Sovevaner - 19 mdr.

5. september 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Sovevaner - 19 mdr.

Hej Helen

Vi har Sia på 19 måneder, som er en stor udfordring når hun skal sove om aftenen.
Hun har haft flere/længere perioder med udfordringer end gode/uproblematiske perioder. Denne periode har indtil videre varet ca. 5 måneder.

Hun tager mellem 1 time og 2,5 time om at falde i søvn om aftenen. De fleste aftener tager det 5 kvarter til 1,5 time og det er uanset hvor kort/lang middagslur hun sover og hvor sent/tidligt hun kommer i seng. Også uanset hvor træt hun er - hun kan sidde ved maden og gnide øjne (sker dog sjældent) og når hun kommer i seng, så er der fest og ballade.

I starten var det meget med gråd og ked af det, men efter vi i en periode har brugt lang tid på at sidde ved hende, nusse, berolige, så er det nu mere tåleligt med skiftevis snak og brok og et højt kort skrig i ny og næ (ikke et ked af det skrig, men mere sådan et hey, kan i høre jeg stadig er vågen skrig) og derfor går vi heller ikke ind til hende så tit mere.
Men jeg synes jo hun samlet set sover for lidt.

Dagsrytmen er på alm. hverdage:
Op mellem 6-6.30. Som regel vågner hun af sig selv.
På potte og tisse (begyndte vi på, da hun ved 1 års alderen tit vågnede med en tør ble. Laver ofte også stort i potte).
Morgenmad, ...

Annonce

... tøj på, børste tænder og i vuggestue ca. kl. 7-7.15.
Sover middagslur i 1-2,5 time - hun bliver aldrig vækket. Har kun sovet 1 lur siden hun var 9-10 mdr.
Hentes ca. 15-15.30 og får lidt eftermiddags snack. Leger med storesøster.
Aftensmad ca. 17.30.
Puttes ca. 18.45 sammen med storesøster på knap 5 år, som sover med det samme. Lillesøster holder dog fest i ca 1,5 time...
Putteritual er børste tænder, nattøj og tør ble på, godnathistorie og de seneste par uger med Musiccure på anlæg.

Vi har prøvet tyngdepose, kugledyne, fjernhealing, kranio sakralterapi (ændrede ikke sovetiden, men hun blev mere rolig), stryge, massere, you name it.
Hun døser på intet tidspunkt hen i løbet af dagen.

Læste kort et andet indlæg, hvor du rådede til at skubbe sovetiden til deromkring, hvor hun plejer at sove og så henover 5-6 uger skubber den mere og mere frem. Er det måden her?

Ekstra info - almindelig graviditet og almindelig fødsel - en stor pige på 55 cm og 4,6 kg. Havde dog efterfølgende et hårdt forløb, da hendes mål var vind og skæv ift. hinanden og de ville gerne udelukke en virusbetinget hjerneskade og hun var derfor igennem nogle meget voldsomme undersøgelser. Hun er dog 100% rask.

Venlig hilsen
Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år