Brev:
6 måneder og sovevaner
8. september 2018
Alder:
6 mdr.
6 måneder og sovevaner
Kære Helen
Jeg har fulgt lidt med herinde samt læst din bog BØRN & SØVN, og dette har givet anledning til lidt uddybende spørgsmål.
Min datter Theia er lige blevet 6 måneder og vi har kæmpet en del med søvnen.
Hun havde kolik de første 3 måneder, hvor hun vågnede om natten grundet maveproblemer og kun sov lure om dagen i vores arme. Derefter havde hun 1 uge hun var god til at sove sammenhængende, selv kunne ligge ved siden af mig og falde i søvn og finde ro, men dette blev ødelagt i 4. udviklings-spring og har været frustrerende lige siden.
Problematikkerne er:
- Hun har svært ved at finde til ro når hun skal sove
- Hun vågner gerne 7- 15 gange på en nat.
- vågner efter 30 minutter om dagen og har svært ved at sove igen, trods hun er træt.
- Hun virker meget træt i løbet af hele dagen, bliver pyller og gnider øjne og ører og bliver meget mørk under øjnene og skriger, efter kun at have været vågen i nogle gange kun 45 min.
- Jeg ved ikke hvor jeg skal starte med at handle og ændre.
Hun har svært ved at finde ro når hun skal sove.
Hun kan ligge på mig og blive nusset i nakken, eller få flaske og falde lidt hen, ligge ved siden af mig og blive nusset og falde til ro, MEN så flipper hun ud, skubber mig væk og skriger og skubber sig selv væk.
Hun vil helst sove i hendes slyngevugge vi købte da hun havde kolik.
Om dagen giver vi hende en flaske i favnen, putter hende som hun er eller med et tæppe over, en sut i munden og en nusseklud ved hovedet. Hun vugges imens enten godnatsangen kører på repeat (jeg synger eller Spotify spiller), jeg siger "shhh shhhh" eller en "støvsuger" kører på en app.
Til aften kommer hun i bad, får nattøj på, flaske og samme som ovenstående.
Vi øver barnevogn om dagen, hvor hun får flaske i favnen, lægges i barnevogn svøbt i dyne med nusseklud og sut og godnatsang, "ssshh ssshhh" eller "støvsuger-appen" indtil hun sover, og enten skal hun vugges i vognen eller gå tur et ujævnt sted. Jo mere bumpy jo bedre.
Alle lurer om dagen varer 30 min, så vågner hun og er oftest stadig træt. Hvis jeg sidder ved vuggen og er klar, kan jeg nogle gange få hende til at sove videre med sutten i munden og vugge igen til hun sover kort efter. Nogle gange kan hun sove 2 timer således, med 3-4 opvågninger.
Om natten bliver hun puttet ved 19 tiden og vågner mellem 7-15 gange om natten mellem 19-04.
Hun har ingen rytme, kun at hun altid kommer i bad ca. kl 18, vælling kl 18.30 og sover ca. 19.
Vi vækker hende aldrig, hun vågner altid selv.
Hun er evigt pyller og vil have kontakt og nærhed fra kl. 17 til putning, med mindre gæster eller leg tager hendes opmærksomhed. Men hun er mørk under øjnene, gnider øjnene og virker soveklar. dog vil hun ikke altid have en powernap ved 16 tiden.
Et eksempel på en dag for hende er:
18.00 bad
18.30 vælling
19.00 sove Mellem 19-21 2-3 opvågninger for at få sutten
21-4.00 7-10 opvågninger for at få sutten. Nogle gange pludrer hun kl 1.
4.15 får hun flaske og er oppe mellem 30-90 min.
5.45- 6.15 sove med 1 opvågning
7.00 grød
8.00 flaske (hvis ikke hun har spist særlig meget grød)
8.45-9.15 sove
10.25- 11.15 sove med 2 opvågninger
12.00 grød
13.00 flaske
13.15-14.30 sove med 3 opvågninger
16.00 flaske
16.30-17.00 sove
18.00 bad
18.30 vælling
19.00 sove
Hun virker meget træt det meste af dagen, men har også gode glade stunder, hvor vi leger og hun har let til grin og smil.
Hun følger sin udvikling fint, er foran på nogle punkter.
Vi vil gerne have hende til at sove 2-3 sammenhængende lure om dagen, frem for op til 6-7 små lure på en dag. Men hvordan griber jeg det an?
Skal jeg holde hende vågen og aktiveret i længere tid om morgenen selvom hun er træt?
Hun virker mere træt jo mere og bedre søvn hun får.
Bedre nattesøvn om natten kunne være dejligt (dvs uden de mange opvågner). Når hun sover kl 19-4, har hun sovet 9 timer, men hun måtte da gerne strække den til kl 5. Dette har hun også gjort 2 gange på 3 uger.
Jeg har prøvet at give en drømmeflaske mellem 21-00, men de gange jeg har gjort det har hun vågnet op, været svær at få til at sove igen og sover ligeså ringe resten af natten som normalt.
Jeg kunne godt tænke mig, hun ikke kæmpede sådan imod når hun er træt. Men hun er et meget nysgerrigt barn.
Vi skal have hende rykket over i tremmesengen og vil prøve din plan du skriver i bogen (fra slyngvugge til tremmeseng), men vi skal vel ikke prøve det hele på en gang?
Hvis man giver flaske det sted barnet skal sove, skal hun så ikke op og bøvses af?
Vi bøvser af midt på en flaske og efter, ellers gylper hun en del.
Jeg har lige købt en tyngdesovepose og har prøvet denne af i 3 dage, og den har allerede givet betydelig færre opvågninger på nogle af lurene og også nattesøvnen. Men dette svinger meget lur til lur og dag til dag, på de her 3 dage. Nu vågner hun kun ca 5 gange om aftenen/ natten. Men sover stadig primært 30-45 min om dagen.
Jeg er i vildrede hvor og hvordan jeg skal starte.
Jeg prøver at indføre, at grød er kl 7 og 12 hver dag, men hvis hun sover der bliver det før eller senere, burde jeg vække hende i stedet og køre det fast ?
Med venlig hilsen
Den trætte mor