Brev:
3-årig vågner for tidligt, og ofte, med gråd
22. september 2018
Alder:
3 år
3-årig vågner for tidligt, og ofte, med gråd
Kære Helen,
Vi har en dejlig pige der lige er blevet 3 år. Meget er sket indenfor de sidste måneder, hun er blevet storesøster, har smidt bleen og er stoppet med st sove i løbet af dagen.
Hun har altid været tidligt oppe, også som lille, men forskellen de seneste måneder har været at hun vågner med gråd ved 5 og kan ikke finde ro og sove videre. Resultatet er en træt, pirrelig pige, der ikke overskuer så meget og bryder hurtigt sammen. De få dage hvor hun sover til kl 6 - 6:40 er det et helt andet barn og nogle helt andre morgener og eftermiddag vi har.
Hun bliver puttet kl. 18:30 og sover kl. 18:45-19. Hun vågner ofte 2 gange om natten med gråd ved kl. 22 og ved midnat. Nogle nætter sover hun også igennem, men opvågningen ved kl. 5 med gråd er det samme. Far går ind til hende hver gang hun vågner og sover for det meste derinde hele natten og putter med hende, men hjælper ikke på opvågningerne i løbet af natten og tidlig morgen. Vi tager hende ikke ind i vores seng, da lillebror til tider også laver lidt natteshow og ikke skal vække hende.
Vi tænker meget over hvordan vi kan hjælpe hende med at finde ro og falde i søvn igen, og om vi mon kan afhjælpe opvågningerne i løbet af natten?
Vores gæt er at hun drømmer, men hun ser ikke tv efter aftensmad (kl. 17) og hører eller ser ikke noget med “drama”.
Vi håber at du har nogle ideer til hvad vi kan prøve at gøre for at hjælpe vores pige, så dagene bliver hyggeligere og lettere for os allesammen.
Kærlig hilsen
de fortvivlede forældre