Brev:
Vil ikke sove i vuggestuen - 22 mdr.
5. september 2018
Alder:
22 mdr.
Vil ikke sove i vuggestuen - 22 mdr.
Kære Helen
Vi bøvler for tiden med, at vores Oskar på 22 måneder er begyndt ikke at ville sove middagslur i vuggestuen. Det har stået på en måneds tid nu og startede efter vi kom tilbage fra sommerferie med, at han kun sov 20-30 min, så kun 10 min. og nu slet ikke.
Han er ellers rigtig glad for vuggestuen og har været tryg ved at være der fra starten af. Men her efter ferien er han også ked af det, når vi afleverer ham, og vil altså ikke sove. Han plejede at sove 1,5-2 timer fra kl. 11.30, men nu siger han bare nej, allerede mens de spiser, og rejser sig op og bliver ked af det, hvis pædagogerne går fra hans krybbe. Så vi ser det helt sikkert som noget, der handler om at han søger tryghed, og at han er blevet mere bevidst om, hvad han vil og kan.
Resten af hans rytme er ikke ændret derhjemme - han sover fra ca. 19 til ca. 6. Men vores problem er nok, at vi har vænnet ham til, at vi er der og holder ham i hånden indtil han sover. Nu afprøver vi din "stryge-tøj-metode" ved at stå i døråbningen og foretage os noget praktisk og tale til ham. Vi håber så, at han med tiden vil tage det med sig i vuggestuen.
Men vi er i tvivl om, hvad vi ellers kan gøre. Pædagogerne er ret frustrerede, og ingen af os kan regne ud, hvad vi kan gøre anderledes. Om der er en måde man kan bryde den her dårlige vane på? Jeg ville jo ønske, de kunne sidde og hygge med ham, inden han blev puttet - men det har de jo ikke tid til.
Så de dage, hvor han slet ikke sover, henter vi ham så tidligt som muligt og putter ham hjemme til en sen lur - og så sover han først igen omkring kl. 20 eller senere. Det skal siges at han generelt er en glad, sund dreng, der elsker at røre sig og holde sig vågen, så han kan lege :) Han brokker sig også, når vi lægger ham og vil gerne bestemme hvor mange bøger, der skal læses og sange, der skal synges.
Vi vil gerne gøre det til en tryg og rar ting for ham at komme i seng - både hjemme og i vuggestuen. Håber du har nogle gode råd, så vi kan få skabt en god rytme igen.
Bedste hilsner,
Oskars mor og far