Svar: 5 måneder og dagsrytme

22. september 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maja

Tak for dit brev :)

Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fin og alderssvarende ud - det er rigtig godt, at I er begyndt med skemad, og det lyder som om, at det fungerer rigtig fint med både frokost og aftensmad. Du må gerne begynde at tilbyde din datter grøntsagsmos, så hun får både grød og grøntsager og dermed mere variation. Jeg vil anbefale, at du tilbyder hende grøntsagsmos om aftenen, fordi du så kan bruge nogle af de grøntsager, som I andre spiser og på den måde naturligt vænne hende til lidt familiemad. Det kan være en god idé at starte med f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash..

Sammen med skemaden bør hun tilbydes vand af kop. Her i begyndelsen vil det kun være ganske lidt, og hendes mælkeindtag og antallet af flasker vil være, som det plejer at være. Hun skal helt hen omkring 7 måneders alderen, før du kan begynde at skrue ned for antallet af flasker. Først i den alder vil hun kunne spise og drikke nok til ikke længere at have behov for helt så mange flasker. Lige nu kommer skemaden og vand af kop derfor ud over hendes flaskeindtag.

Du må dog gerne prøve at strække tiden lidt mellem skemad og flaske - så der går måske 1-1.5 time imellem, at hun får disse to ting. På sigt vil det være rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes flaske som en fast del af hendes putteritual.

De fleste børn vil i din datters alder have behov for 3 lure dagligt, ofte i form af en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. I følge din dagsplan, så lyder det som om, at hun bytter lidt rundt. Så hun tager en formiddagslur, en powernap og så sin lange lur om eftermiddagen, og hvis hun trives på denne måde, og det fungerer, så skal du endelig ikke ændre noget. At hun sover sin lange lur som dagens sidste lur påvirker lige nu ikke hendes puttetidspunkt eller søvnrytme generelt, hun lyder til at trives - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer.

Men normalt ville mit forslag se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Starter dagen ca. omkring kl 8 som nu...

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her kun 45-60 minutter, som du oplever nu...

Frokost 11.30: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 13 og sover her dagens længste lur på måske 2.5-3 timer som nu...

Eftermiddag 16.30-17: Flaske

Puttes til dagens 3. lur som er en kort lur på måske 30 minutter - i 6 måneders alderen vil hun måske kunne springe denne lur helt over, hvis middagsluren er meget lang...

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos og vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20 - måske lidt senere afhængig af, hvornår hun har sovet 3. lur og hvor lang den er...

Sen aften eller først på natten 23-02: Drømmeflaske

Som du kan se, så ligner dagsplanen meget din bortset fra, at jeg har byttet rundt på dagens to sidste lure. Men som sagt - hvis det nuværende fungerer for jer, så er det helt fint. Rytmen vil naturligt ofte ændre sig i takt med, at hun bliver ældre :)

Du skal ikke vække ...

Annonce

... hende, og hun må som udgangspunkt gerne have en sen søvnfase, hvilket betyder, at hun starter dagen sent og derfor sover sent hele dagen igennem. Hvis du selv er B-menneske kan dette være vældig rart for alle :) Det betyder ofte, at hun på sigt også vil gå sent i seng om aftenen, og det må hun i princippet gerne, så længe hun samlet får sit søvnbehov dækket og dagen ikke skrider for jer :)

Når hun bliver 6 måneder og skal igang med morgengrød, så kan det nogle gange godt være en god idé at hun ikke starter dagen senere end kl 07-07.30 så du når morgengrøden før det bliver formiddag - men det er ikke et must. Hun må i princippet gerne have en rytme, hvor hun spiser morgengrød kl 9, mellemmåltid kl 11 og spiser frokost kl 14, hvis det passer til jeres hverdag. Og så kan du hjælpe hende til en lidt anden rytme, før hun skal begynde i dagpleje eller vuggestue og vænnes til deres hverdag... så når du spørger, om du skal arbejde på at rykke hendes lure til tidligere på dagen, så kan det godt være nødvendigt på sigt, men er det ikke lige nu :)

Det vil være en rigtig god idé, hvis I nu begynder at hjælpe hende med at falde i søvn, der hvor I ønsker, at hun skal sove - i barnevognen eller i egen seng, så hun forbinder dette med søvn og ikke lærer, at hun kun kan sove i jeres favn eller tæt med jer... Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan tilbyde hende flaske og putte hende i seng, før hun sover helt, eller alternativt tilbyde hende flasken direkte i sengen, så hun ikke oplever et skift fra favn og ned, hvor hun skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at hun når at følge med i, hvor hun puttes, for ellers kan I risikere, at hun vågner op, registrerer, at hun ligger et andet sted og derfor bliver ked af det og naturligt derfor så græder og søger jer. Det kan altså godt være med til at forklare hendes opvågninger, hvor hun virker ekstra tryghedssøgende og til at have behov for jeres favn. Dette kan dog også sagtens skyldes alder, udvikling, tandfrembrud osv. som du selv skriver.

Også sen aften, bør hun sove videre i egen seng, så størstedelen af hendes søvn foregår i sengen og ikke tæt med jer. Det kan nogle gange være en fordel at koble hendes seng til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. I skal naturligvis sikre jer, at dette er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. At koble jeres senge sammen giver jer mulighed for at give hende nærhed, en beroligende hånd osv. så hun kan mærke jer og mærke, at I er der, men samtidig vænne hende til at hun sover i egen seng. Hun lærer samtidig at ligge ned og ikke behøve skulle vugges i favn eller lignende for at sove :)

Du skriver, at du har på fornemmelsen, at hun sagtnes vil kunne sove i egen seng, og det er super godt, hvis du lige nu fornemmer, at hun virker parat til det. Det skal du udnytte, og det er en god idé at forsøge det nu. Da der hele tiden sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt, så er det vigtigt at udnytte de tidspunkter, hvor der virker til at være ro og overskud til det - til at få skabe nogle gode søvnrutiner og vaner:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor