Brev:
Lille pige ulykkelig over at blive puttet
1. oktober 2018
Alder:
23 mdr.
Lille pige ulykkelig over at blive puttet
Hej Helen.
Jeg skriver angående min datter på 23 måneder som er rigtig ked af at blive puttet om aftenen. Det har stået på siden hun skulle tilbage i vuggestue efter 3 ugers sommerferie.
Jeg eller far læser en godnathistorie imens hun ligger i sin seng, og for det meste falder hun i søvn inden historien er slut. Men i dét vi rejser os og er på vej ud, farer hun op ad sengen og bliver hysterisk og skriger og græder. Vi ligger hende ned i sengen igen og sidder ved hende indtil hun igen falder i søvn, og på vej ud igen vågner hun og så er det det samme igen.
Jeg har før siddet ved hende op til 2 timer og faldet i søvn på gulvet inde ved hende. Det virker som om hun er bange for at blive forladt, hvis hun vågner og vi ikke er der bliver hun så ulykkelig. Vi har prøvet at ændre taktik, ved at gøre det at når hun vågner, går vi ind til hende og ligger vi hende ned i sengen igen og siger godnat, mor/far er lige her ude, og går ud af værelset. Vente 2 minutter, ind og ligge hende igen og ud igen. Derefter med 5, 7 og 10 minutters mellemrum. Men det har bare slet ikke hjulpet.
Vi sætter selvfølgelig ord på og fortæller at vi godt kan se hun er rigtig ked af det men at hun bliver nødt til at sove nu. Men intet af det har hjulpet. Hun er en meget stædig pige og hun kan skrige og græde i timevis hvis vi lader hende. Vi har også prøvet at putte hende i vores seng, men hvis ikke vi ligger der sammen med hende så vågner hun også.
Det knuser simpelthen mit hjerte at se hende være så ulykkelig hver aften..
Hun er tvilling og født i uge 35+5 ved akut kejsersnit. Hun har siden fødslen været en ret lille pige i størrelsen. Hun er en meget kvik og klog pige, meget nysgerrig og opmærksom på ALT. Da hun var baby var hun meget mor-syg i en periode, men det var i forbindelse med noget luft i tarmene. Hun trives rigtig godt i vuggestuen og generelt med mennesker, hun er altid glad og hun har SÅ meget energi - hun farer rundt hele tiden og der skal meget til før hun bliver træt.
Vi elsker vores lille pige, men det er efterhånden blevet så trættende at putte hende. Jeg har grædt mange aftenener i frustration og spørgsmål over om det er mig der ikke ved hvordan jeg skal håndtere mit barn. Og om det måske er mig der gør det hele forkert, det ved jeg ikke. Det er bare så længe det har stået på og jeg/vi føler os så magtesløse. Vi har også en lille datter på 11 måneder. Så der er i forvejen rigeligt at se til. Hendes tvillingebror er der ingen problemer med at putte.
Håber du kan give mig et råd eller to, som kan hjælpe mig lidt på vej.
Hilsen W. en meget træt og stresset mor til 3