Svar: Usammenhængende søvn
5. september 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Frk. A
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebror - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
I 3-4 måneders alderen så sker der mange ændringer. Jeres dreng udvikler sig rigtig meget netop nu - både motorisk og mentalt, hvilket naturligt vil påvirke hans søvn, men også selve søvnen ændrer sig fysiologisk i denne alder. Hans søvn begynder nu at indeholde flere stadier - hos det helt lille barn, så ser man at barnet skifter mellem at sove let og dyb søvn, men i 3-4 måneders alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier, den kommer gradvist til at minde mere og mere om den søvn, som større børn og vi voksne sover - og det betyder, at børn i denne alder ofte begynder at powernappe mere. Lurene om dagen bliver kortere fordi jeres dreng har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner han mere og mere op...
Samtidig har han en alder nu, hvor han er langt mere bevist om, hvad der sker omkring ham. Han Han lader sig let forstyrre, når han skal spise. Han spiser, slipper, smiler til dig, tager fat og spiser lidt mere, slipper igen, pludrer med dig, spiser lidt igen, - far eller storebror kommer måske ind i stuen og pludselig er det langt mere spændende at kikke efter dem, end det er at spise. Det betyder, at han i løbet af dagen også kan begynde at "slatspise lidt", så han på den måde både "slatspiser" og "slatsover"...
Motorisk er han stærkere nu. Han begynder at kunne holde hovedet selv, han kikker mere og mere bevidst efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd. Han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med ham. Når han ligger på gulvet, så triller han omkring, sparker fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham på skødet osv. Det er her rigtig vigtigt, at du i løbet af dagen forsøger at aktivere ham så meget som muligt, når han har sine vågne perioder. Hans dag skal nu inddeles mere og mere i perioder, hvor han er aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt og så perioder, hvor han hjælpes til at sove.
Udfordringen hos jer består dog også i, at han sover en ret lang nattesøvn. Han sover ofte 11-12 timer om natten fra kl 18.30 til 06-06.30.. Og det er rigtig meget i denne alder, for samlet har han brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det betyder, at der kun er plads til 3 timers søvn i løbet af dagen og han har brug for mange lure, for at dagen ikke skal blive for lang for ham... og så kan lurene naturligt ikke være særligt lange..
Derfor er du nødt til at se på, hvordan han trives, udvikler sig, virker til at have det. Hvis han trives med så lang en nattesøvn, så må han nødvendigvis have 4-5 lure dagligt, som samlet så sikrer at han når op på et samlet søvnbehov på ca. 15 timer. Nogle børn trives på denne måde og så må du glæde dig over, at han sover om aftenen, så I forældre og storebror har lidt tid sammen der... :) Og så behøver du ikke kæmpe med ham om dagen, men skal blot tage ham op, når han vågner, lege og være aktiv osv. og så putte ham til endnu en lur, når han efter et par timer har brug for det igen...
Men måske trives han ikke med det... Måske føler du, at han ville trives bedre med længere lure om dagen og kortere nattesøvn, og så skal du naturligvis forsøge at arbejde på dette. Det lyder som om, at du skal stå op med ham kl 06-06.30, så alle starter dagen her - og så putte ham til første lur, når klokken er 8-8.30, som du fornemmer, at han har behov for. Det er rigtig fint, og du fortæller, at han sover sover bedst til denne lur - så udnyt dette, når du kan.
Så skal du forsøge at skabe aktive vågne perioder. Hjælpe ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, så han bliver kørt træt før han puttes og begynder at føle et indre behov for at koble fra og overgive sig til søvnen.
Og så vil det være en rigtig god ide, at du lægger et bad ind midt på dagen. Badet aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at hans vågenperiode midt på dagen forlænges. På den måde vil hans middagslur komme til at ligge lidt senere og vil nogle gange også kunne blive en smule længere - og på den måde kan du være heldig at få flyttet lidt på hans rytme. Når puttetidspunkterne i løbet af dagen på denne måde rykkes lidt, så vil det kunne påvirke tidspunktet for putningen om aftenen, og på den måde afkortes nattesøvnen lidt, så dagssøvnen også har mulighed for at blive lidt længere. Du har således ret i din antagelse om, at det ville være rigtig godt, hvis han kunne vente med at blive puttet til kl 20, men det lykkes ofte bedst, hvis du forsøger at rykke hele rytmen lidt dagen igennem og ikke forsøger at holde ham vågen mod sin vilje om aftenen... :)
Når han på et tidspunkt skal begynde med skemad, så vil dette naturligt være med til at skabe mere rytme og aktive vågne perioder. Det vil på sigt være rigtig godt, at han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og mælk før han skal sove. Lige nu skal han dog blot ammes og er ikke klar til skemad. Det er mere for at nævne, at tiden naturligt også arbejder lidt for jer her :)
Mælken skal indgå som en fast del af hans putteritual, og det er rigtig dejligt at du fornemmer, at amningen fungerer så godt. Når han tilbydes mælk lige før han skal sove, så er det med til at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten eller tørstig. Hvis du f.eks. ammer ham en time før han puttes, så vil han naturligt sove kortere tid, før han så vågner og melder sig igen. Derfor er amningen en vigtig del af det at skulle sove.
Du må dog meget gerne arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men nu begynder at forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han sover. Han skal stadig ammes og have sin mælk, men han skal nu flyttes fra din favn, lige før han sover helt, men stadig er træt nok til at han med dine hænder, kærtegn osv. kan lulles ind i søvnen, hvor han ligger. Det vil også hjælpe ham til at kunne sove lidt længere søvnstræk i barnevogn eller seng på sigt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske