "spise færdig". Men på denne måde får han ikke spist sig rigtig mæt og vågner derfor efter kort tid og vil spise igen, men er stadig ikke udhvilet så han får igen kun et halvt måltid og sådan sidder vi nu fast i en rigtig dårlig spiral - hvad kan jeg gøre for at bryde dette mønster og hvad kan jeg gøre ved de mange opvågninger?
Lillebror er en mild fyr og han virker generelt ret tilpas når han endelig har sovet ud og spist sig mæt.
Og lige et sidste spørgsmål, hvor meget rutine kan man forvente der er over spædbørn? Jeg kan simpelhen ikke huske det fra hans storebror.
Mange hilsner
Mia