Svar: 7.5 måneder og dårlig nattesøvn
7. september 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng, og de udfordringer I har omkring hans søvn :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Der er, som jeg ser det, ingen tvivl om, at jeres dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem - og det handler om, at han er afhængig af dit bryst og din favn for at sove.
Alle børn har naturligt brug for mælk, som en fast del af deres putteritual, og det gælder uanset om man ammer eller giver flaske. Men i takt med at barnet bliver ældre, så skal barnet stille og roligt lære at sove, uden at falde i søvn med bryst eller flaske i munden og uden at ligge i mors og fars favn. Og det er vigtigt, at I bevidst arbejder på at vænne jeres dreng til dette nu :)
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Jeres dreng lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af mor/far. Hvis han er afhængig af bryst eller flaske eller af at være i favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder, at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder ham brystet igen og igen eller tager ham op i din favn...
Når jeg ser jeres dagsplan, så er det faktisk super fint, at han ikke ammes om formiddagen, men her kan puttes uden at få bryst først - perfekt! Det skal I holde fast i. Han skal stadig ammes før sin middagslur, som han bliver nu (også selvom du ikke synes, at han på det tidspunkt drikker særlig meget), og det er her vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden og ikke falder i søvn i favn, men puttes i sin barnevogn eller i sin seng, før han sover helt.
Han har brug for 4 amninger (eller flasker) i døgnet med den alder han har - og jeg vil anbefale, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes om eftermiddagen, som du gør nu - og du skal forsøge at komme lidt væk fra tanken om, at han skal have mælk nok. Han mangler ikke mælk:) Og det betyder også, at du ikke skal amme ham hver time hele aftenen igennem...
Det kan, som du selv er inde på, være en idé med en godnatgrød - men det anbefaler jeg normalt først fra 8 måneders alderen, for gives den tidligere, kan den give for meget uro i maven og derfor virke modsat hensigten... Og du skal IKKE vække ham kl 21 for at give ham grød. Det vil være langt bedre, at du som en del af hans putteritual fra 8 måneders alderen begynder at indføre et bad om aftenen og afslutter badet med en godnatgrød, før han så kommer i seng. Det betyder, at hans puttetidspunkt nok skal ligge lidt senere, end det gør lige nu, hvilket også kan være med til at gøre, at I kan undvære opvågningen kl 20.15...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. Må også gerne tilbydes små bidder af en bolle med lidt smør, hvis han virker parat til dette.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Må også gerne tilbydes små rugbrødshapsere, hvis han virker parat til dette. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Det er fint, at du lader ham selv styre, hvor meget han vil die - og er det blot en kort tår, så er det helt fint :)
Eftermiddag 15-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og måske små bidder af en blød bolle med lidt smør, vand af kop.
Powernapper evt. eller den springes over
Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. Der skal være moset mad og også mad i stykker, det kan være kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Kommer i bad - frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.
Fra 8 måneders alderen tilbydes en godnatgrød ca. kl 19-19.30 og vand af kop. Får herefter børstet tænder. Hvis det er svært at få ham til at spise grød, så kan I tilbyde ham en banan i stedet.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske og skal ikke tilbydes yderligere resten af natten...
Det er vigtigt, at jeres dreng spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem, så han kan undvære brystet aften og nat, og det tænker jeg godt kan lade sig gøre, når jeg ser jeres dagsplan og sammenligner med min :)
Det er som sagt også vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med bryst eller flaske i munden, men falder i søvn der, hvor I ønsker, at han skal sove. Og I må gerne holde fast i, at han puttes i egen seng på eget værelse. Ligesom I gerne må udnytte, at far kan komme lidt på banen, fordi far ikke dufter af mælk, men stadig kan give masser af nærhed og tæt fysisk kontakt.
I må prøve at vurdere, hvor ulykkelig jeres dreng bliver, hvis han både skal undvære mor og brystet. Det kan godt være, at han vil være mere rolig og tryg ved at sove, hvis mor er der, lægger sig med ham og hjælper ham ind i søvnen med nærhed og tæt kontakt evt. på madrassen på gulvet i børneværelset eller i dobbeltsengen - men uden at tilbyde brystet. Du må sove med en t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan søge og finde brystet, og det er mor som styrer, hvornår han kan ammes.
Det kan også være, at det er for svært for ham, og at han bedre vil kunne sove og finde roen, hvis det er far, som er der og hjælper ham, netop fordi far ikke dufter af mælk og ikke forbindes med amning. Far kan også sove sammen med ham på værelset eller i dobbeltsengen og mor sove et andet sted, så jeres dreng stadig får masser af nærhed, tæt kontakt og mærker, at han ikke er alene - men så amning og brystet er udelukket.
Og far skal ikke begynde at tilbyde flaske - for det er ikke mælk, jeres dreng mangler. Han må gerne få flaske kl 23-24 i stedet for brystet, men det er vigtigt, at hans mælkeindtag ikke sættes op. På samme måde skal far ikke begynde at tilbyde ham en masse vand som alternativ - det er ikke meningen, at jeres dreng skal lære at drikke vand om natten, han skal lære at sove igennem uden mælk/vand efter midnat, hvilket han burde kunne, hvis I følger ovenstående dagsplan...:)
Og så skal far kunne bevare roen.. for når jeres dreng er vant til at blive ammet og er vant til, at mor er der med brystet aftenen igennem, så vil jeres dreng naturligt have meget svært ved, når denne vane pludselig skal ændres. Han bruger jo mor som tryghed, ro osv. bruger dig faktisk som sut, som du selv nævner - og han er naturligt for lille til at forstå, hvorfor han pludselig ikke må dette mere... derfor vil han blive ked af det, når brystet pludselig fjernes. Og det skal I kunne rumme... I må her naturligvis også stadig gerne forsøge med en narresut, og det er dejligt, at han virker til måske at finde ud af teknikken.. prøv med sutten i løbet af dagen, og når han ikke er for træt, for det kan være sværere at få ham til at acceptere den om aftenen, når han mangler overskud....
Han er naturligt påvirket af sin refluks, og det er rigtig godt, at I trapper langsomt ud. Det kan også godt forklare, hvorfor han søger brystet hyppigt om aftenen... prøv dog stadig at holde fast i, at han så vidt muligt "kun" ammes aften og sen aften... Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i sengen, så madrassen løftes op i hovedenden. Han er stadig for lille til en hovedpude.
Så... det er super dejligt, at I nu har 5 sammenhængende dage, hvor I kan forsøge at ændre lidt vaner. Start med at følge dagsplanen, så I sikrer at han spiser og drikker tilstrækkeligt i løbet af dagen og aftenen.
Du skriver, at du er stolt hver dag, at amningen lykkes, men at du også er klar til flaske, hvis han vil det, fordi nætterne er hårde. Der er ikke noget i vejen for at du ammer ham aften, tidlig morgen og før middagslur - og far så giver drømmeflaske kl 23-24, hvis det er den løsning, som vil fungere bedst for jer alle tre. Han skal have mælk 4 gange i døgnet, så længe han er 7 måneder gammel, og du må derfor sammen med far forsøge at finde ud af, hvordan det vil fungere bedst. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde samme rytme hver dag, så der er så meget genkendelighed som muligt. Genkendelighed giver tryghed.
Når du ammer ham om aftenen, så kan du gøre det, at du sætter dig og ammer ham og flytter ham fra din favn ned i sengen, før han sover helt. Og hvis du ikke ammer, men I ønsker at tilbyde jeres dreng flaske, så kan denne gives direkte i sengen, så jeres dreng ikke oplever et skift fra favn og ned, hvor han skal sove, hvilket han godt kan protestere over og blive ked af...
Du kan også gøre det, at du lægger dig og ammer ham på madrassen eller i dobbeltsengen, så han får lov til at falde i søvn ved siden af dig, men stadig uden at han falder i søvn med brystet i munden. Han skal helst slippe brystet, før han sover. Far kan i princippet også lægge sig med jeres dreng, tilbyde ham flaske og falde i søvn med nærhed og tæt kontakt, eller far kan lægge sig med ham sen aften og give ham flaske og nærhed her. Og igen vil det være godt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige når at slippe og registrere at flasken er væk, før han så overgiver sig til søvnen.
Nogle gange kan det godt være nødvendigt, at man tager det lidt i etaper - altså at man ikke med det samme kan fjerne både bryst og favn, men starter med at fjerne brystet og gradvist så øger den fysiske afstand mellem mor og barn. Derfor kan det nogle gange være en god idé at lade ham sove sammen med mor (eller far), før man vænner ham til egen seng...
Som du skriver, så er det trygheden han lyder til at søge - det genkendelige, det han er vant til, og det kan far også give ham, netop ved at de to sover sammen, så han kan mærke far, og mærke at han ikke er alene... selvom brystet er væk... Stadig vil han så jo også få flaske kl 23-24 og vil på den måde stadig få lidt lun mælk, bare af far...
Man siger normalt, at efter 3 nætter, hvor far har taget over, så vil far kunne mærke en ændring hos jeres dreng. Ikke at jeres dreng ikke længere vågner, græder og søger bryste, men efter 3 nætter vil far kunne mærke, at grådperioderne er mindre, og at jeres dreng er betydeligt lettere at trøste, berolige og hjælpe videre i søvnen...
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med soveprojektet!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske