Svar: Vil ikke sove i vuggestuen - 22 mdr.
5. september 2018
Alder:
22 mdr.
Kære Oskars mor og far
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Dejligt at høre, at I har læst min bog om børn og søvn og hjemme forsøger at øge den fysiske afstand mellem jer og Oskar, ved at stå i nærheden, stryge og lægge tøj sammen. Det er super godt. Det må I gerne fortsætte med. Sørg dog for at stå så han kan se jer og ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I er der.
Hvordan sover de i vuggestuen, eller hvilke muligheder er der, når han skal puttes? Det vil naturligt have noget at sige, om børnene ligger i krybber ude eller sover i små senge i et værelse, ligesom det har noget at sige, hvor længe der er en pædagog i nærheden, når børnene skal sove. Alt efter hvordan det foregår, så tænker jeg, at pædagogerne har lidt forskellig mulighed at forsøge - for det er naturligvis rigtig godt, hvis Oskar kan komme tilbage i den gamle rytme og få sin søvn midt på dagen. Det er rigtig fint, at I nogle dage henter ham tidligere og forsøger at give ham en lur hjemme, men det rykker på hans rytme og gør ikke potningen dagen efter lettere, så det vil være godt, hvis vuggestuen vil være med til at finde en løsning :)
Det lyder som om, at alle børn puttes ude og sover i krybber, og hvis det er tilfældet, så kan I overveje, om han kan have glæde af at have sin egen barnvogn med, som han kender og måske derfor bedre kan sove til middag i den. Det kan også sagtens være fint at bruge krybberne, og jeg vil foreslå, at pædagogerne starter med at putte Oskar, men lader ham sidde og kikke og følge med. Når han ser de andre børn bliver puttet en efter en, så vil han kunne spejle sig i dette og dermed få en fornemmelse af, at det er dette som skal ske nu - og efterfølgende kan pædagogen så gå hen til Oskar, hjælpe ham med at blive lagt ned og finde roen...
Hvis der er mulighed for at børnene også puttes indenfor, så sidder der sandsynligvis en pædagog sammen med børnene, når de skal sove. Måske læser hun lidt i en bog, så de falder i søvn til lidt godnatlæsning eller lignende - og hun kan så sætte sig ved siden af Oskar i en periode, holde ham i hånden eller blot verbalt bekræfte "sove nu", "læg dig ned", "nat-nat" osv. lidt ligesom I også gør om aftenen, når I står i nærheden og forsøger at hjælpe ham. PÅ den måde kan han godt få lidt ekstra nærhed og opmærksomhed, når det er puttetid og hjælpes ind i den rytme, som tidligere har fungeret rigtig godt.
Har han en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende? Det vil være rigtig godt, da den kan fungere som substitut for jer og også være et bindeled mellem institution og hjem. Lige nu er det svært for ham at komme tilbage - I har haft en dejlig sommerferie og det er naturligt hårdt, når hverdagen starter igen, og det reagerer han på. Derfor kan det være rigtig rart for ham med en bamse eller lignende, som følger ham hjemmefra og som naturligt indgår som en fast del af det at skulle sove.
Nogle børn har glæde af et lille fotoalbum, som I kan lave med billeder af ham, mor, far, hans seng, barnevogn, bamse osv. og som han kan have med i vuggestuen og evt. ligge og kikke i, når han skal sove. Og der kan netop godt være billeder af nogle af de ting, som forbindes med søvn - seng, bamse, sut, putteklud, nattøj, dyne...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og glæder mig til at følge jeres lille familie lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske