Svar: Sovevaner - 19 mdr.

5. september 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jette

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og det er super fint, at du sender mig jeres dagsplan, så jeg har lidt fornemmelse af jeres datters rytme.

Mit umiddelbare indtryk er, at I putter jeres datter lidt for tidligt. Hun er ikke parat til at sove, når klokken er 18.45 og sover derfor først efter lang tid - og hendes egentlige puttetidspunkt passeres, fordi hun ligger i sin seng og bliver frustreret over at skulle sove, når hun ikke er træt og parat nok. Derfor ender hun med at være vågen for længe og ender egentlig med at blive lidt overtræt, før hun endelig kan overgive sig til søvnen.

Det gennemsnitlige søvnbehov for jeres datter er 13 timer i døgnet, og jeg tænker, at det vil passe rigtig fint, hvis hun f.eks. sover 2 timer til middag og ca. 11 timer om natten. Det betyder, at hun f.eks. kan sove fra kl. er 19.30 til 06.30...

Hvis hun gennem de sidste 5 måneder er blevet puttet en lille times tid, før hun egentlig har været parat til at sove, så har hun lært, at putningen skal vare en time. Og det betyder, at hun kan have svært ved at sove før, fordi ritualet består i at hun skal ligge og pludre, få læst historie, I sidder og nusser, går frem og tilbage osv. Det er det hun har lært og det er sådan ritualet er. I må meget gerne bibeholde ritualet med at sidde der, nusse, læse lidt eller tale lidt om dagen - det har hun glæde af med den alder hun har nu. Ligesom en puttebamse, sutteklud, slaskedukke eller lignende kan være en rigtig god idé - den kan fungere som substitut for jer. Og det er også fint med musiccure, hvis I fornemmer, at det giver hende ro og hjælper hende med at koble fra.

Jeg vil dog anbefale, at I prøver at putte hende ca 19.30 og at samtidig hermed holder fast i dagsrytmen, så hun kommer op omkring 06.30 - uanset om det er hverdag eller weekend. Så hun sover ca. 2 timer til middag og så vil det være rigtig godt, hvis I om aftenen kan tilbyde hende et godnatmåltid før sengetid. Det vil sige, at en aftenrutine kunne se således ud:

Aften 17.30: Aftensmad. Hele familien spiser sammen, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, ...

Annonce

... frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød eller en portion havregryn med lidt mælk, vand af kop. Ca kl 19-19.15 og får herefter børstet tænder.

Puttes til natten ca. 19.30 med kærtegn, putteklud, godnathistorie, musiccure...

Det er vigtigt at ramme søvntoget.. Det er en billedlig beskrivelse af, hvornår hun er parat til at sove. Du skal forestille dig, at der kører et søvntog med de søvnhormoner, som vil hjælpe hende med at overgive sig til søvnen, og det er vigtigt at springe på toget, når det holder ved perron.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Igen kan sove på kommando - det kan vi ikke, og det kan vores børn ikke. Det er søvntoget som bestemmer, hvornår vi er parate til at sove. Og hvis man kommer for tidligt til toget, så ligger man og venter, bliver frustreret og kan ikke sove. Og kommer man for sent til toget, så er det lige så frustrerende, så er man nødt til at stå på perronen og vente på næste tog... Det er altså både frustrerende at komme for tidligt og komme for sent...

Søvntog kører ofte med 20 eller 40 minutters køreplaner, og det betyder, at hvis barnet ikke er parat til at sove, når vi forsøger at putte, så kan det være en god idé at rykke tidspunktet 20 eller 40 minutter. Og hos jer lyder det som sagt som om, at tidspunktet skal rykkes til 40 minutter senere, så hun fremover puttes ca. 19.30 i stedet for 18.45...

Og så er der lige et par ting jeg vil nævne - det ene er, at storesøster på 5 år har brug for ca. 11 timers søvn i døgnet, så for hende passer det måske meget godt at sove fra kl. ca. 19 til 06... Samtidig er børn naturligt forskellige, så når der er tale om gennemsnit, så sover nogle børn naturligt lidt mere og andre lidt mindre :)

Og med hensyn til renlighed, så skal du være forberedt på, at det ikke er sikkert, at din datter vil være parat til renlighed med den alder hun har. Nogle gange kan man godt opleve en interesse for potte i 1.5 års alderen, men den kan godt forsvinde igen. Så selvom det nogle gange lykkes både at tisse og lave på potten, så pas på ikke at tage bleen af hende for hurtigt - hun behøver ikke være renlig endnu :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor