Svar: 6 måneder og sovevaner

8. september 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Der er ingen tvivl om, at jeres datters udvikling og alder spiller ind. Hun vil, med den alder hun har, begynde at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, hun følger rigtig godt med, vil gerne opleve verden og kan få svært ved at koble fra og finde roen, fordi det netop er spændende at opleve... den øgede motoriske udvikling gør, at hun nu formår at flytte på sig, ændre stilling – men hun er endnu ikke i stand til at putte sig tilbage i en rar stilling igen – og derfor vil hun ofte have brug for hjælp til stillingsskift med beroligende hænder, hun har brug for hjælp til at få dynen på igen, fordi hun sparker den af osv....

Hun vil naturligt også drømme meget, og hun kan godt ligge og småklynke i søvne. Hun kan ligge og virrer med hovedet, søge efter mælk eller sut - men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at hun skal have dette. Det er vigtigt, at du ikke nødvendigvis reagerer på alle de lyder hun laver...

Det lyder også som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som både handler om, at hun falder i søvn i jeres favn og forbinder jeres favn med stedet, hvor hun skal sove. Men det lyder faktisk også som om, at hun har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.

Det at hun har brug for stillingskift er ikke så problematisk. I takt med at hun udvikler sig motorisk, vil hun naturligt få lettere ved selv at skifte stilling om natten og dermed få lagt sig i en stilling, som er rar for hende og som netop hjælper hende videre i søvnen. Her arbejder tiden altså lidt for jer...

Men det med sutten - ja det skal I arbejde på at få ændret.

Vi har alle sammen små ritualer, små faste ting, vi gør eller har brug for, når vi skal sove. Det er vigtigt for os, for at kunne falde i søvn. Dette kaldes søvnassociationer og for små børn er det ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting, de forbinder med at skulle sove, det er det, der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet hos jer.

De gode søvnassociationer er:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

De mindre gode søvnassociationer er:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Søvnassociationer er godt, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Det er godt, når jeres datter lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - fordi det vil hjælpe hende til at kunne finde videre i søven på egen hånd, når hun har sine små opvågninger. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet afhængig af den voksne - og jeres datter er afhængig af sin sut...

Du fortæller, at jeres datter vågner 2-3 gange i løbet af aftenen og mellem 7-10 gange om natten - kun for at få sin sut. Når du konsekvent giver hende sutten i munden her, så udløser du et behov hos hende om, at sutten skal være i munden. Hun lærer, at hun ikke kan sove uden sin sut. Hun lærer, at hver gang hun vågner, så kommer du og giver hende sutten...

Når hun sover godt, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemusklen, og det er derfor naturligt, at sutten falder ud af munden. Men hvis du giver hende den, hver gang hun vågner, så lærer du hende, at hun ikke kan sove uden og så vil hun blive ved med at vågne for at få sutten igen og igen og igen og... Det er vanebetinget afbrudt søvn.

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med stillingskift, kærtegn osv. Men uden at give hende sut i munden hver gang.

Derudover så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme om dagen, hvor hun tilbydes 3 lure dagligt. Og jeg vil anbefale, at du lægger et bad ind midt på dagen, for på den måde at gøre hendes vågenperiode midt på dagen længere og mere aktiv - og samtidig på den måde hjælpe hende til at sove en lidt længere middagslur. Når hun puttes senere til middagslur, så vil hun naturligt stå lidt senere op fra den og kan således puttes til en 3 lur omkring kl 16-17... Og så kan hendes puttetidspunkt om aftenen komme til at ligge lidt senere... på den måde kan hele dagens rytme rykkes lidt, så hverdagen kan hænge lidt bedre sammen for både hende og jer forældre :)

Derudover er det rigtig godt, at du er begyndt med skemad og tilbyder hende skemad to gange dagligt - det lyder som om, at det går fint, og jeg vil anbefale, at du nu øger hende til 3 skemåltider, så hun også tilbydes aftensmad i form af grøntsagsmos. Derudover må du gerne tilbyde hende to små mellemmåltider, hvor hun tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop. Og stille og roligt skal du igang med kød og fisk i mosen. Det er en forudsætning ...

Annonce

... for at kunne sove natten igennem, at hun tilbydes tilstrækkeligt med både skemad, vand af kop og mælk hele dagen igennem. Og introduktionen af skemad går ret hurtigt nu, hvor hun er blevet 6 måneder.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor lige nu således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre

Morgen 07-7.30: Havregrød, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens første lur ca 8.30-9...

Formiddag 10: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Frokost 11-11.30: Tilbydes grød, f.eks. øllebrød eller tilbydes grøntsagsmos. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl. ca 12.30...

Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur ca kl 16...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes grøntagsmos, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at sove uden mælk resten af natten indtil næste morgen tidlig, hvor hun tilbydes flaske igen. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Som du kan se, så indgår der rigtig mange måltider hele dagen igennem og mælk indgår som en fast del af hendes putteritual. Jeg har også lagt en drømmeflaske ind mellem kl 23-24 og hvis du oplever, at hun ikke kan sove videre efter denne, så udnyt en af de tidspunkter, hvor du normalt alligevel hjælper hende med at få sut, stillingskift osv.

Det er fint, hvis tyngeposen kan hjælpe hende og jer - den må du gerne bruge. Når hun ligger under den, så giver det hende sandsynligvis en følelse af at være holdt, og det minder derfor om at ligge i jeres favn, ligesom det at føle sig omsluttet også kan minde lidt om slyngevuggen, som hun er glad for...

Du skal ikke vække hende, når hun sover, men lade hende sove det hun kan i løbet af dagen. Det er aktive vågenperioder, som du skal forsøge at fokusere på, for netop at gøre hende mere parat til at koble fra og finde roen og så sove, når det bliver sovetid. Så I kommer lidt væk fra de powernaps, som hun har tendens til at tage. Der sker dog ikke noget ved, at hendes formiddagslur kun varer 45 minutter, hvis hun så kan sove et lidt længere søvnstræk midt på dagen og her f.eks. sover 1.5 time eller mere. Det må hun meget gerne :)

Det er godt at holde nogenlunde fast i spisetider, så du sikrer, at hun får tilstrækkeligt med både mad, mælk og vand hele dagen igennem... men naturligvis med en vis fleksiblitet alt efter, hvordan hendes rytme begynder at passe sig ind. Så måske vil det hjælpe dig at du i stedet forsøger at holde fokus på hendes "spiserytme", mere end hendes "spisetider". Så det ikke nødvendigvis er på lige det samme tidspunkt, men så hun altid tilbydes skemad og vand af kop, og efter 1-1.5 time, så tilbydes flaske før hun puttes igen...

Du skriver, at hun er fint med motorisk, og det vil derfor være rigtig godt, hvis hun sættes i sin høje stol, når hun tilbydes skemad og nu begynder at være med ved bordet, når I spiser, sidder og gumler på maden selv osv. Det vil også være med til at øge hendes vågenperioder lidt, da hun er en nysgerrig og gerne vil følge med og faktisk af den grund ofte protesterer lidt over søvnen :)

Det vil også være rigtig godt, hvis hun ikke altid falder i søvn i din favn og først derefter flyttes til sin seng eller barnevogn, men at hun i stedet får lov til at falde i søvn der, hvor du ønsker, at hun skal sove - enten ved at I flytter hende fra jer, før hun sover helt. eller ved at I tilbyder hende flasken direkte i barnevognen eller sengen. Hun behøver ofte ikke at blive bøvset af og hvis I skønner, at hun har brug for dette, så giv hende en halv flaske, lad hende bøvse, put hende og tilbyd så den sidste halvdel af flasken, hvor hun skal sove.... Sørg for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt.

I må også meget gerne tilbyde hende flaske, og derefter sætte hende op i barnevognen, trille en tur, hvor hun starter med at sidde og kikke, blive fyldt op med indtryk og så først puttes, når hun tydeligt viser sig parat. Det kan også være en måde at lære hende at falde i søvn i barnevognen og ikke i jeres favn :)

Der er altså flere ting som spiller ind hos jer og dermed flere ting som skal ændres. Det er naturligvis en gradvis proces, men selvom det kan være godt at tage en ting af gangen, så tænker jeg, at I hos jer godt kan have held med at ændre flere ting på en gang, fordi det hele jo hænger sammen. I kan således godt med det samme starte med at forsøge en ny rytme i løbet af dagen, øge hendes vågenperioder lidt, øge antallet af hendes måltider og arbejde på at hjælpe hende med stillingskift og uden sut i munden. Søvnen og rytmen om dagen vil naturligt spille ind på hele nattens forløb :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor