Svar: Vil ikke sove i vuggestuen - 22 mdr.

5. september 2018

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Oskars mor og far

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Dejligt at høre, at I har læst min bog om børn og søvn og hjemme forsøger at øge den fysiske afstand mellem jer og Oskar, ved at stå i nærheden, stryge og lægge tøj sammen. Det er super godt. Det må I gerne fortsætte med. Sørg dog for at stå så han kan se jer og ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I er der.

Hvordan sover de i vuggestuen, eller hvilke muligheder er der, når han skal puttes? Det vil naturligt have noget at sige, om børnene ligger i krybber ude eller sover i små senge i et værelse, ligesom det har noget at sige, hvor længe der er en pædagog i nærheden, når børnene skal sove. Alt efter hvordan det foregår, så tænker jeg, at pædagogerne har lidt forskellig mulighed at forsøge - for det er naturligvis rigtig godt, hvis Oskar kan komme tilbage i den gamle rytme og få sin søvn midt på dagen. Det er rigtig fint, at I nogle dage henter ham tidligere og forsøger at give ham en lur hjemme, men det rykker på hans rytme og gør ikke potningen dagen efter lettere, så det vil være godt, hvis vuggestuen vil være med til at finde en løsning :)

Det lyder som om, at alle børn puttes ude og sover i krybber, og hvis det er tilfældet, så kan I overveje, om han kan have glæde af at have sin egen barnvogn med, som han kender og måske derfor bedre kan sove til middag i den. Det kan også sagtens være fint at bruge krybberne, og jeg vil foreslå, at pædagogerne starter med at putte Oskar, men lader ham sidde og kikke og følge med. Når han ser de andre børn bliver puttet en efter en, så vil han kunne spejle sig i dette og dermed få en fornemmelse af, at det er dette som skal ske nu - og ...

Annonce

... efterfølgende kan pædagogen så gå hen til Oskar, hjælpe ham med at blive lagt ned og finde roen...

Hvis der er mulighed for at børnene også puttes indenfor, så sidder der sandsynligvis en pædagog sammen med børnene, når de skal sove. Måske læser hun lidt i en bog, så de falder i søvn til lidt godnatlæsning eller lignende - og hun kan så sætte sig ved siden af Oskar i en periode, holde ham i hånden eller blot verbalt bekræfte "sove nu", "læg dig ned", "nat-nat" osv. lidt ligesom I også gør om aftenen, når I står i nærheden og forsøger at hjælpe ham. PÅ den måde kan han godt få lidt ekstra nærhed og opmærksomhed, når det er puttetid og hjælpes ind i den rytme, som tidligere har fungeret rigtig godt.

Har han en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende? Det vil være rigtig godt, da den kan fungere som substitut for jer og også være et bindeled mellem institution og hjem. Lige nu er det svært for ham at komme tilbage - I har haft en dejlig sommerferie og det er naturligt hårdt, når hverdagen starter igen, og det reagerer han på. Derfor kan det være rigtig rart for ham med en bamse eller lignende, som følger ham hjemmefra og som naturligt indgår som en fast del af det at skulle sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har glæde af et lille fotoalbum, som I kan lave med billeder af ham, mor, far, hans seng, barnevogn, bamse osv. og som han kan have med i vuggestuen og evt. ligge og kikke i, når han skal sove. Og der kan netop godt være billeder af nogle af de ting, som forbindes med søvn - seng, bamse, sut, putteklud, nattøj, dyne...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og glæder mig til at følge jeres lille familie lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder