3-årig vågner for tidligt, og ofte, med gråd

22. september 2018

Kategori:
Alder:
3 år

3-årig vågner for tidligt, og ofte, med gråd

Kære Helen,

Vi har en dejlig pige der lige er blevet 3 år. Meget er sket indenfor de sidste måneder, hun er blevet storesøster, har smidt bleen og er stoppet med st sove i løbet af dagen.
Hun har altid været tidligt oppe, også som lille, men forskellen de seneste måneder har været at hun vågner med gråd ved 5 og kan ikke finde ro og sove videre. Resultatet er en træt, pirrelig pige, der ikke overskuer så meget og bryder hurtigt sammen. De få dage hvor hun sover til kl 6 - 6:40 er det et helt andet barn og nogle helt andre morgener og eftermiddag vi har.

Hun bliver puttet kl. 18:30 og sover kl. 18:45-19. Hun vågner ofte 2 gange om natten med gråd ved kl. 22 og ved midnat. Nogle nætter sover hun også igennem, men opvågningen ved kl. 5 med gråd er ...

Annonce

... det samme. Far går ind til hende hver gang hun vågner og sover for det meste derinde hele natten og putter med hende, men hjælper ikke på opvågningerne i løbet af natten og tidlig morgen. Vi tager hende ikke ind i vores seng, da lillebror til tider også laver lidt natteshow og ikke skal vække hende.

Vi tænker meget over hvordan vi kan hjælpe hende med at finde ro og falde i søvn igen, og om vi mon kan afhjælpe opvågningerne i løbet af natten?

Vores gæt er at hun drømmer, men hun ser ikke tv efter aftensmad (kl. 17) og hører eller ser ikke noget med “drama”.

Vi håber at du har nogle ideer til hvad vi kan prøve at gøre for at hjælpe vores pige, så dagene bliver hyggeligere og lettere for os allesammen.

Kærlig hilsen
de fortvivlede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet