Svar: 1 eller 2 lure om dagen?
10. september 2018
Alder:
12 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Din dreng har altid haft en sen rytme, og det lyder som om, at han stadig har det. Det er naturligvis helt okay - jeg ved fra dine tidligere breve, at du normalt sætter pris på, at dagen ikke starter alt for tidligt, og det lyder også som om, at den dagsrytme du beskriver egentlig fungerer. Udfordringen er dog lidt, at det måske lige er tidligt nok for ham at gå over til kun en lur dagligt. Det lykkes, netop fordi han har en sen rytme, og når han når til omkring kl 17-18, hvor han så igen bliver træt, så kan du holde gang i ham med aftensmad og aftenrutiner - Og I passerer dermed hans naturlige søvntog, hvilket så igen betyder, at han først sover når klokken er 20-21...
Jeg er helt enig med dig i, at det ikke er nogen god idé, hvis han skal have en 2. lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, fordi søvn der ligger her naturligt vil "æde" af nattesøvnen, og det vil påvirke hans rytme i en uhensigtsmæssig retning. Løsningen er derfor ikke at tilbyde ham en eftermiddagslur, men at gå tilbage og tilbyde ham en kort formiddagslur - og for at dette skal kunne lade sig gøre, så er I nødt til at stå tidligere op. Det betyder, at du skal begynde at vække ham om morgenen, så han kan tilbydes morgengrød allerede kl 7-7.30 og derfor være naturligt parat til at sove formiddagslur omkring kl 10.. Hans middagslur vil så komme til at ligge lidt senere, men samlet vil han måske kunne sove 2-2.5 time i løbet af dagen og på den måde få lidt mere dagssøvn og den mængde dagssøvn, som han egentlig lyder til at have behov for :)
Der er to måneder til han skal i dagpleje, og du skal her naturligvis også medtænke, hvordan hans rytme og hverdag skal være der. Hvis du her vil kunne aflevere ham senere og dermed stadig kunne lade ham vågne af sig selv ca 7.30, så er det også en rigtig god prioritering, og så synes jeg ikke, at du skal lave noget om. MEN, for så at sikre ham en længere lur midt på dagen, så lyder det nødvendigt, at du prøver at trille en tur med ham i barnevognen.
Du fortæller, at du tidligere har gjort det. Du lagde ham ud, gik en lille tur med ham, hvilket var godt for både dig og ham, men efter I er flyttet, så er du begyndt at putte ham på altanen - og det er svært for ham. Hvorfor har flytningen ændret på jeres normale rutiner? Er der ikke mulighed for, at du (og din mor) kan gå en lidt længere tur med ham midt på dagen, for på den måde at holde ham sovende i lidt længere tid? Det kan være en god idé at starte med at lade ham sidde op, kikke på verden, som I triller forbi og så først putte ham, når han viser sig parat. Og så netop holde vognen igang. Måske kan det kombineres med, at der skal handles lidt ind eller lignende, så han kan ligge i sin barnevogn og sove undervejs, og I på den måde også får udnyttet tiden lidt.
Jeg er helt med på, at når han kommer i dagpleje, så kan hun naturligvis ikke trille med ham, når han skal sove og på den måde er der noget hensigtmæssigt i at han lærer at sove på altanen. Men det er samtidig også vigtigt, at han får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket, og hvis ture med barnevognen lige nu kan vænne hans indre ur til at fornemme behov for en længere lur midt på dagen, så er det en god erfaring at have med sig fremadrettet og han kan sandsynligvis også få sin barnevogn med i dagsplejen, så han kan sove i den der...
Derudover så tænker jeg, at du er nødt til at komme væk fra behovet om, at han skal ammes i søvn og ammes natten igennem. Det har I været væk fra, og jeres flytning har skubbet jer i den forkerte retning... Og han vil ikke selv sige fra, med den alder han har nu. Det er dig, som skal trappe ud af amningerne og vænne ham til at sove uden brystet igen. Det bliver naturligt hårdt, fordi han nu er det ældre og langt mere bevidst. Han kan ikke forstå, hvorfor han pludselig ikke må ammes i søvn, og at amning om natten er slut. Men det er vigtigt, at du får skruet gevaldigt ned for amningerne, som du også selv skriver...:)
Det handler både om, at han ikke længere har behov for så meget mælk og faktisk kan få så meget mælk hos dig, at det går ud over hans indtag af rigtig mad og dermed hans behov for varierede næringstoffer. Det handler også om, at dagplejer skal kunne putte ham, og at han skal være tryg ved at blive passet af en anden - og hun kan af gode grunde ikke tilbyde ham brystet, hvis han bliver ked af det eller har svært ved at sove.
Selvom brystet er tryghed og nærhed for ham, så har han en alder nu, hvor han godt ved at bryst og mor er to forskellige ting. Han kan f.eks. godt bide dig i brystet, for at få en reaktion fra dig, eller han kan begynde at hive op i din bluse og kikke på dig og begynder nu mere og mere tydeligt at signalere til dig, at det er brystet han vil have... Og det er naturligvis svær for dig at sige nej - for det er jo hyggeligt og dejligt, og der er ikke noget du hellere vil end at gøre ham tryg. Men mor er tryghed - også uden brystet - og det er vigtigt, at han lærer, at det at han skal undvære brystet ikke betyder, at han skal undvære dig :) Han har stadig dig, og du vil altid være der for ham også når du ikke ammer ham om natten.
Du er nødt til at sove med en t-shirt på, så han ikke selv kan søge og finde brystet i søvne. Det er dig, som styrer, hvornår han kan ammes. Du kan give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, vise ham, at du er der for ham osv. men brystet om natten er slut nu... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske