Svar: Mælkeerstatning - 10 mdr.
5. september 2018
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder faktisk som om, at jeres dreng er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske. Det betyder, at han har lært at skulle have flasken i munden for at kunne falde i søvn, så han nu har brug for flasken før alle sine lure og også i løbet af aftenen og natten, hvor han skal fra et søvnstadie til et andet... Og det er ret vigtigt, at du vænner ham fra at skulle have flaske i munden, hver gang han skal sove - det gør ikke nogen forskel om der er vand eller mælk i flasken. Det er selve flasken, som han nu skal vænnes fra.
Han har brug for to flasker i døgnet nu, og de to flasker kan enten ligge før middagslur og til aften, eller de kan ligge aften og sen aften. Og ud fra din beskrivelse, så tænker jeg, at du måske vil have bedst held med at bibeholde flaske aften og sen aften. Det vil samtidig give dig mulighed for at få lidt mere nattesøvn, som du naturligt har brug for, og om dagen vil du så have mere overskud til at rumme ham, når han naturligt bliver frustreret over, at han ikke længere kan få flaske.
I stedet for flaske, så skal han tilbydes vand af kop. Og han må også meget gerne blive tilbudt lidt mellemmåltider eller lignende, som alternativ til at få flaske. Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 06:30: Havregrød og vand af kop
Tilbydes frisk blød frugt i hånden, som han kan sidde og gumle lidt på, falde til ro med og puttes så til sin første lur ca. 7.30. Hvis han virker tørstig kan han blive tilbudt lidt vand af en kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Frokost 11.30: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Rester fra aftensmaden eller tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop med vand (eller måske 100 ml mme) og puttes derefter til middagslur. Dette erstatter flasken.
Eftermiddag 14:30-15:00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Aften 17:30: Aftensmad - udgangspunktet er familiemaden. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.
18.30: Tilbydes en godnatgrød, som f.eks. flerkornsgrød og vand af kop. Får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se, så har jeg lagt de to flasker aften kl 19 og sen aften kl 23. I løbet af dagen tilbydes din dreng vand af kop - og før middagsluren kan han en overgang tilbydes vand eller mme af kop sammen med en banan. Så han stadig får en følelse af at få lidt mættende i maven lige før han skal sove.
Om aftenen har jeg indført et bad efterfulgt af en godnatgrød. Badet gør, at hans vågenperiode forlænges lidt, og samtidig hjælper det ham til fysisk ro, hvis badet ligger ca. en time før han skal sove. Og så afsluttes der med en godnatgrød, som sikrer, at han er mæt og tilfreds og parat til at sove - uden at behøve den ekstra flaske. I stedet for at han får flaske både kl 18.30 og 20.30, så vil han med den nye plan kunne trives med en flaske f.eks. kl 19... Og flasken kl 01, som han ofte græder efter, er rykket frem, så han får den kl 23 i stedet... hvorefter du selv kan gå i seng og få et par timers sammenhængende søvn.
På en eller anden måde har I fået skabt nogle rutiner, hvor mælken er blevet erstattet af vand - men han har stadig ikke lært at sove uden sin flaske. Det betyder, at han har det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting, vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne f.eks. ofte at læse i en bog, for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, beroligende ord som ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er, når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng, forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer...
Det er helt naturligt, at små børn skal have mælk, som en fast del af deres putteritual. Det er helt naturligt, at jeres dreng har haft brug for sin flaske, før han har kunne falde i søvn. Men nogle gange bliver det, som i starten var godt, til et uhensigtsmæssigt ritual - og det er sket hos jer. Jeres dreng er blevet uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske - simpelthen fordi han ikke har lært at undvære flasken, men i stedet har lært at skulle have vand af sin flaske... Og det betyder, at han nu ikke er i stand til at sove, uden at han får flasken i munden.
Vi vågner alle sammen mange gange undervejs i søvnen - vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker dynen af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Jeres dreng har også disse opvågninger og det er her, at hans søvnassociation skal kunne få ham videre i søvnen igen - og det uden at blive taget op, uden at blive vugget eller som hos jer, uden at skulle have sin flaske i munden.
Når du putter ham til formiddagsluren, så sæt ham op i barnevognen og tril ham en tur, hvor han kan sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og put ham så først, når han tydeligt viser sig parat. Giv ham gerne lidt frugtbåde i hånden, som han kan sidde og sutte på - eller giv ham en sut i munden, så du på den måde vænner ham til, at han ikke behøver sin flaske, før at kunne sove der. Lige inden skal han naturligt tilbydes et mellemmåltid jf. dagsplanen...
Når du putter ham til middagsluren, så erstattes flasken her også med en kop vand/mælk og gerne en banan som mellemmåltid - igen kan han trilles en tur, hvis han har brug for dette, for at kunne overgive sig til søvnen uden flaske...
Og når du putter ham om aftenen, så er det vigtigt, at han nu puttes i sin seng, der hvor du ønsker, at han skal sove, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Hvis han falder søvn med flasken i munden, så vil han savne den igen og igen og det samme, hvis han falder i søvn i din favn. Det er vigtigt, at han når at følge med i, at flasken ikke er i munden og at han ligger i sin seng. Ellers vil han naturligt vågne op og savne flaske og favn om natten.
Det kan sammenlignes med, at du falder i søvn ved siden af din mand og i løbet af natten forsvinder han. Hvis du vågner og oplever, at han er væk, så vil du naturligt ikke kunne sove videre. Du vil sandsynligvis sætte dig op, begynde at kalde, til sidst gå ud af sengen og lede efter ham - fordi han skal være der - det er forkert, at han ikke er i sengen. Og det er præcis det samme for jeres dreng, hvis han falder i søvn i mors eller fars favn, så vil han naturligt vågne op, når han skifer søvnstadie, lige mærke efter om I er der. Hvis I er det, så sover han trygt videre, men hvis I ikke er der, så vil han blive urolig, vågne mere og mere op og vil ikke kunne sove igen, før han atter er i jeres arme. Han kan altså være uhensigtsmæssig afhængig af både flaske og af jeres favn.
Når du putter ham om aftenen, så er det derfor vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden eller i din favn, men flytte ned i sengen på det tidspunkt, hvor han stadig når at registere, hvor han puttes. Du kan også udnytte, at han tilbydes flaske og give ham denne direkte i sengen, så han ikke flyttes fra din favn, men får lov til at finde roen i sengen med det samme - MEN, det er her vigtigt, at han slipper flasken, før han sover. Det skal helst være sådan, at han drikker sin flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Hvis du tænker, at det vil være lettere for dig/ham, hvis I bibeholder flaske før middagslur og aften og i stedet fjerner flasken sen aften, så kan du også vælge at gøre det sådan - så længe han blot får 2 flasker i døgnet, så betyder det ikke noget om de ligger på det ene eller det andet tidspunkt. Godnatgrøden om aftenen vil i givet fald stadig kunne bibeholdes og han skal så stadig have flaske, som del af sit putteritual om aftenen, men de efterfølgende flasker skal væk. Jeg tænker at godnatgrøden vil erstatte den ene flaske, men flasken som han lige nu får kl 01, vil det nok være nødvendigt, at du trapper ud af - det vil sige, at du skal give ham mindre og mindre vand indtil han helt kan undvære den.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske