Brev:
Usammenhængende søvn
5. september 2018
Alder:
3 mdr.
Usammenhængende søvn
Hej Helen
Min søn på knap 4 mdr powernapper dagen igennem, og det er efterhånden ved at tá (mildest talt) pusten fra hele familien.
Han vågner typisk omk kl 6- 6.30, da resten af familien her er oppe, dog bortset fra mig, der forsøger at få ham til at sove videre uden held (de gange hvor det lykkedes, tager det typisk 45-60 min og så sover han måske 1/2 time mere.)
Han blir ammet, vi står op og omk kl 8 er han virkelig træt igen. Jeg tilbyder ham en tår mælk og han blir han puttet ud i vognen. Vugger lidt med ham og han falder hurtig i søvn.
Efter 30-40 min vågner han ofte grædende og med sutten i munden, jeg står klar med det samme og triller forsigtig lidt frem og tilbage med vognen, tidligere ku jeg indimellem fange ham og han sov videre, men nu kan jeg give sutten hvis han har tabt den, han gør antræk til at putte sig, mens jeg forsigtig stadig triller vognen lidt, han brokker sig igen, ligner stadig én der ik er vågen, kaster hoved frem og tilbage og vrider sig, forsøger igen at putte hovedet ind til hans sutteklud, men inden jeg når at stoppe med at trille vognen, vrider og brokker han sig igen. Andre gange ligger han og spræller med benene og spytter sutten ud hvis jeg gir ham den og gaber. Dette kan gentage sig mange gange, og når jeg så efter at ha forsøgt i 1/2 - 1 time, gir jeg op og tager ham ind. Han er tydelig stadig træt, men omstiller sig hurtig til at snakke og lege.
Efter 1-1,5 time er han igen helt færdig og det hele starter forfra.
Han tager ca 5 powernaps i løbet af dagen, jeg har erfaret at hvis jeg skal være heldig at få én lidt længere lur, så skal det være den første, selvom det er flere uger siden at det er sket. Resten af dagen er det helt umuligt.
Når vi kommer hen imod 18.30 tiden er han ved at være overtræt og vrøvlet. Vi har indimellem forsøgt at strække ham og så putte ham til natten kl 19.30-20, her er han forholdvis nem at få til at sove. Jeg ammer ham i et “mørkt” soveværelse, lægger ham over i hans kurveseng og han sover forholdvis hurtig, skal indimellem lige trilles lidt, men vi forsøger at lade være, da næste seng blir uden hjul. Efter 30 min vågner han på samme måde som om dagen, men her forsøger vi ofte at vende ham om på siden og gi sutten og så sover han forholdsvis hurtig og resten af natten fraset 2 hurtige liggende amninger. (Dette virker ikke om dagen), så nætterne er virkelig gode.
Jeg har en søn på 2år og 8 mdr som jeg har meget dårlig samvittighed over. Min mand afleverer ham kl 7 i vuggestuen, da jeg de dage jeg har forsøgt at gå derned med ham og lillebror i vognen, så vågner lillebror når vi rammer vuggestuen (ca 20min efter), og lægger sig ikke til igen, selvom jeg forsøger at forlænge turen hjem.
Når storebror er hjemme i weekenden eller når jeg har hentet ham om eftermiddagen, og har brug for at putte lillebror, så står han ofte ude i døren og kalder på mig og kan ikke forstå hvorfor jeg hele tiden står derude. Vores lege blir konstant afbrudt.
Jeg har forsøgt at putte ham indenfor i hans seng, det er der ingen ændring på.
Har forsøgt med bæresele, den NÆGTER han at sidde i.
Har indimellem gået en tur, selvom jeg helst ikke vil have at han skal vænnes til at blive trillet under søvn, men også her kan han vågne op og ligger så bare og kigger, andre gange sover han lidt længere.
Det har stået på i et par måneder efterhånden, og jeg føler hele min hverdag går med at få ham til at sove.
Jeg ville hellere at han istedet for at komme så tidligt i seng om aftenen, tog min. 1 sammenhængende lur om dagen, så jeg indimellem også kunne tá mig et hvil, nå et bad, få lavet lidt ordentlig mad, nå en tur i fitness eller bare lidt praktisk herhjemme.
Bonus info:
Han er en stor dreng på 7,3 kg, ammes 100%. Virker ikke umiddelbart sulten ud over det.
Han er en varm dreng, har lige fjernet liften efter sundhedsplejersken anbefaling. Han har en tynd dyne over sig.
Han havde kolik fra han var 2 uger til 9 uger. Her gik vi til kiropraktor og zoneterapi hvilket hjalp meget på hans mave og dermed også hans gråd.
Har forsøgt med 2 x zoneterapi igen i denne omgang uden effekt.
De dage jeg har forsøgt at give ham en powernap kl 19 istedet for at putte ham til natten, og så istedet putte ham omk kl 21, er der ingen ændring i dagen, bortset fra at han så bare får det mindre søvn. Men det er ikke forsøgt så mange gange.
Jeg putter ham samme sted og forsøger at skabe rutiner, selvom han indimellem blir nød til at indordne sig i resten af familiens dagsorden.
Har ringet til en sundhedsplejerske som mener at jeg skal lade være med at lade det fylde så meget og måske acceptere at der er sådan og bare tá ham op, men er også bange for at det så aldrig blir anderledes..
Jeg håber så meget, at du har nogle gyldne fif der kan hjælpe ham videre i søvnen
Venlig hilsen
Frk. A