Brev:
Rytme og sovevaner
21. september 2018
Alder:
5 mdr.
Rytme og sovevaner
Hej Helen.
Jeg har lige et par spørgsmål angående min lille dreng, Noah.
I april måned fik jeg en velskabt lille dreng ved planlagt kejsersnit. Desværre var dette en rigtig hård om gang for ham, da han lå på tværs i maven, og derfor blev kringlet noget rundt for at komme ud. Det resulterede i at han var låst i nakken og imellem skulderbladende, samt skæv i ryg og bækken.. Han var rigtig medtaget og græd de første 2 måneder ca. I denne tid gik vi dog både til kranie sekral, kiropraktior og zoneterapi.
Han er nu helt fri for smerter og er den gladeste lille dreng. Han smiler hele tiden og vores sundhedsplejerske betegner ham som en lykkelig baby :-) (han er flaske barn)
Vi er dog lidt udfordret i forhold til hans sovevaner. Da han havde ondt og var utilpas, hjalp det ham at blive vugget i mine arme ved sovetid. Vi er kommet fra at han skal vugges, men han kan kun falde i søvn i mine arme. Førhen var det heller ikke noget problemet, men han er en stor dreng på 70 cm og 9 kg. Han er ofte begyndt at vågne når jeg ligger ham fra mig.
Jeg holder nøje øje med, hvornår trætheds tegnene melder sig, men forgæves. Jeg har også forsøgt at putte ham i egen seng, lige der hvor han er allermest døsig og træt.. han vågner, også starter vi forfra.
Hvis jeg ligger ham i barnevognen, begynder han at skrige og kan ikke finde ro.. også selvom jeg står og siger "såååå såååå osv". Han vil kun falde i søvn hos mig :-/
Vi er ikke rigtig startet helt op på grød endnu, men han får det hver eller hveranden dag som lidt smagsprøver. Han har ikke virket interesseret i det, så derfor har vi ventet lidt.
I dagstimerne er han god til ligge på maven og kigge efter ting, men han er ikke rigtig så aktiv endnu.
Så første spørgsmål - Hvordan kan jeg lære ham at falde i søvn andre steder end hos mig?
Hvornår begynder man en rytme med de små og skal de vækkes i løbet af dagen?
Han har ikke rigtig nogen rytme men vågner ofte imellem 6-7 og sover så igen ved 8-8.30 tiden, og tager gerne et par timer. Om eftermiddagen kan han sove 1 eller 2 timer, og herefter powernappe omkring aftensmad tid og hele aftenen.
Det er svært for mig at lave nogle soverutiner, da jeg ikke ved hvornår han er klar til natten.
Førhen blev han puttet ved 19.30 tiden, men vågnede så 1 time efter og var først træt igen ved 22 tiden. Han vågner 1-2 gange om natten og skal have flaske. Jeg nyder virkelig aftenen sammen med ham, og ønsker ikke at have "fri" om aftenen ved at putte børn tidligt, men det kunne være rart hvis der snart var lidt rytme i forhold til hans søvn.
Vi går til babysvømning om tirsdagen fra 10.34-11.30, men jeg overvejer at tage holdet som ligger kl.09.15, for så herefter at kunne formiddagslur.
Om onsdagen går vi til babysalmesang fra kl.10.30-11.15. Jeg har meget svært ved hvornår og hvordan jeg skal putte, samt hvornår.
P.S der er også forsøgt at arbejde på 3 luren, men forgæves.
Kærlig Hilsen
Nathja