Brev:
Sovevaner - 19 mdr.
5. september 2018
Alder:
19 mdr.
Sovevaner - 19 mdr.
Hej Helen
Vi har Sia på 19 måneder, som er en stor udfordring når hun skal sove om aftenen.
Hun har haft flere/længere perioder med udfordringer end gode/uproblematiske perioder. Denne periode har indtil videre varet ca. 5 måneder.
Hun tager mellem 1 time og 2,5 time om at falde i søvn om aftenen. De fleste aftener tager det 5 kvarter til 1,5 time og det er uanset hvor kort/lang middagslur hun sover og hvor sent/tidligt hun kommer i seng. Også uanset hvor træt hun er - hun kan sidde ved maden og gnide øjne (sker dog sjældent) og når hun kommer i seng, så er der fest og ballade.
I starten var det meget med gråd og ked af det, men efter vi i en periode har brugt lang tid på at sidde ved hende, nusse, berolige, så er det nu mere tåleligt med skiftevis snak og brok og et højt kort skrig i ny og næ (ikke et ked af det skrig, men mere sådan et hey, kan i høre jeg stadig er vågen skrig) og derfor går vi heller ikke ind til hende så tit mere.
Men jeg synes jo hun samlet set sover for lidt.
Dagsrytmen er på alm. hverdage:
Op mellem 6-6.30. Som regel vågner hun af sig selv.
På potte og tisse (begyndte vi på, da hun ved 1 års alderen tit vågnede med en tør ble. Laver ofte også stort i potte).
Morgenmad, tøj på, børste tænder og i vuggestue ca. kl. 7-7.15.
Sover middagslur i 1-2,5 time - hun bliver aldrig vækket. Har kun sovet 1 lur siden hun var 9-10 mdr.
Hentes ca. 15-15.30 og får lidt eftermiddags snack. Leger med storesøster.
Aftensmad ca. 17.30.
Puttes ca. 18.45 sammen med storesøster på knap 5 år, som sover med det samme. Lillesøster holder dog fest i ca 1,5 time...
Putteritual er børste tænder, nattøj og tør ble på, godnathistorie og de seneste par uger med Musiccure på anlæg.
Vi har prøvet tyngdepose, kugledyne, fjernhealing, kranio sakralterapi (ændrede ikke sovetiden, men hun blev mere rolig), stryge, massere, you name it.
Hun døser på intet tidspunkt hen i løbet af dagen.
Læste kort et andet indlæg, hvor du rådede til at skubbe sovetiden til deromkring, hvor hun plejer at sove og så henover 5-6 uger skubber den mere og mere frem. Er det måden her?
Ekstra info - almindelig graviditet og almindelig fødsel - en stor pige på 55 cm og 4,6 kg. Havde dog efterfølgende et hårdt forløb, da hendes mål var vind og skæv ift. hinanden og de ville gerne udelukke en virusbetinget hjerneskade og hun var derfor igennem nogle meget voldsomme undersøgelser. Hun er dog 100% rask.
Venlig hilsen
Jette