Svar: 14 mdr gråd ved putning
28. august 2018
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at I måske har været lidt for fokuserede på ikke at skabe dårlige vaner, så det I har forsøgt, faktisk har virket mod hensigten... Det sker desværre nogle gange, både fordi vi som forældre naturligt har behov for at få vores søvn, men også fordi vi næsten ikke kan overskue, hvis der går for lang tid, før vi får vores søvn igen, og jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvad det er der sker...
Du fortæller, at da jeres datter var 9 måneder gammel, så blev det for meget for dig at amme hende i søvn 3 gange om dagen - om natten sov hun igennem. Og det forstår jeg godt. Det er dog sådan, at hun naturligt i 9 måneders alderen vil have behov for 3 amninger i døgnet, og hvis hun sover hele natten uden at få mælk, så skal behovet naturligt dækkes om dagen. Det har for hende derfor været et reelt behov at søge brystet, og derfor har det ikke fungeret, når du har forsøgt at fjerne amningerne her. De tre amninger burde have ligget før middagslur, aften og sen aften...
Samtidig har hun i den alder være i separationsfasen, og det har gjort det ekstra svært for hende pludselig at skulle undvære brystet og din favn. Det er en rigtig svær alder at ændre rutiner og vaner - og derudover, så lyder det som om, at hun har været for vågen, når hun er blevet puttet. Skiftet fra din favn og ned i sengen har været for voldsomt for hende, og hun har haft svært ved at finde ro - og derfor grædt og protesteret, hvilket hun jo så stadig gør....
Hvorom alting er, så er hun jo nu 14 måneder gammel, og situationen lige nu er en anden - og så alligevel ikke. For det er sådan, at ligesom børn i 8-10 måneders alderen går igennem en separationsfase, så vil børn i 13-15 måneders alderen ofte gå igennem det man kan kalde en "separation-gentilnærmelses-fase", som ofte kommer i forbindelse med at de begynder at gå mere rundt i verden på egen hånd. Det betyder, at jeres datter med den alder hun har nu, godt kan have behov for at klynge sig lidt mere til jer. Hun kan naturligt ikke separere sig, ikke finde modet til at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd uden at søge jeres fysiske tryghed, nærhed og tætte kontakt - og samtidig med, at hun gør dette, så vil hun skubbe jer væk. I vil sandsynligvis opleve, at hun kan afvise jer, skubbe jer væk, skubbe til din hånd og når du tager hende op - fordi hun rækker armene op mod dig og signalerer at hun vil op - så går der ikke ret lang tid, så vil hun ned igen. Hun har på den ene side rigtig meget brug for jer, brug for at mærke jer fysisk, og på den anden side også brug for at prøve selv og bliver irriteret over, at I er der...
Derfor er det vigtigt, at I lige nu forsøger at finde den balance der ligger mellem at give hende den tryghed, som hun viser behov for, og samtidig også forsøge at lade hende komme ind i søvnen, uden for meget kontakt. Og det er rigtig svært.
Ammer du hende stadig, eller er det helt slut nu? Hvis du stadig ammer, så er det vigtigt, at du kun ammer hende en gang i døgnet, og jeg vil anbefale, at det er amningen før putning om aftenen, som hun får. Derudover vil det være rigtig godt, hvis hun om aftenen også får et bad og en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Bad og grød vil hjælpe hende med at finde bedre ro og kunne overgive sig til søvnen.
Hun skal ikke tilbydes flaske med den alder hun har nu, men kan blive tilbudt lidt letmælk af en kop sammen med sin godnatgrød eller ved sengekanten om aftenen, som en overgang og som alternativ til brystet. Om dagen skal hun tilbydes mellemmåltider i stedet for amning eller mælk af kop.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - mellemmåltidet gives lidt før lur.
Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. Hun må meget gerne få rester fra aftensmaden og også stadig tilbydes mos, hvis hun så spiser lidt mere :) Vand af kop.
Puttes til middagslur - og kan få en banan og lidt let mælk af en kop, som en fast del af putteritualet, før hun lægges til at sove.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller frugtgrød. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som spises med fingrene eller med gaffel og der må også stadig gerne være moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, ca kl 19.30. Det kan være en lidt grovere grød som flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder.
Puttes ca. kl 20, og hvis hun stadig ammes, så ammes hun her og sover herefter uden noget til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Det er rigtig fint at I har forsøgt med putteklud, og det må I gerne forsøge igen. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at kunne bruge en putteklud, og derfor har hun en god alder at forsøge dette nu :) Kluden skal følge hende altid. Den skal være der, når I er i sofaen, når hun er på sit legetæppe, når I kører i bil, når hun er træt, når hun er ked af det, når hun sidder i sin klapvogn, skal passes osv. Den skal følge hende fast, som en genkendelig og kær ven hele dagen igennem. Kluden kan f.eks. godt være en aflagt t-shirt af jeres - noget hun kender, forbinder med jer og som også meget gerne må dufte af mor eller far :)
Det er også rigtig fint med godnatsang, ligesom det er fint, at I også gerne vil læse godnathistorie. Også historien vil være passende at introducere med den alder hun har nu. Og hvis du ikke ammer hende, så må I meget gerne sætte jer på hendes værelse, putte med kluden, tilbyde hende lidt letmælk af en kop (som alternativ til brystet), og senere kan det gå over til blot at være lidt vand og læse lidt i en bog, og når hun så virker parat, så putter I hende i seng, er der, holder hænderne beroligende på hende, så hun kan mærke jer og stadig se jer - og synger så jeres godnatsang, som hun kender og er tryg ved.
Hvis hun er meget ked af det, når hun skal sove, peger på døren og tydligt gør opmærksom på, at hun vil op og ud, væk.. Så er I nødt til at tage hende op og gå ud med hende. Hvis hun kan nøjes med at komme op og sidde i jeres favn ved siden af sengen (tag en stol med ind på hendes værelse, så I sidder behageligt), så er det fint. Men hvis det ikke er tilstrækkeligt at sidde med hende der, så gå ud med hende og sæt jer i stuen - og vent på, at hun så atter bliver parat til at blive puttet. Det er ikke nogen god idé, at kæmpe med hende i halve til hele timer i værelset, hvor hun skal sove, så hun forbinder det mere og mere med noget som er utrygt - det skal være rart at falde i søvn.
Hvis du nogle gange går med hende i løbet af dagen og lader hende sove i klapvognen, så lad hende starte med at sidde op. Giv hende gerne en rosinbolle eller lidt frugt i hånden, som hun kan spise, sutte på, pille i. Det kan nogle gange virke næsten meditativt at sidde og pille i en rosinbolle og dermed får hun koblet fra og roen kommer over hende - og så lægger du hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat.
Måske er hun også ved at være der, hvor hendes dagssøvn ændrer sig. Som jeg læser dit brev, så får hun tre lure dagligt og jeg tænker, at hun med den alder hun har nu, sandsynligvis vil trives med to lure - en formiddagslur og en middagslur. Dette vil naturligt også kunne påvirke hendes evne til at overgive sig til søvnen....
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og at dagsplanen også giver lidt idé om, hvad hun har behov for nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, glæder mig til at følge jeres familie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske