Vil ikke sove i vuggestuen - 22 mdr.

5. september 2018

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Vil ikke sove i vuggestuen - 22 mdr.

Kære Helen

Vi bøvler for tiden med, at vores Oskar på 22 måneder er begyndt ikke at ville sove middagslur i vuggestuen. Det har stået på en måneds tid nu og startede efter vi kom tilbage fra sommerferie med, at han kun sov 20-30 min, så kun 10 min. og nu slet ikke.

Han er ellers rigtig glad for vuggestuen og har været tryg ved at være der fra starten af. Men her efter ferien er han også ked af det, når vi afleverer ham, og vil altså ikke sove. Han plejede at sove 1,5-2 timer fra kl. 11.30, men nu siger han bare nej, allerede mens de spiser, og rejser sig op og bliver ked af det, hvis pædagogerne går fra hans krybbe. Så vi ser det helt sikkert som noget, der handler om at han søger tryghed, og at han er blevet mere bevidst om, hvad han vil og kan.

Resten af hans rytme er ikke ændret derhjemme - han sover fra ca. 19 til ca. 6. Men vores problem er nok, at vi har vænnet ham til, at vi er der og holder ham i hånden indtil han sover. Nu afprøver vi din "stryge-tøj-metode" ved at stå i døråbningen og ...

Annonce

... foretage os noget praktisk og tale til ham. Vi håber så, at han med tiden vil tage det med sig i vuggestuen.

Men vi er i tvivl om, hvad vi ellers kan gøre. Pædagogerne er ret frustrerede, og ingen af os kan regne ud, hvad vi kan gøre anderledes. Om der er en måde man kan bryde den her dårlige vane på? Jeg ville jo ønske, de kunne sidde og hygge med ham, inden han blev puttet - men det har de jo ikke tid til.

Så de dage, hvor han slet ikke sover, henter vi ham så tidligt som muligt og putter ham hjemme til en sen lur - og så sover han først igen omkring kl. 20 eller senere. Det skal siges at han generelt er en glad, sund dreng, der elsker at røre sig og holde sig vågen, så han kan lege :) Han brokker sig også, når vi lægger ham og vil gerne bestemme hvor mange bøger, der skal læses og sange, der skal synges.

Vi vil gerne gøre det til en tryg og rar ting for ham at komme i seng - både hjemme og i vuggestuen. Håber du har nogle gode råd, så vi kan få skabt en god rytme igen.

Bedste hilsner,
Oskars mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far