Svar: Rytme og sovevaner
21. september 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Nathja
Tak for dit brev og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med, at I har fået en lillebror :)
Det lyder som om, at du godt kan begynde at skabe lidt fast rytme - både i forhold til den alder din dreng har nu og også i forhold til måden du beskriver ham på. Og jeg tænker faktisk, at det godt kan lade sig gøre at skabe en rytme, som kan sikre hans behov og samtidig også tage hensyn til, at I går til babysvømning og salmesang mellem ca 10.30-11.30...
Det lyder også rigtig fint, at du er begyndt med lidt skemad. Det er helt normalt, at han har brug for tid til at vænne sig til dette og at du derfor stadig er på smagsprøveniveau, det kommer stille og roligt, og du må gerne give ham lidt smagsprøver til frokost dagligt nu. Når han begynder at kunne spise ca. ½ dl grød til frokost, så kan du begynde at tilbyde ham lidt grøntsagsmos til aften. Så han på den måde får skemad to gange dagligt. Hans alder, udvikling, det at I begynder med skemad osv. vil naturligt stille og roligt hjælpe med at skabe mere rytme i hverdagen og dermed også give dig lidt mere overblik over, hvornår han skal være aktiv, lege, spise, hjælpes til at sove... På den måde arbejder tiden lidt for jer, men du må gerne starte lidt i det små nu :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det er rigtig fint, at han står op mellem 06-07 - det vil passe fint i forhold til resten af dagens rytme. Der vil naturligt være lidt forskel på, hvornår han skal puttes til sin formiddagslur alt efter om han er stået op en time før eller senere, men det lyder umiddelbart som om, at du måske skal prøve at putte ham lidt senere, end du gør nu. Hvis han puttes lidt senere, vil han netop kunne sove formiddagslur før I skal til svømning og salmesang, så han er parat til aktiviteten er, og efter dette kan han så tilbydes lidt frokost, få sin mælk og blive puttet til en god middagslur :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre... og dagen starter måske kl 6.30-07, hvor I står op, gør ham klare til dagen, skifter ble, leger osv.
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur... må gerne sove et par timer som nu.
I kan tage til babysvømning og salmesang, de dage hvor du skal dette, og det passer med, at han så vågner og er klar til det, når klokken er ca. 10.30...
Frokost 11.30-12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl ca 12.30-13 og sover så gerne et par timer igen her.
Eftermiddag 16-17: Tilbydes flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 20-20.30 - lidt senere end nu, men naturligt afhængig af, hvornår han er stået op af dagens 3. lur og hvor meget han samlet når at sove i løbet af dagen.
Sen aften 23: Drømmeflaske
Nat: Evt. flaske...
Da du gerne vil lære ham at falde i søvn i sin seng og uden at være en favn, så er det en stor fordel, at du giver ham flaske - det kan du netop udnytte :) Han må gerne få flasken i sin seng. Du skal skifte ham, gøre ham klar med ren ble, tøj osv. så han er parat til at blive puttet og i stedet for at sidde med ham i armen, så putter du ham i seng og giver ham flasken her. På den måde undgår du det skift, der er fra din favn og ned, hvor han skal sove og han får lov til at finde roen, der hvor han fra starten er lagt.
Når du giver ham flaske i sengen, så er det vigtigt, at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en pude eller lignende ind under hans madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan fjerne flasken fra hans mund, før han sover helt, så han ikke forbinder flasken med at falde i søvn. Det vil være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor han spiser, slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Hvis du oplever, at han virker meget motorisk urolig, når han skal sove og har behov for fornemmelsen af at blive holdt - og derfor netop har brug for din favn, så kan det være en idé med en sovepose. Det kan være en voksipose, babybag, duniduo, drømmepose, sleebee, osv. De fåes i mange kvaliteter til mange forskellige priser.
Da vi nu går efteråret i møde, så kan det være en fordel med en sovepose, som også kan bruges i barnevognen igennem efterår- og vintermånederne - den kan være med til at give tryghed og genkendelighed, og dermed forberede din dreng på, at det nu er sovetid, samtidig med at den vil give ham en følelse at at blive holdt, men det vil være posen og ikke dine arme. Og har han brug for at kunne sparke lidt med benene osv, fordi han har den alder han har nu, så vil han ofte også kunne dette i soveposen... Det kan være en overvejelse værd :)
Som udgangspunkt skal du ikke vække ham om dagen, men lade ham sove det, som han viser behov for. Men de dage, hvor du skal til babysvømning og salmesang, vil han naturligt nogle gange blive vækket, fordi I skal være klar til at starte ca 10.30 - og det er helt okay, da han så på det tidspunkt har sovet måske 1.5 time. Derudover så vil han så have mulighed for at sove en lidt længere middagslur, hvis han har brug for det, så samlet får han stadig sit søvnbehov dækket. De dage, hvor I er hjemme, skal du naturligvis lade ham sove :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske